Byggahus.se

Kostnad för att dra in kommunalt avlopp i fritidshus

2k läst  35 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

jag har ett fritidshus, med många andra hus runtomkring.
    Ungefär vad kostar det, att dra in kommunalt avlopp? Det finns redan ett avlopp, som inte funkar så bra, och som inte är anslutet till det kommunala.
    Huset bredvid har kommunalt avlopp, men det mittemot tror jag inte har det. Det rör sig inte om mer än ca 20 meter till tomtgränsen, för huset med kommunalt avlopp, ifall det nu kan ha någon betydelse.
    Jag förstår att det beror på en massa olika faktorer, t ex terrängen, antal meter, vilken kommun, vilken entreprenör. Men jag undrar nu om ni här i forumet har några prisexempel på vad det kostade för er. Tomten är en enkel gräsmatta, och borde vara lätt att gräva i.

Tacksam för svar!

2. Bösahus
    Medlem Nivå 4
    Menar du grävjobbet och en timmes kärlek av rörmokarn?

Anslutningsavgiften kan väl kommunen berätta mer om.

Om det finns fler i området så kan man ju få ner kostnaderna något om alla anlitar samma firma..kanske.

Jag tror jag betalade ca 10 papp men jag har berg o sten i marken..

3. F
    Medlem Nivå 1
    Ja precis, jag undrar ungefär vad de tar för att dra rör i en tomt. Tack för svar!

4. Z
    Husägare Nivå 1
    Vet du om anläggningsavgiften till kommunen är betald för din tomt sedan tidigare? Om inte så kan bara den kostnaden uppgå till 100-300 tkr beroende på kommun och din tomts storlek. Normalt sett så är kommunen skyldig att dra VA fram till din tomtgräns.

Om det är 20m från din tomtgräns till huset så skulle jag nog räkna med ca 20 000kr förutsatt att det ej krävs sprängning.

• Laddar…
  5. UGG
    Husägare Nivå 4
    För oss:
    Enkel rät grävning 30 meter + inkoppling av både kommunalt vatten och avlopp, inkl rör, kopplingar och slang: 28.000kr.

(Ja, det var offerten och vad det nog hamnat på, men eftersom det inte blev så "enkelt" eftersom nån placerat ett berg i vägen för sista 5m-grävningen och pangar-gubben fick komma och jobba ett par dagar.
    Så det hamnade på 128.000kr)

PS: Sen blev det ny toalett också för den pallade inte kommunala trycket utan började agera fontän istället).

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 1
    Bra synpunkt, jag gissa på att den inte är betald, eftersom det hänt något där såvitt jag vet kring avlopp sedan urminnes tider, annat än när någon anlade det halv-o-fungerande avlopp som är där nu. Då kan det bli dyrt alltså!

Och så får man hoppas att det är så mjukt och fint under gräsmattan som man tror, så man inte behöver spränga.

7. F
    Medlem Nivå 1
    :) Så typiskt, vem kan ha kommit på en sådan dum idé, att lägga ett berg just där? Men då får man en uppfattning om vad sprängning kan kosta också. Med risk för att verka helt grön i sådant här - jag är det. Men lär mig hela tiden.

8. Z
    Husägare Nivå 1
    Ja, dyrt kan det bli. Ring din kommun och fråga. Skulle ni stöta på berg så kan man, om höjderna tillåter det, lägga ledningarna betydligt grundare än frostfritt djup (vilket är ca 1,5m) och lägga isolering (cellplast) ovanpå.

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 1
    Det låter ju bra.

Det råkar inte vara så, att man är skyldig att ansluta sig till kommunalt avlopp eller så? Vågar inte riktigt ringa kommunen innan jag fått klarhet i detta. Värsta scenariot vore att de "upptäcker" ett gammalt torp, med ett avlopp från jag vet inte när, förrförra seklet, och så säger de "hörrudu, nu får du allt ansluta dig, det kommer kosta 100 000 kr".

Ber om ursäkt för om jag är okunnig. Har precis börjat sondera i frågan. Tack för dina svar!

10. Z
    Husägare Nivå 1
    Om det finns skyldighet eller ej går inte att svara på utan att veta om fastigheten ligger inom beslutat verksamhetsområde eller ej. Men väldigt, vädligt förenklat så förekommer det ofta en skyldighet att koppla in åtminstone spillvattnet om kommunen har byggt ut VA i området. Jag skulle dock tro att risken är låg eftersom kommunen tidigare byggt ut i området, men inte till din fastighet.

Det är dock miljöavdelningen som är tillsynsmyndighet för detta, dvs att följa upp inkopplingarna. Så be att prata med VA-avdelningen så bör du gå säker :)
    Risken finns ju dock fortfarande, så jag antar att jag får skriva "på egen risk". Men hör du inte av dig så får du ju aldrig reda på vad det kommer kosta dig.

• Laddar…
  11. UGG
    Husägare Nivå 4
    I vår kommun var det obligatorisk att ansluta sig tll avlopp även om man hade ett fungerade och tidigare godkänt avlopp.
    Vattnet däremot kunde man välja att avstå.
    Anslutningpengen, innan själva fysiska inkopplingen, var på 225Kkr per tomt om man hade liten tomt, mer om tomten i teorin kunde bli fler tomter i framtiden. Sen var det 40K till när det var dags att koppla på (lägenhetsavgift eller va det hette).

• Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 1

Precis, vågar man aldrig fråga så får man gå med sitt gamla avlopp :)
    Jättebra, då har jag lite mer info här. Just det här med anläggningsavgiften var ju en väldigt stor faktor till slutpriset. Rätt spännande sånt här, när man ger sig in i det.

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    I min kommun kostar anslutningen någonting mellan 125 och 150 tusen kr, beroende på lite kringfaktorer.
    Själva grävarbetet över tomten är väl en piss i Nissan i jämförelse.

Men vilken kommun rör det sig om?
    Det brukar vara väldigt lätt att leta fram dessa kostnader för kommunen det gäller.

• Laddar…
  14. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Går du in på din kommuns hemsida så brukar de ha publicerat VA-taxan där. Utifrån den kan man sedan räkna ut var det skulle kosta dig att ansluta utan att avslöja vem man är.

• Laddar…
  15. UGG
    Husägare Nivå 4
    Tillägg till min kommentar i #11.

När jag skrev obligatoriskt att ansluta sitt avlopp så gäller det bara de detaljplanerade delarna av kommunen - än så länge.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: