Byggahus.se

Kostnad för att uppgradera 1-fas till 3-fas i gammalt hus

  1. S
    Medlem Nivå 9
    Den datorutrustning som kräver trefas är rimligen över 20 år gammal. Och den kräver även kylning. Den utrustningen har jag svårt att tro att han har för nåt annat än "datornörderi".

    Har du varit inne på hemnet och då även besökt mäklarens hemsida för objektet? Det verkar inte så. Det är inte särskilt svårt att identifiera det utifrån din beskrivning. Det finns inget bredband, hade det gått att få till en rimlig peng hade mäklaren med hög sannolikhet skrivit det.

    Om din kompis bara vill ha in trefas, och få trefasmatning till ett rum i källaren, då är det inte särskilt dyrt. Vill din kompis även fälla in all utanpåliggande el, och låta hantverkare göra det, då pratar vi helt andra kostnader. Han behöver snickare, målare, elektriker och nån som samordnar. Skulle jag gissa handlar det om mellan 500000 och en mille i kostnad. Kan han göra allt utom elarbetet själv, då är det en dryg veckas jobb för en elektriker. Så utan att veta vad din kompis vill, går det alltså inte ens att komma med en rimlig gissning. Att säga "mellan 75000 och en mille" är visserligen rimligt korrekt, men i min värld är det oseriöst.

    Mitt råd just nu är att du skickar hit honom så han kan svara och fråga själv, så kanske nån här kan hjälpa till på ett seriöst sätt. Just nu har vi inte en aning om vad han vill med huset. Har han t.ex en mille att lägga på renoveringen? (Han lär inte få låna de pengarna i form av ett bostadslån)
     
  2. connywesth
    Medlem · Nivå 6
    Hmmm, en mille låter dyrt!

    Åtminstone för ett hus som har ett utropspris på 240 KSEK.

    Jag har läst vad som står på hemnet och Boolia, och mäklarens webbsida, men jag begriper inte fastigheter så mycket så jag kan ha en uppfattning i detta fall.

    Men min kompis får full info om det som diskuteras i tråden, får se om han själv vill framträda. Jag vet som sagt inte vad han har för planer annat än att har nämnt att han funderat på att lägga ett bud.
     
    Redigerat 1 aug 14:57
  3. GK100
    Medlem · Nivå 22
    För det du frågar om ligger det i intervallet 25 - 50 000:- och då med ett bra utgångsläge att bygga vidare. I stort vad som behövs är ändring av servis och mätarplats dvs sätts ute och sen ett byte av central så den ligger rimligt förberedd för ev kommande utbyggnad, tillägg. En andel här kommer från nätägaren alltså ändring av servis resten kan helt bedömas av den som ska göra eljobbet men det ska mycket till om man inte hamnar inom de gränserna totalt.
     
  4. connywesth
    Medlem · Nivå 6
    Tack för ditt svar!
     
  5. S
    Medlem Nivå 9
    Det var två frågor.
    -- Att dra in trefas - det kostar nog det du säger.

    --"Vidare undrar min kompis vad tror du det kostar, mellan tummen och pekfingret ungefär, att fixa all el i huset också. Två våningar. 4 r o k och källare?"
    Det är den frågan det inte går att ge ett rimligt svar åå, eftrrsom vi inte vet vad han menar.
    Utifrån infon och bilderna hos mäklaren vet att det ör enfas och att i princip all el är dragen utanpåliggande.

    Vad skulle du gissa det kostar att "fixa all el i huset"?
     
  6. S
    Medlem Nivå 9
    Kostnaden för åtgärden har ingenting med priset på objektet att göra.

    Åter igen - vad menar din kompis med "fixa all el i huset"? Om du tittar på bilderna, ser du att i princip alla kablar är dragna på väggarna. Om han med "fixa all el i huset" avser att dra om all el i rör i väggarna, då innebör det följande arbete:
    1 - Riva ner alla elkablar.
    2 - Riva innerväggarna
    3- dra flexrör med fördragna kablar från elcentralen och ut.
    4- montera kopplingsdosor och apparatdosor
    5- montera upp nya väggskivor (gips eller osb + gips)
    6- nytt ytskikt
    7 - montera alla apparater (dvs kontakter och strömbrytare)
    8 - mäta upp anläggningen.

    Elektrikerm hör 3 4, 7 och 8. Andra yrkesgrupper gör övrigt arbete.

    Detta täcker då inte arbetet i våtrummet (wc med dusch) som är mer kompllicerat.

