Byggahus.se

Kostnad för att bygga wc på entréplan med vatten/avlopp från källare

1. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Vi har köpt ett hus som vi får tillträde till i augusti. Vi skulle vilja bygga en gäst-wc på entréplan i den befintliga hallen då det i dagsläget finns en toalett på plan 1 och en i källarplan. Närmsta vatten/avlopp är i köket eller i källarplan och det är ca 3 meter från den planerade toalettens placering. Min fråga är hur mycket det kostar att dra ledningarna för WC + handfat från källarplanen och om det är den smartaste lösningen för att få till den önskade extra toaletten? Vad bör man tänka på? Vilka komplikationer kan tillstöta? Golvet runt om toaletten ska bytas ut mot nytt golv, så det behöver vi i alla fall inte vara rädda om.

Tacksam för vägledning/Fd lägenhetsinnehavare

På bilderna ser man planlösningen på plan 0(1) samt källarplan (-1).

2. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 681 inlägg

pacman42

Medlem
    Gissningsvis rakt fram från dörren då?

VA behöver inte kosta så mycket om det är OK att dra det synligt I taket på våningen under. Är inte detta OK så är det I princip omöjligt att bedöma kostnaden utan att göra en inspektion på plats...

Jag har avlopp I taket på bottenvåningen i mitt hus för att det skall ha tillräckligt fall, inget som stör då det är inbyggt.

Så pris får du inte från mig, men lite tips om ytterligare information som behövs för att det skall gå att bedöma priset.

3. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Tack! Yes det är ok att det är synligt.

4. pacman42

pacman42

Medlem
    Och då det handlar om enbart handfat och toastol så behöver bara golvet vattentätt också.

• Laddar…
  5. pacman42

pacman42

Medlem
    I princip så bör du kunna klara detta under 20kkr (om du kan hjälpa hantverkaren litegrann), men mycket hänger på förutsättningarna.

6. Juliecorn
    Medlem · 90 inlägg

Juliecorn

Medlem
    Tack! Vi får se vad de säger, verkade vara lite halvkrångligt för dem. De säger också att våtrumsskydd krävs för wc numer, men bara på golvet och lite upp på väggen (10 cm) stämmer det?

7. pacman42

pacman42

Medlem
    Japp. I linje med vad jag skrev tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.