Byggahus.se

Kostnad - bara lägga på begagnat tegel

1. S
    Medlem Nivå 7
    Nu har jag hittat ännu ett hus till salu som verkar intressant ;D... Vackert, ganska välbevarat hus från 1870-talet med fin veranda o.s.v. Enda problemet verkar vara att det ligger riktigt fula, mörka betongpannor på taket.

Är det någon som har en aning om, mellan tummen och pekfingret, vad det kan tänkas kosta att låta lägga begagnat tvåkupigt tegel istället? Det verkar som om betongpannorna är ganska nya, så jag antar att underarbetet är ok, det skulle alltså bara vara att byta själva pannorna. Av rent estetiska skäl. Hur många kvm det vet jag inte riktigt, men själva huset är 13x9, med sadeltak.

Självklart får vi ta in offerter om det blir av, men det är ju ändå bra att ha ett hum redan vid budgivningen...
    50 000? 100 000?

Sara

2. C
    Medlem · Nivå 11
  3. T
    Medlem Nivå 2

Re: Kostnad - bara lägga på begagnat tegel

Existerar detta företag fortfarande?

Referenserna slutar 2001 och på sidorna med priser står att de är uppdaterade 200 02 06.

4. C
    Medlem · Nivå 11
  5. Totte_S
    Medlem · Nivå 9

Det här är ett typiskt jobb där man kan spara in hur mycket som helst genom eget arbete. Ta ner gamla pannor, lägga ny bärläkt om pappen är frisk, se till att de nya pannorna ligger där de ska. Fast man bär inte upp dem, man lägger pannorna på lastpall och hyr en kranbil...

Om du letar reda på begagnade pannor tex på blocket eller i lokaltidningen så lär du komma undan absolut maximalt 15´000 kr för pannorna, troligen mer kring 7´000kr. Ni behöver säker uppemot en 3000 pannor, jag ser ofta pannor för 1-2 kr st, kanske är 4-5 kr om de är sorterade och i bra skick eller från en firma. Knasbollar som plockar ner fint lertegel och lägger betongtegel brukar inte uppskatta teglet och säljer det billigt bara de slipper frakta bort det själva. Leta och pruta, det finns mycket fynd. Transporten hem kanske du kan hyra in, och samtidigt låta transportören lyfta upp pannorna, antingen direkt på taket, eller på byggställning på båda sidor om huset.

Jag uppskattar grovt att priset kan hamna på allt mellan 15´000 och 100´000 beroende på er egen insats....Finns lite att spara här.

Been there, done that ;)

6. S
    Medlem Nivå 2

Det ska inte ta mer än en halvtimme per m2, om du anlitar en fackman. Då hinner dom byta bärläkt och lägga dit teglet. Men då får du ta ner det gamla teglet själv.

7. L
    Medlem Nivå 4

Jag har lagt 130m2 begagnat lertegel på min nybyggda sommarstuga. Nytt skulle ha kostat ca 50.000kr. Det begagnade som var i mycket fint skick med en härlig patina kostade mig 4500kr. OBS kostaden är bara för takteglet. Du har allt att vinna på att köpa begagnat lertegel både utseende- och kostnadsmässigt. Leta på Blocket.se. Tar säkert ett par månader att hitta det du vill ha om du inte har tur och hittar direkt. Kom på en länk till "byggigen.se"

Kom på ytterligare en sak Det finns inget standardmått på gammalt taktegel har du tur så passar pannorna till din gamla läkt. Men räkna med att byta ut läkten och pappen så vet du att det håller i många år till.Det stora jobbet är ju att få dit takteglet