Byggahus.se

Kostnad bygga attefallshus själv

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Med en gratis ritning och byggbeskrivning kan den händige bygga attefallshuset själv. Men vad kostar det? Vi har räknat på vad det lägsta priset är för att bygga attefallshuset på 25 kvm med ritningen från Svenskt Trä.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga attefallshus själv

• Laddar…
    • Svara
  2. S
    Medlem Nivå 8
    Detaljerad ritning som kan vara bra att läsa även om man inte bygger just detta hus. Men jag ställer mig frågande till fönster i duschen och sen att man ska köra med åldersbeständig plastfolie även i badrummet i installationsskiktet. Här borde de rekomendera att gå över till ångspärr istället

• Svara
  3. Moltaz1
    Medlem Nivå 1
    Skall inte badrummet göras enligt gällande regelverk för badrum?

• Svara
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Bra dokument och en bra planlösning. Men, varför bygga bara 25 kvm, när största tillåtna väl är 30?

• Svara
  5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Det tillåts bara att du bygger 30 kvm attefallshus om du ska bygga det som komplementbostadshus. Vill du ha det som gäststuga eller annat är det 25 kvm som gäller.

• Laddar…
    • Svara
  6. I
    Medlem · Nivå 9
    Jag satte upp en byggsats förra året, artikelns kalkyl stämmer förvånansvärt bra med verkligheten. Men istället för lösvirke så är det såå mycket snabbare att slå ihop en byggsats med färdiga väggelement etc. Efter att plintgrunden var klar så tog för oss knappt 2 dagar att sätta ihop syll, få upp väggar, takstolar och slå på råsponten.

Jag gjorde en sådan här. Tror man sparar massvis med tid på att inte sourca dörrar/fönster etc etc.
    https://www.bygghemma.se/tradgard-o...efallshus/attefallshus-landskap-25-4/p-933700

• Svara
  7. F
    Medlem Nivå 1
    Jag byggde en Attefall i lösvirke med egen ritning för två år sedan. Lite mer fönster och dörrar samt krypgrund. Materialet för allt exklusiv. inredning gick på 175 tkr. Mao håller med att kalkylen i artikeln känns väldigt korrekt.

• Svara
  8. D
    Medlem Nivå 6
    När jag bygger så köper jag in material löpande och betalar med "all-kortet" (matkontot) så översikten på totalkostnaden uteblir eller blir väldigt diffus.
    Så det är väldigt intressant att se att det är så pass dyrt även om man gör allt själv.

• Svara
  9. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Räknar med max 50 000kr för min tillbyggnad på ca 20-25m2 med toalett och kanske dusch. Men då är det en vägg mindre förstås och så fattas det några glas till fönsterna. Men 144 000kr, det lät dyrt. nästan 6000kr m2.

Men bra redovisat med allt material, men inte någon en fattig torpare kan bygga.

• Svara
  10. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Har ett projekt som jag börjat skissa på till landet. Som innebär en gäststuga med toalett och dusch, litet pentry, sovrum, liten matplats och ett rum med fyra bäddar. Samt altan framför. Förutsatt att jag gör allting själv och lösvirke så hamnar jag på ca 240 tusen plus grävning för avlopp och indragning av vatten.

• Svara
  11. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Låter fantastiskt att det inte kostar mer!

En gäststuga, om den ska vara vinterbonad, och byggas enligt konventionell standard med platta på mark och golvvärme, kostar lika mycket som att bygga ett permanenthus. Och även mer per kvadratmeter eftersom kök/pentry, toa och badrum ska finnas. Dessa basfunktioner kostar lika mycket oavsett hur stor bostadshus man har.

Vi vet, vi har byggt gäststuga på BYA 40 kvm.

• Laddar…
    • Svara
  12. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    platta på mark och golvvärme, behövs verkligen det? Vissa stora hustillverkare bygger inte ens så, så nå konventionell standard :thinking:. en av mina grannar byggde förra sommaren ett attefallshus, och dom hade inte platta på mark eller golvvärme. Onödig utgift enligt mig, men vill man bygga dyrt så bygger man så.

• Laddar…
    • Svara
  13. S
    Medlem Nivå 8
    Man får lite mer volym invändigt med platta på mark, och vad jag läst mig till en något mer fuktsäker konstruktion än krypgrund/plintgrund. Och vill man köra vattenburen golvvärme kan man göra det också, men man bör i så fall kunna dra en kulvert från befintlig värmepanna. Det finns inga bra värmepannor för små hus

• Svara
  14. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Jo någon centimeter mer kanske man kan få. Men om man bygger med en mullbänks grund med ex. skumglas då blir höjden lika. Själv har jag bara 5cm från marken och trossbotten.

• Svara
  15. V
    Medlem Nivå 1
    Det var dyrt. Jag tror inte det kostar mer än 50 000

• Laddar…
    • Svara