    Detta arbete tar tid, och dessutom tillkommer allt material.

    Så utan mer information från kravställaren, motsvarar frågeställningen -hur långt är ett snöre? Mitt svar blir då "mellan 15 cm och en mil" varpå du kontrar.med "en mil låter långt, det är ju bara ett hampasnöre"

    Om du är lite lösningsorienterad , kandke du förstpr problemstiken. Jag försöker bara få dig ochvä din kompis att bli goda kravställare. I värsta fall hittar din kompis en "hantverkare" som kör på löpande räkning med vagt specade materialkostnader vilket kan sluta var som helst prismässigt. (Ett extra vägguttag går som då kallad äta, och kan då kosta 2000 spänn)
     
  7. connywesth
    Medlem · Nivå 6
    Jag har inte tillräckliga kunskaper om hus och elför att avgöra vad som är rimligt, så därför frågar jag och min kompis vad det kan röra sig om för nivåer på kostnad. Vi vet båda lite vad skillnaden är mellan 1-fas och 3-fas men inte vad som krävs för att installera det i huset.
     
  8. S
    Medlem · Nivå 12
    Vad är skillnaden tror du?

    Om du verkligen förstod vad 3-fas handlar skulle du veta att det över huvudet taget inte påverkar ledningarna i huset att uppgradera servisledningen från 1-fas till 3-fas. Det fungerar nämligen så att i husets elcentral fördelas de tre faserna, som var och en är en helt vanlig 1-fasspänning, på huset olika gruppledningar. Enda skillnaden mellan att ha en enfasservis och en trefasservis är att alla gruppledningar antingen matas från en och samma fas eller att de matas från tre olika. Det finns alltså ingen anledning att "fixa husets elledningar" vid uppgradering av servisledningen. Det är därför folk här frågar om och om igen va du egentligen menar: Skall den utanpåliggande elen fällas in i väggarna, skall det bytas till en modern apparatserie, skall det kompletteras med fler uttag, osv. I vilket fall har det ingenting med 1-fas kontra 3-fas att göra.

    Rent allmänt finns två aspekter på 3-fas.

    Den ena är att mellan en fas och neutralledaren är spänningen 230V. Om man istället ansluter apparat mellan två faser så är spänningen 400V. Det utnyttjas av några få apparater, t.ex. gamla spisar med inbyggd ugn, elvärmepanna, elelement, bastuaggregat, svetsar, kompressorer och andra större verktyg. Dessa maskiner ansluts med särskilda CEE-uttag, Perilex-uttag eller ansluts fast i dosa. I en villa får nog dessa betraktas som undantag och bara perilex till spis och en fast ansluten elvärme får nog ses som någorlunda vanliga. CEE-uttag hittas oftast i garage där någon haft ambitioner om att meka med sin bil eller leka verkstad och då haft någon rolig maskin. Om din bekant vill ansluta nya sådana maskiner i huset så är det enda fallet då det måste dras nya ledningar i själva huset. Elbilsladdare får nog ses som den mest tidstypiska 3-faslasten idag.

    Den andra och kanske viktigaste handlar om ekonomi vid distribution. För att kunna föra över 48A behövs en väldigt tjock, klumpig och dyr kabel med två eller tre ledare beroende på om det är kombinerad skyddsjord och neutral eller inte. Dessutom blir förlusteffekten väldigt stor vid så höga strömmar. Trefas handlar om att kunna föra över samma energi med tunnare kablar och med mindre förluster. Trefas är i allt väsentligt 3 stycken helt vanliga fasförskjutna enfasmatningar som delar neutralledare. Det vill säga att istället för 48A används 3 x 16A och 4 eller 5 ledare. Det är givetvis mer komplicerat än så och Bo Siltberg har skrivit en bra artikelserie som går lite mer på djupet. För att uppgradera servisledning från 1-fas till 3-fas behövs följande fyra åtgärder och ingenting mer:

    1. Elbolaget byter servisledningen
    2. Mätarskåpet där servisledningen kan behöva bytas om skåpet inte är förberett för trefasanslutning.
    3. Huvudledningen från mätarskåpet till husets elcentral behöver bytas
    4. Elcentralen behöver bytas så att det blir möjligt att fördela huset gruppledningar på de tre faserna och installer en jordfelsbrytare.
     
    Redigerat 2 aug 08:58
  9. connywesth
    Medlem · Nivå 6
    Tack för din information!

    Som jag skrivit tidigare så vet jag väldigt lite om elinstallationer. Jag vet att man inte ska göra fasta installationer själv som lekman utan anlita behörig elektriker, inga problem. Jag vet hur jag kan skapa en ojordad lampsladd, och att det är viss skillnad på jordade kontakter och elledningar, där man har en "jord-ledning" som är en helt separat ledning hela vägen till elcentralen.

    Jag vet också vad en jordfelsbrytare är och ungefär hur det är tänkt att fungera, för mig som "användare", jag vet INTE hur man kopplar fasta installationer och skulle sannolikt aldrig ge mig på att försöka installera sånt själv. Just därför att jag inte vet hur man ska göra det 100% korrekt. Vidare så har det även med försäkringsfrågan att göra, man måste anlita behörig elektriker för fasta installationer annars gäller inte försäkringen vid en eventuell skada. sen som grädde på moset så är det olagligt att "koppla fasta elinstallationer själv om man inte är behörig elektriker". Så mycket vet jag.

    Jag gissar inte, och jag ger mig inte in i tekniska diskussioner om hur EL-installationer ska göras. Jag kanske frågar om det, men det beror på att jag INTE VET.

    Jag vet att 3-fas består av 3 faser som är fasförskjutna sinusvågor (växelström, som uppfanns av Rumänen Nicolas Tesla). Jag vet även att högre spänning ger mindre förluster för överföring av samma "effekt", det är bland annat därför som de stora kraftledningarna har en spänning på 400 KV, 800 KV, vet inte om de använder 1200 KV (men 800 KV är mycket vanligt i sverige för överföring av el från de norrländska älvarnas vattenkraftverk), men ju högre spänning man använder vid långa överföringsavstånd så blir det mindre förluster.

    Jag vet att de använde 12 KV AC anslutning till ett gammalt tvätteri i Lövsta i nordvästra Stockholm.

    Hos min mormor använde man en 3-fas med endera 380 eller 400 Volt växelström. Tror de använde det till en gammal tvättmaskin eller vad det nu var (40-50 år sedan).

    men jag vet mer om dessa stora överföringar än om hur man kopplar elen i småhus. Trots att både min morbror och min farbror var utbildade och yrkesverksamma elektriker.
     
    Redigerat 2 aug 10:08
    • Laddar…
  10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Är det tänkt som ett permanentboende alltså? Nio personer på 73 kvm (plus biyta iofs., men ändå). I så fall skulle jag titta vidare om centrala krav (trefas och bredband) inte var uppfyllda. Själv skulle jag också kräva två toaletter/badrum och förmodligen fler sovrum, men vi är alla olika och har olika förutsättningar.

    Snöa inte in för mycket på elmatningen bara är mitt tips, den är ändå relativt enkelt löst. Men givet prisbilden på orten kan man få väldigt mycket mer hus för ganska modesta pengar.
     
    • Laddar…
  11. connywesth
    Medlem · Nivå 6
    Det är primärt tänkt som sommarbostad! Men huset är i sig året-runt-bostad.
     
  12. S
    Medlem Nivå 9
    Dina kunskaper om kraftöverföring har en del luckor, vi har en hel del överföring med likspänning (hvdc), framförallt mot utlandet. Om du är intresserad finns det en hel del information på wikipedia.

    Men en liten lekmannaförklaring först...
    Nätspänningen i sverige bygger på ett 3fas-system med en nominell spänning på 400V, med frekvensen 50Hz, och man har fyra eller fem ledare - tre faser, en nolla samt eventuellt en skyddsjord -skyddsjorden kan även etableras lokalt i proppskåpet med hjälp av nollan jag utelämnar jorden i resten av förklaringen. I detta system har vi 400 volt i spänningsskillnad mellan faserna, och 230 volt mellan en fas och nollan. In i huset eller lägenheten har man antingen en enfasservis, dvs en av de tre faserna samtnsamt eller trefas, dvs alla tre faserna samt nollan. Förr i tiden var nominella spänningen 380 volt, vilket då gav 230 volt mellan fas och nolla.

