Kostnad bergvärme

44k läst  180 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Är 160 ksek rimligt för följande:

Bergvärme helentreprenad
    Autoterm 311E
    borrhål 210 m
    VBubbelmantlad VVB 300/160
    Installation, montage etc

/Birch

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Kostnad bergvärme

Det är ju ett ordentligt borrhål så det drar ju upp priset några tusingar, men spontant så känns det som om du får betala lite mer än brukligt för detta.

Jag föreslår att du tar in ytterligare ett par offerter och spelar ut leverantörerna mot varandra.

Kanske är det så att det finns några försvårande omständigheter pga husets storlek eller så? För med en 11kW pump så måste ju huset vara gigantiskt eller isolerat med ... hmm .... ingenting! ;)

3. B
    Medlem Nivå 1

tack för svaret!

Totalyta på huset är 330 kvm.

Hälsningar Birch

4. B
    Medlem Nivå 9

Om det är en 10 kW värmepump (stämmer med borrdjupet och storleken på huset) och en dubbelmantlad vvb med växelventil så verkar priset rimligt. Vad har du för uppvärmning nu?

5. B
    Medlem Nivå 1

Där ser man, den ena säger att det är rätt pris och den andra för dyrt... ;D

Jag har en gammal elpanna 70-tal...så åldern på pannan och min totala elförbrukning talar väl för att jag borde göra något...

Birch

6. J
    Medlem Nivå 5

Låter nog rätt OK, men bjud 140" vet ja !

7. B
    Medlem Nivå 1

ja försöka duger... :)

Men är det inga andra som läser detta som har tips på vilken värmepump eller leverantör i Sholmstrakten man ska välja...vad valde ni???

Birch

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag har ett mail jag brukar skicka till folk som är nyfikna på hur jag bar mig åt - ska försöka få iväg det till dig.

Mitt råd till dig är att ta in offerter från minst 5 olika leverantörer. Några kommer falla bort för att magen säger ifrån och då har du 2-3 stycken att jämföra med varandra. Diskutera fram en lämplig tekniskt lösning och se till att du får jämförbara offerter. Anger man olika borrdjup - räkna om och normalisera detta så du kan jämföra. Jag gjorde ett litet Excel ark där jag normaliserade borrdjup, pumpstorlek, extra vvb eller inte, etc osv och fick då fram en tydlig prisbild. Därefter valde jag ut två baserat på pris och kompetens som fick kämpa om mina pengar. Det tar tid men jag tror det kommer kännas bättre när du vet att du gjort en "bra" affär.

Frost Värmeteknik och Eco Energi var de två leverantörer som gick till final - Eco Energi leverade.

Några andra som fanns på listan:
    Huddinge Energikonsult (utslagna i kvalspelet) (Thermia)
    Sinfra Energi (IVT)
    Stuvsta Rör (tror jag dom heter) (Nibe/Thermia)
    Burman konsultgroup (ungefär) (IVT)
    Frost Värmeteknik (Nibe/CTC)
    Eco Energi (Nibe)
    Garpco

Är lite osäker på namnen på några av dessa men....och jag tror det var någon till jag pratade med....

9. B
    Medlem Nivå 1

Ja Huddinge energi har jag haft här...men de verkar vara dyra...

Frost kommer på måndag, har fått ett spontant intryck av att de verkar vara seriösa men ändå rimliga prismässigt...vi får väl se.

...och det verkar som att att man borde kontakta Eco Energi...

Det verkar ju vara många som läser de här inläggen...ni kan väl komma med era tips?! ;)

Birch

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Nu minns jag, Huddinge Energi fick tummen ner för att dom var så förbaskat dryga. Andra i bekantskapskretsen hade samma intryck. Det var Holmbergs rör som hängde med ett tag..... Jan Rydh heter han som vet något där...:) Faktiskt var dom nog billigast på slutet, men jag hade pratat så mycket med Eco att det kändes rätt att gå dit. Frost var inte allra billigast men han vet vad han pratar om - en gammal räv som nog började jobba med VP's samtidigt som jag föddes....

11. B
    Medlem Nivå 1

Tackar...skickar iväg en förfrågan till Holmbergs oxå...du borde inte bo så långt ifrån mig med tanke på urvalet av leverantörer... ;)

Hur är det egentligen med fabrikat av värmepump...jag ser väldigt lite av "religösa" diskussioner här av typen Thermia är det enda som duger eller Nibe suger osv...
    :)

Birch

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Casa el MatSo, som vi säger internationellt, är beläget någonstans i Älvsjö....

Hehe, angående märkesvalet finns det nog lika många åsikter som levererade pumpar... ;D Under min upphandling bestämde jag mig för att det var sak samma. Den enda som stack ut var CTC som är jäkligt smart byggd med integrerad acktank (inte en dunk varmvatten, utan en ack med radiatorvatten) och realtidsproduktion av varmvatten. Smart!

I efterhand konstaterar jag att jag kunde ha struntat i alla pumpar som inte har samma typ av reglering som Nibe och Thermia (tror jag), bland andra. Nibe använder sig av gradminutreglering istället för att reglera efter fasta börvärden på olika temperaturer. Sök på gradminut på forumet så hittar du en del om detta tror jag. Gradminutreglering är smart, speciellt i kombination med en acktank - man har då stora friheter i regleringen (optimera för lång gångtider) utan att ge avkall på komforten.

13. B
    Medlem Nivå 1

Okej..ni tycker att allt annat än Nibe och Thermia är skit alltså?! ;)

Holmbers rör har jag inte fått skott på än...men jag har en kompis spm säger att de är dyra....

Birch

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Min granne/jobbarkompis valde Holmbergs. Dom var faktiskt billigast både för honom och mig. Fast det är ju ett respektive två år sedan men.... :-X

15. E
    Medlem · Nivå 11

Holmbergs iddes aldrig svara på min förfrågan förra vintern.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: