Byggahus.se

Kostnad för att kakla om badrum på 2kvm

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Har sett att det finns massor med trådar på ämnet men hoppas på att någon gjort en mindre renovering av badrum och har en prisindikation.

I princip så vill jag endast kakla om hela badrummet - det är på 2kvm. Förstår att det även innebär kringarbete såsom nedmontering av rör och inredning - men allt är bra som det är och det enda jag vill är att fräscha upp utseendet.

Bor i Stockholm och har fått in en offert på 125 000 kr, efter ROT. Jag tycker det låter hutlöst för den storleken och arbetet jag vill ha utfört. Speciellt efter att ha kollat runt på diverse sidor och här i forumet. Jag hade förväntat mig en kostnad på ca 40 000 kr, men jag kanske är ute och cyklar.

Är det någon som har renoverat badrum i samma storlek som kan ge mig en prisbild? :)

Tack på förhand!

2. B
    Medlem · Nivå 21
    Vad menar du med kakla om, ska det kaklas ovanpå befintlig kakel eller ska befintligt kakel rivas?
    I det senare fallet behövs det ju också lagningen av väggen och nytt tätskikt.

3. P
    Medlem Nivå 3
    Hade tänkt att det gamla skulle rivas och det är det offerten är för.

Visste inte att man kunde kakla ovanpå förrän jag såg en tråd om det igår. Det låter ju som en väldigt bra lösning. Det enda jag klurar på är hur man gör med golvbrunnen isåfall.

• Laddar…
  4. leby
    Medlem · Nivå 19
    2 kvm låter ju som att det kan vara en toalett snarare än ett badrum, vilka funktioner finns i "rummet"? En bild hjälper alltid lite.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 3
    Haha ja det kan man ju tycka. Men är ett typiskt Stockholmsbadrum.

6. Bästa svaret

B
    Medlem · Nivå 21
    Då är det ju inte en enkel omkakling det gäller utan en totalrenovering, vilket är ungefär:
    Elektriker kopplar bort all el
    Rörmokare tar bort all VVS-utrustning och rör
    Bila/Hugga bort allt kakel
    Laga väggar om det är betong och om det är trästomme kan den behöva förstärkas för att bli ett tillräckligt stadigt underlag för kakel
    Flytspackla golvet så att det får rätt lutning
    Tätskikta golv och väggar
    Sätta kakel
    I något skede ska en elektriker se till att elinstallationen uppfyller dagens krav och fungerar ihop med nytt kakel, samt koppla in elen igen
    Rörmokare ska sätta tillbaks rör och VVS-utrustning

Nu är det svårt att se på ditt foto men om handdukstorken idag är ansluten till varmvattnet så är det inte tillåtet att göra det igen utan den måste drivas med el.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 8
    Om du vet (så gott det nu går att veta) att tätskiktet bakom befintligt kakel är i bra skick så går det fint att kakla utanpå. Om det är tveksamt/har ett antal år på nacken så kan det vara klokt att riva och göra om allt från grunden.

8. leby
    Medlem · Nivå 19
    Mm, mina badrum är större... och i Sth ;-) jaja, det var alltså ett "riktigt" våtrum och således behövs nytt tätskikt.
    Det är ganska mycket jobb att riva allt och sen på med nytt tätskikt och sen kakla.

Vad ingick i den offert du fått? Var det nya inredning, toa, handfat etc? Var kaklet med? Material i övrigt? Det ser ut att vara ca 11kvm vägg och 2kvm golv. Kaklet är ju inte så vansinnigt dyrt oavsett vad du väljer men du kanske kan komma upp i 25 om du vill ha nått av de dyrare. Sen beror det som sagt på vad som i övrigt var med i offerten.

9. Y
    Medlem · Nivå 6
    Var har du hört att det inte är tillåtet med att ansluta handdukstork på varmvatten? Det måste ju vara tillåtet om handdukstorken går på elementens fram/retur ledningar?

10. P
    Medlem Nivå 6
    Det bästa är att ta in fler offerter, men 40tkr för en totalrenovering är inte rimligt, jag skulle säga att 80tkr är mer rimligt.

Jag hade svårt att åldersbestämma badrummet, men skulle gissa att det är ca 20-25 år gammalt (och därmed närmar sig sin tekniska livslängd), då skulle jag inte rekommendera att bara sätta nytt kakel utanpå det befintliga.

11. P
    Medlem Nivå 3
    Ok men då kanske offerten var ganska rimlig iallafall. Allt ni nämner ovan förutom inredning och belysning är med i offerten. Tack för svar!

Någon gång kommer jag att behöva göra den totalrenoveringen. Men om jag vill ha en lösning tills dess och iallafall fräscha upp golvet - är det någon som vet hur man gör just med golvbrunnen när man kaklar ovanpå befintligt?

12. 1
    Medlem Nivå 1
    Är det i en lägenhet? I så fall lär du få svårt att byta klinker/lägga nya klinker utanpå om inte föreningen går med på det. Och det är nog rätt troligt att de inte går med på det.

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Nivå 4
    Ja det är tillåtet att ansluta den till radiator-kretsen.
    Dock verkar inte alla bostadsrättsföreningar tillåta det.

14. Y
    Medlem · Nivå 6
    Okej. Märkligt. Tycker att man har mer nytta av en kraftig handdukstork än ett element i ett badrum.

15. J
    Renoverare · Nivå 17
    Vad ingick i offerten du fick?

Ska man vara rent krass så kostar en renovering av ett badrum på 2kvm i princip samma som ett på det dubbla.

Den största skillnaden är att det går åt lite mer material, kakel, tätskikt, fix/fog osv. i ett större badrum.. Å andra sidan så kan ett litet badrum äta upp mer tid pga att det är trängre och lite mer svåråtkomligt att arbeta i.