Byggahus.se

Kostnad för att bygga Attefallshus utan kök o badrum, samt Attefallstillbyggnad i skärgården

1. M
    Medlem · 1 inlägg

Moa Kson

Medlem
    Hej!

Första inlägget på byggahus.se men har läst många så jag hoppas att jag håller mig till någon sorts rimlig form och frågeställning. :)

Vi ska bygga på vårt sommarställe, en sjötomt i Stockholms Skärgård. Egen mindre brygga finns men berget upp är ganska brant så det är inte självklart att köra upp med arbetsfordon. Ingen bilväg finns fram till fastigheten.

Vi ska bygga ett Attefallshus uppdelat i tre små enheter med ett loft i vardera. Ganska okomplicerad mark, skapligt jämnt blåbärsris. Betongplatta verkar vara det bästa? Inget kök eller badrum utan bara "sovrum" men med tre separata ingångar, vi tänker oss skjutdörrar i glas. Vi ska använda det främst sommartid så det behöver inte vara överdrivet välisolerat, men det är ju skönt om vi kan stänga ute en del sol/värme sommartid också.

Vi ska också göra en Attefallstillbyggnad på befintligt bostadshus. Plintar och 15 kvm. Även där bara sovrum, samt en liten bod med egen ingång utifrån.

VI har fått en första grov offert på strax under 2 miljoner. Tycker ni att det låter rimligt? Jag förstår att det finns många om och men, men baserat på denna info som motsvarar ungefär det som byggfirman fick veta. Vi skulle gärna komma ner till max 1,5 miljoner och är villiga att exempelvis måla utsida och göra ytskikt inne själva.

Tar gärna emot tips och tankar!

2. H
    Moderator · Stockholm · 48 380 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det är väldigt dyrt om det vore ett bygge på fastlandet. Men här krävs båttransport (??). Hur mycket som är rimligt för det vet jag inte. På fastlandet skulle jag gissa på max en miljon.

3. P
    Medlem · 76 inlägg

pjeta

Medlem
    Ni ska alltså bygga 3stsmå enkla byggnader på ca 10kvm styck som mest ska användas sommartid?

Ser ingen anledning till att gjuta någon platta. Enkla plintgrunder duger fint till så enkla byggnader och sparar er säkerligen en hel del pengar! Även byggnaderna borde gå att spara en hel del på såvida ni inte gjort några väldigt exklusiva val!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.