    Vi har redan berättat om att man inte behöver göra nånting alls med eldragningen i huset även om man ser till att byta husets enfasmatning till en trefasmatning. Det som behöver göras är att byta servisledningen till en med tre faser, byta mätartavla och huvudsäkringar, samt eventuellt byta mätaren. Hur det ska göras, om det går och varifrån den nya servisledningen ska dras bestäms i huvudsak av elbolaget (de som står för elnätet i byn, eftersom allt detta är deras egendom och ansvarsområde. Även om det "finns trefas i skåpet utanför huset", är det inte säkert det går att koppla in en trefasservis där och då kan det bli dyrt (mer än priset på fastigheten), om det ens är möjligt. Så om trefas är ett "krav", rekommenderar jag att ni ringer elbolaget, berättar att ni tittar på ett hus och frågar om det går, jag lovar - ni vill ha det utrett innan köp och ni lär tyvärr vara tvugna att göra det själva.

    Vill man sedan dra nytta av att man har trefas, kopplar man om i proppskåpet, och ser till att fördela de redan dragna kablarna mellan de tre faserna. Dvs ingenting annat behöver göras med den befintliga installationen.

    Vill man dra ännu mer nytta av det, drar man sedan nya kablar till sina trefasförbrukare. I ett normalt bostadshus har man idag ett fåtal sådana - spisen, pannsn och varmvattenberedaren. Den spis som står i huset idag är med stor sannolikhet konfigurerad för att matas med en fas, men den går med stor sannolikhet att konfigurera om till trefas. Pannan är en pelletspanna som inte behöver trefas, varmvattenberedaren vet jag inte om den har en elpatron, har den det kan patronen möjligen anslutas till trefas.Förr i tiden fanns det även tvättmaskiner med trefas, men jag har inte sett nån sån i butik de senaste tretti åren, och det är osannolikt att det finns en sån i huset.

    Man behöver inte kunna någonting om el för att kunna säga om man vill bli av med alla fula elkablar som är dragna utan på väggarna, man behöver inte heller kunna nåt om el för att se att det är en väldig massa kablar dragna på väggarna, man behöver inte heller kunna nåt om el för att se om man har det så hemma. Är man inte van vid utanpåliggande eldragningar kan man tycka det ser hemskt ut.
    Det går en kabel till varje vägguttag, varje lampkontakt och varje strömbrytare. Om familjen har ett skönhetsråd, kommer det att vara ett krav att fixa det - åtminstone tills kostnaden för det är känd (totalt mer än priset på fastigheten)

    Slutligen - om familjen som ska ha det som sommarstuga, är fler än tre personer, är inte elen det stora problemet, utan bristen på hygienutrymmen. En wc, och enda duschutrymmet är i det rummet. I ett litet torp, vid en liten sjö ute i skogen, där duger utedass och en utedusch med vatten från en tunna... Det här är ett hus i en tätort...
     
  13. S
    Medlem Nivå 9
    En sak till, Conny.

    Det är anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att anläggningen är säker och korrekt utförd. För att kunna ta det ansvaret, är det en fördel om man lär sig de mest grundläggande sakerna. För även om du haft hem en elfirma som "fixat elen", så är det ditt ansvar dom anläggningsinnehavare att det är korrekt gjort.
     
    • Laddar…
  14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Nja, som sommarhus tycker jag att det kan räcka ok med bara en dusch/toa. Körde nyss en helg med 11 pers på landet så, inklusive blöjbarn. Det gick bra, även om längre tid förstås ger andra påfrestningar. I TS fall lär man också relativt lätt kunna inreda ett andra enklare hygienutrymme i källarens tvättstuga.

    Vill man få tag i ett billigt hus som ändå är funktionellt tycker jag att det här verkar vara ett bra exempel. Det finns förstås många argument mot det också, men annars hade det ju inte legat ute för en kvarts miljon.

    Och ja, argumenten mot är väl främst läget ihop med standarden, vilket gör att väldigt få investeringar kommer betala sig, utan renoveringar får vara för ens egen skull, inte för värdets skull.
     
    • Laddar…
  15. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Som du varit inne på tillsammans med andra får då vad man vill ha specificeras. Det jag skrev är som sagt direkt avseende rubriken och även säkert vad man får/ska börja med oavsett vidare utveckling.

    Just andelen för att fixa något rimligt standardbetonat sett till eljobb är nog inte så stor skillnad prismässigt oberoende sätt/metodval. Skillnaden i övriga kostnader däremot helt beroende på hur omfattande renovering, ombyggnad man vill göra.

    Så vi kan sätta ungefär samma intervall för den inre delen som den tidigare grunden. Lite högre övre gräns är rimligt beroende på tex att det ofta inte kan utföras i rätt följd och spritt i tid mm. Men som helhet hopvägt för båda frågorna kanske då en gissning 100' +/- 50" inte är helt fel för standard 1A utan utsvävningar.