Kostnad byta fönster

7k läst  26 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 6
    Vad kostar det att byta fönster? Vi försöker besvara frågan genom att visa ett konkret exempel och beskriva hur priserna på olika typer av fönster kan variera.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad byta fönster

2. hantverkare1
    Medlem Nivå 12
    102 timmar för att byta 11 enheter?
    Dyrt sa räven

3. L
    Medlem · Nivå 9
    Men med rot betalar man ju bara för 51h alltså tjänar man ju pengar ?

4. blob
    Medlem Nivå 7
    vi betalade 80 kkr för 10 fönster av varierande storlek (typiskt radhus). Det gick att som vanligt få ner priset rejält genom att spela ut snickare mot varandra.

5. H
    Medlem Nivå 9
    102 timmar? Nästan drygt 9 timmar per fönster! Drygt en dags arbete för ett fönster! Är det någon som klarar att arbeta så långsamt? Vi bytte 6 fönster, 2 st dubbla balkongdörrar, 1 st altandörr, ca 40-45 timmar inkl. Karmning och plåtarbete. Kostnad totalt Elit superenegi fönster runt 100.000.00, det var kampanj på Elitfönster vill minnas att det var 30 %. Ca 6 år sedan. Rotavdraget är inte avdraget i summan.
    Vi fick en offert från en som skulle vara här i 14 dagar! Den firman var inte aktuell om jag säger så :D

Redigerat 17 mar 2015 09:26
  6. M
    Medlem Nivå 6
    Har en offert på
    Urmontering befintliga fönster, 6 st
    Montering nya fönster, 6 st
    Byte av en entrédörr
    Byte av en altandörr
    Montering omfattning, foder etc
    Montering fönsterbrädor i sten

Fastpris 30Kkr i arbetskostnad före rot

Då tar jag själv bort befintliga foder/omfattningar/fönsterbänkar.

Location gillar
  7. H
    Medlem Nivå 9
    Mockfjärd Ska man också akta sig för!

8. iSnobben
    Husägare Nivå 14
    Vi bytte 19 enheter inkl foder, fönsterbänkar, byte av delar av panelen, plåtarbeten samt låssmed för 36000:- och då har jag inte räknat med ROT. Givetvis exkl materialet.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Det står i texten att "Generellt sett tar det cirka fyra timmar att montera ett fönster från början till slut."
    Det är min erfarenhet också efter att ha bytt ca 16 fönster + 3 altandörrar, det tar sådär 4-5h för en amatör som jag. Det som är svårare att specificera är olika anpassningar om det inte är standardmått eller inte riktigt passar. Foder och arbete på stege eller ställning tar också lite extra tid. Man glömmer ofta förarbete och efterarbete när man gör det själv, ställer du krav på andra så skall det ju ingå!
    Slutligen så är fönsterbyte ett av de enklaste jobben man kan göra själv. Passar fönstret i hålet (korrekt uppmät med 1cm runt om) så är den enda svårigheten att ett fönster väger en del att lyfta in på plats. Lite muskler (och gärna lite hjärna åxå) så går det rätt lätt ;-)

10. H
    Medlem Nivå 9
    För snickarn i exemplet tar det dubbelt så lång tid. :D

11. Ramnemark
    Medlem Nivå 22
    What does the fox say? :cool:

12. R
    Medlem Nivå 2
    Bytte fönster åt mina föräldrar, 11 fönster och en balkongdörr i pvc.
    Fönstren gick på 34000kr och virke, fönsterbrädor, plåtar och färg för 20000kr.

13. J
    Medlem Nivå 3
    Om man väljer ett hembesök, hur lång tid tar det? Alla våra fönster är lika stora, 9st. En firma ville "titta" i 2tim, är det rimligt? Vad gör man i två timmar

14. K
    Medlem Nivå 11
    Om fönstren är äldre bör man fundera på om det inte är ett bättre alternativ att renovera de gamla fönstren istället för att byta ut dem...

15. useless
    Självbyggare · Nivå 10
    Hur kan det ta 9 timmar för en snickare att byta ett fönster? En amatör gör det ju på en tredjedel av den tiden...

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: