Byggahus.se

Kostnad för att uppgradera 1-fas till 3-fas i gammalt hus

1. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Jag har en bekant som frågade mig om jag kunde ta reda på en ungefärlig kostnad för att uppgradera 1-fas till 3-fas i ett hus han funderar på att köpa.

Fakta om huset i sig:

Boarea: 73 m²
    Biarea: 50 m²
    Tomtarea: 669 m²
    Byggår: 1927
    Driftkostnad: 31 790 kr/år (2649 kr/månad)
    Det är full äganderätt till tomt och hus.

Oklart om det är eluppvärmt eller inte. De är 7 barn ifamiljen och 2 vuxna. Elförbrukning okänd.

Idag är det bara 1-fas i hela huset. men huset är ett traditionellt byggt villa i 2 plan, med källare och "kattvind".

Det finns braskamin i huset.

Det finns 3-fas i stolpen vid tomtgränsen. Oklart om kablaget är anpassat för 3-fas in till huset (troligen inte). Min bekant vill veta ungefärlig kostnad för att uppgradera till 3-fas till el-centralen i huset. Att dra kablage i huset blir en senare fråga.

De är en fingervisning om vad kostnaden ungefär kan gå på. Han funderar på att lägga ett bud på huset men vill ha en indikation på vad det kan kosta att uppgradera elanslutningen. Han vill troligen ha 16A säkring.

Det är i princip den fakta jag har. Jag själv kan inget om detta. Min bekant och jag har båda kunskap som systemutvecklare, vi kan inget om hantverk eller EL i hus.

Om jag behöver ställa fler frågor till min bekant så kan jag göra det!

Redigerat
  2. K
    Medlem · Nivå 6
    Låter konstigt att ha trefas i skåpet men bara enfas inne i huset.
    Gissar på detta utifrån att inte ha sett det alls.
    Ev nytt markmätarskåp/fasadmätarskåp 5000-10000kr
    Kabeln behöver antagligen grävas ner från från skåpet ute och dras in till central. Räkna 125-150kr/m.
    50mm rör 15kr/m
    (Arbetstiden här är beroende på hur långt det ska grävas)
    Ny central med jordfelsbrytare ca 15000kr
    Jobb med central och ändring till trefas höftar jag med 1-2 dagar.

Sen kommer din kompis få problem med spisen och ev elvärme.

• Laddar…
  3. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Tack för bra svar.

Vidare undrar min kompis vad tror du det kostar, mellan tummen och pekfingret ungefär, att fixa all el i huset också. Två våningar. 4 r o k och källare?

Redigerat
  4. K
    Medlem · Nivå 6
    Jättesvårt att säga utan att sett det.
    Är det infällda uttag/brytare går det ofta lätt att byta de mesta av tråden. Utanpåliggande blir lite dyrare.
    När byggdes huset?

• Laddar…
  5. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Byggår är 1927...

6. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5

Min kompis tackar hjärtligt för din input och han förstår att det är svårt att gissa, men en elektriker med erfarenhet av att uppgradera kan göra bättre gissningar än vi kan göra själva, gissar jag. Så det är alldeles utmärkt med kvalificerade gissningar/intervall.

Min kompis önskar kvalificerade gissningar/intervall, för det behövs för att min kompis ska våga ta beslut om att lägga ett bud på huset.

7. G
    Medlem · Nivå 3
    Räkna med 60K och uppåt

• Laddar…
  8. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Tack för ditt estimat, då har vi något att förhålla oss till. Menar du som totalkostnad eller bara från inomhuscentralen och "inåt" i huset?

Får se vad min kompis tycker om det?

9. G
    Medlem · Nivå 3
    Jag menar som totalkostnad

Jag kan säga dock att jag jobbar som elektriker men räknar aldrig på jobb så det är extremt svårt att gissa sig till ett pris för det är så mycket det beror på. Men standard nydragning, ersättning med nytt och ny central så lär man ju få räkna med såna siffror. Allt beror på hur det ser ut och vad man vill ha utöver det vanliga :)

10. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Stort tack för din professionella uppfattning. Min kompis har full förståelse för att det är knappt med information och att det är svårt att estimera utan att ha varit på plats och "inspekterat" de faktiska förutsättningarna. Men i nuläget vill han bara ha en ungefärlig kostnadsestimat för att på en fingervisning vart det barkar hän.

Om han vinner budgivningen och köper huset så blir det givetvis en fullständig offertrunda där leverantörerna får "se och känna" på objektet på riktigt innan de lämnar offert. Det är inte alls priset som är det viktigaste, utan kvalitén på jobbet spelar större roll.

11. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Min kompis förstår dock inte vad han "måste" göra och vad han "bör" göra....

Kan någon utveckla det något ytterligare.

12. N
    Medlem Nivå 1
    Finns väl inga direkta "måsten" förutom att man som elanläggningsinnehavare ska se till att elanläggningen är säker och i gott skick. Förövrigt gissar jag på 100 tusen + för att få in 3 fas och göra en elrenovering av huset. Det kan dock snabbt springa iväg långt över det om man vill ha lite utöver standard såsom datauttag, spotar osv.
    Jobbar som elektriker förövrigt.

• Laddar…
  13. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Tack för dina professionella synpunkter!

14. S
    Medlem Nivå 8
    efter att ha studerat objektet på hemnet, finns det ju lite mer info man kan ge om man går vidare till mäklarens hemsida...

Driftkostnad summa: 31 790 kr
    Uppvärmning: 16 803 kr
    El: 7 042 kr
    Vatten-avlopp: 4 800 kr
    Försäkring: 3 145 kr
    Kommentar: Huset har 1-fas el-anslutning

det är inte oklart om huset är eluppvärm eller inte. bilderna visar tydligt att det är vattenburen uppvärmning och i objektbeskrivnings hos mäklaren står det "Uppvärmning genom pellets." och "Uppvärmningssystem: Pellets CTC-panna 1975" dvs inte elvärme. jag skulle dock kollavilket skick pannan är i.

Beträffande Elen, ser det utt som att den övervägande eldragningen är utanpåliggnade. (jag är frestad att säga att all el är utanpåliggande, men det går inte att säga säkert utifrån bilderna). Det innebär att frågan "hur mycket kan det kosta" inte är enkel att svara på. vill din kamrat ha infällda ledningar, så innebär det att alla innerväggar måste öppnas upp och vp-rör för el måste dras samt innerväggarna återställas. duger det å andra sidan med utanpåliggande är det itne säkert man måste göra något alls.
    trefas in i huset innebär ju inte att allt i huset drivs med trefas. i det akuella huset skulle det förmodligen bara vara spisen, och en eventuell nyinstallerad luft-luft-värmepump.

I övrig ser det ut som att "badrummet" behöver åtgärdas. (wc med dusch, jag kan inte se att det finns något "riktigt" badrum)
    Förrådet behöver åtgärdas (vindskivan på bilden ser ledsen ut)

15. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Tack för dina synpunkter!

Jag har mest gått på den info min kompis nämnt till mig, jag har inte "öga" att se eller förstå hus/fastigheter på det sätt du beskriver.

Jag tror min kompis vill ha lite 3-fas till en del datorutrustning, då han är lite datornörd och driver konsultbolag inom IT-konsultverksamhet, samt har en del egna It-projekt. Men han har inte specifikt nämnt det till mig (det är bara min gissning), vad han har tänkt för användning av 3-fasen till.

Han behöver även bredband, men det vet jag inte status på i det specifika huset. Jag har ett svagt minne att han sa att det inte finns indraget ännu.