Kostnad att lägga om tak?

24k läst  6 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Har nyss köpt ett hus från 42.
    Och besikningsmannen sa att nästa projekt skulle vara lägga om taket (tegel) och byta takpapp och läkt vid behov.
    Har tänkt att ta hjälp av släkt och vänner för detta men skulle gärna vilja veta lite om hur mycket det skulle kosta?
    Vet inte exakt tak yta men det är ett 1 1/2 plans hus med byggyta på ca 60 kvm, taket är ganska så brant!
    Han (bes.man) menade att det inte var så att det läkte men just att åldern gorde att pappen var för gammal, måste man byta all tegel eller kan man byta det som verkar dåliga, och kan man göra ena sidan nu och andra senare ?? :-? :)

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
  3. M
    Medlem Nivå 1

Re: Kostnad att lägga om tak?

Ja, men vad tror du kostnaden på material(papp,läkt,mm) går på (ca)? hade nog tänkt försöka bygga ställning runt om ! då taket är brant!
    Ska byta all pannor i alla fall på ena sidan då träd har fröat av sig så vissa har frost skador, andra sidan ser väldigt fin ut så jag vet ej hur jag gör där !

4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Va några år sedan jag bytte pappa och läkt men priset för mig ca runt 5kkr och då har jag ca 110kvm tak. Vilket jag tycker va ett bra pris.

5. M
    Medlem Nivå 1

det låter som ett överkomligt pris, det kan ju inte gått upp hur mycket som helst!
    hur mycket gick det på att byta tegel ?

6. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Jag behöll mit gamla tegel så mycke det gick. 50 år gamalt tegel är det inget fel på. ;) Finns slott som har flera hundra år gamalt tegel då duger det åt min koja. Vill du kompletera enkupigt och bor i Sthlm eller närheten så kan jag rekomendera www.mtak.se

7. L
    Medlem Nivå 1

Jag lade om mitt tak med hjälp av vänner och snälla grannar. På det sättet sparade jag ca: 40000:-

Då rev vi bort allt gammalt och la ny papp, läkt och på det la jag tvåkupigt Vittingetegel.

Allt som allt kostade det ca:25-30000:-. Men man kan spara in på teglet och välja betongpannor istället. Bara man räknar med att det väger MYCKET mer än tegel.

Mitt tak är då på 95kvm. med 42 graders lutning med en taknock

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: