Byggahus.se

Kostnad bygga mindre fritidshus?

1. L
    Medlem · 1 inlägg

Lotta_I

Medlem
    Hej!
    Jag är ny och väldigt grön, så jag ber om överseende.
    Vi har letat fritidshus nu ett tag och börjar så smått fundera på att kanske bygga en egen Västkuststuga eller liknande. Eftersom de allra flesta fritidshusbyggare inte har priser och jag är väldigt grön så undrar jag lite vad man landar på i kostnad?
    Säg att man hittar en billig tomt a 100.000 i Bergslagen, låter hustillverkaren bygga ett snickarfärdigt ca 50-60kvm fritidshus, vatten och avlopp, el. Vad landar man på, på ett ungefär? Vad är det som kostar?

/
    Lotta I

2. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 383 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem

Re: Kostnad bygga mindre fritidshus?

Tyvärr kostar även fritidshus att bygga. Räkna med runt 500000 för ett nästan nyckelfärdigt, kanske 250000 stomrest. Kolla in www.hogloftet.se för att få en uppfattning. Priserna kan variera oerhört. Sedan tillkommer markarbeten.

Det som kostar är arbetstid för hyrda snickare samt maskiner, snickerier och VVS. Du kan säkert bygga stomme, tak och dörrar/fönster för under 100 tusen i material om du gör allt jobb själv, men enda sättet att få ett billigt hus är att göra precis 100% av jobbet själv (ej el som kräver behörighet) samt att ha 200% koll på vem som är billigast (med rimlig kvalitet).

Skaffa kontakter med ett lokalt sågverk så du slipper transporter. Vatten kostar kanske 30-50 tusen för en brunn, avlopp 20-50 tusen, beror på hur mycket du kan göra själv. El måste du kolla, kan kosta hur mycket som helst till ett fritidshus om det är långt till närmaste anslutning.

Hittar du ett bra färdigt hus kanske det är billigast, annars se till att köpa en tomt i en fritidsby med el, vatten och avlopp ordnat så att du bara betalar anslutning. Finns kommunalt VA är det nästan alltid en bra idé. Spara inte på tomten utan lägg till för att slippa markarbeten samt att få VA/El ordnat från början. I ditt fall är den inte tomten som kommer att kosta.

Hoppas detta var till någon hjälp...

3. S
    Medlem · 139 inlägg

skyten

Medlem

Vill du hugga i, så är kanske ett renoverinsobjekt att överväga. Då finns kanske el, vatten och avlopp, samt mycket hus.

4. K
    Medlem · 393 inlägg

kurt

Medlem

Det kam t o m vara värt att köpa eett utrangerat fritidhus och riva, om man på så sätt får tillgång till tomt med vatten, avlopp och el.

5. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem

Jag håller också på att räkna på ett enkelt billigt fritidshus på 40-60kvm
    Hitills har jag kommit fram till mellan 150-250kkr utan tomt.
    Då gör jag allting utom el själv, och jag räknar på ett billigt modulfärdigt hus, eller ev ett timmerhus utan krusiduller...

Då räknar jag med att ev tomt inkluderar VA - annars kommer detta kunna kosta upppåt 70-150 kkr bara det, dvs. en sån tomt har jag inte råd att köpa :)

Tyvärr måste jag räkna lite mer eftersom jag vet att vid byggen får man plussa på 20-50% i kostnad, och 50-100% i tid i slutändan och vår budget är tajt :(

/K

6. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Har byggt ett hus på 70 kvm+uteplats med tak 25 kvm i somras:
    grund(platta) inkl VVS 120000:-
    Diverse markjobb 10000:-
    Elanslutning 23000:-
    trekammarbrunn 20000:- (markbädd fanns en gemensam)
    Takstolar 15000:-
    Kvalitetsansvarig, bygglov, div avgifter 20000:-
    Stomme & innerväggar, allt material 150000:- (lösvirke, fönster, dörrar, yttertak, innertak & golv)
    Polska snickare 90000:- (mycket effektiva, men kräver arbetsledning så man måste kunna en hel del själv)
    Inredning 35000:- (färg,kök,badrum, garderober)
    Diverse runt 20000:- (bl.a. el)
    Har säkert glömt en del oxå.
    Har själv gjort ritning&konstruktion, arbetsledning av snickare, allt inredningsjobb, el & vvs.

Har jagat mycket priser för att köpa billigt. Första offerterna ligger genomgående på 20-30% högre pris. Har man inte kunskap själv så kostar entrepenören minst 100 000:- ytterligare

7. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem

503000 kr alltså ungefär för dig ?
    Kvalitetsansvarig förresten - kan/får man inte vara det själv ? Jag har iaf inte kalkylerat med att hyra in någon...

Min kalkyl är just nu:
    Grundarbeten (plintgrund på lättarbetad tomt): 13000
    Elinkoppling(bef elskåp)+elektriker: 26000
    Inredning(budgetalt.): 31000
    48 kvm hus med loft, modulbyggt från CABoden: 110000
    Bygglov: 4000
    Verktyg o maskiner: 2500
    Totalt: 186 000 kr

Sen tillkommer tomt med VA på detta då, o den kostnaden beror ju på många faktorer.
    Tänkte skapa en egen tråd när vi väl är igångså får jag följa upp där ... :)

/K

8. eerieva
    Medlem · Gävleborgslän · 33 inlägg

eerieva

Medlem

Hej

I mitt fall blir det inte så farligt dyrt, dels så får jag tomten av mina föräldrar (om jag själv ordnar avstyckning osv) där pågår nu grov markplanering med avverkning av skog. Hur som haver - så här är min budget
    OBS Ska även nämna att platsen INTE har el utan endast vatten via grävd brunn:

Byggnadslov 6 000
    Avstyckn. av tomt 20 000
    Markplanering och grund 15 000
    Stuga 110 000
    Frakt 5 000
    Montering 20 000
    Plåttak 4 000
    Uppvärmning (kamin) 20 000

Totalt kommer ca 200 000

9. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Vilken stuga är det som kostar 110" ? eller är det lösvirke?
    "Nyfiken" :)

10. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem

Den stuga som jag har tittat på är "Onsala 48kwm" som finns i MEGA-serien från CAboden (caboden.se)

Sen har jag lagt till för sovloft, 37gr takvinkel, isolering och loftfönster

/K

11. eerieva
    Medlem · Gävleborgslän · 33 inlägg

eerieva

Medlem

Hej Klas

Stugan jag fallit för är Björkbacka, 42 kvm från CA-Boden, kostar 110 000 kr inkl isolering, fönster och dörr.

12. V
    Medlem · Halland · 3 992 inlägg

verktygsgurun

Medlem

Kolla in denna länk.
    Har ingen erfarenhet av husen eller så men alltid kul att kolla o jämföra.

www.ultimatemarket.com

13. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem

Jag har faktiskt tittat där.
    Hyfsat dålig hemsida, sepciellt på SV/eng, och mysko sitenamn, men verkar annars ok. Dom verkar främst sälja värmepumpar, och har också lite av Rosendahls hussortiment.

Dock kräver dom förskottsbetalning och har blivit varnade för detta av finska konsumentverket såg jag.

Köper man av rosendahls svensa representanter så får man smma hus för ungefär samma pris, dock ingår inte kamin och värmepump då...

/K

14. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

ca 5000:-/kvm2 kan du räkna sen går det att slipa kontra höja priset beronde på standard å hur mycke man gör själv

15. A
    Medlem · Blekinge · 8 951 inlägg

andersmc

Medlem

Jag kan lägga till några poster som är lätt att missa:
    • Kommunen ska utföra utsättningen. Det tar de ca 5000 för.
    • Dra in el kostar ca 20000 i anslutningsavgift + elektrikerns arbete och material ca 5000
    • Avlopp. En trekammarbrunn kostar 30000
    • Anslutning till fast telefoni går på från 15000 och uppåt...
    • En kamin får du kanske för 20000. Men du behöver en skorsten också: 10000 till.
    Ja, så där kan man hålla på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.