janwide
Novisfråga. Är strömförbrukningen samma på olika ljuskällor vid samma wattal? Tex 20W på 230V led, 12V halogen och 230V glödljus. Antar att svaret är ett rungande JA, men blev förvirrad och osäker 🤔

Så som frågan är ställd blir svaret ja. Men oftast jämför man inte lampor med samma effekt utan lampor med samma ljusutbyte. Och då blir förbrukningen lägre för LED än glödljus eftersom de inte har samma effekt.

• Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
janwide
A Avemo skrev:
Så som frågan är ställd blir svaret ja. Men oftast jämför man inte lampor med samma effekt utan lampor med samma ljusutbyte. Och då blir förbrukningen lägre för LED än glödljus eftersom de inte har samma effekt.
Tack. Förvirringen avtar 🤗

janwide
Hur är förhållandet mellan vanligt glödljus och halogen?

K
Någon måste ju fråga - varför undrar du?

Om du låter en lampa på 20W lysa i 10h kommer den att förbruka 200Wh, eller 0,2kWh. Det saknar därvid betydelse om det är en glödlampa, halogen eller LED. Det kommer dock vara en dj-a skillnad i hur stor andel av energin som genererat ljus respektive värme.

Edit - för långsam.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
K
  • Jämförelse av glödlampa (60W), halogenlampa (46W), lågenergilampa (11W) och LED-lampa (9W) med gröna cirklar för energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Strömmen är ju väldigt olika beroende på spänningen.

janwide janwide skrev:
Hur är förhållandet mellan vanligt glödljus och halogen?
Det är samma sak där. 20W är alltid 20W. Halogen är också glödljus. Men en halogenlampa med samma ljusutbyte som en viss "vanlig glödlampa" har en lite lägre effekt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Då tråden handlar om kostnad är det nog också bra att påpeka att vanliga hushåll endast också betalar för den resistiva effektutvecklingen dvs det som anges i watt, W.

För lite perspektiv

I en glödlampa går 90% av förbrukning till att generera värme, medans endast 10% går till ljus

I ledlampor kan du närmare vända på siffrorna

Jakopp Jakopp skrev:
För lite perspektiv

I en glödlampa går 90% av förbrukning till att generera värme, medans endast 10% går till ljus

I ledlampor kan du närmare vända på siffrorna
Nej, det stämmer inte.
En glödlampa har en verk verkningsgrad på typ 5%. En LED lampa har en verkningsgrad på typ 35%. Så dina siffror är långt ifrån verkligheten.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det stämmer inte.
En glödlampa har en verk verkningsgrad på typ 5%. En LED lampa har en verkningsgrad på typ 35%. Så dina siffror är långt ifrån verkligheten.
Ok, har du källor på hur långt ifrån verkligheten mina siffror är?

Du menar alltså att jag har 5% fel?

janwide
Döda inte min tråd med ett sifferkrig nu 😂

Jakopp Jakopp skrev:
Ok, har du källor på hur långt ifrån verkligheten mina siffror är?

Du menar alltså att jag har 5% fel?
Nej, du anger en verkningsgrad som är 100% över verklig nivå för glödlampor och 200% över på LED-lampor. Rejält fel med andra ord.

D Daniel 109 skrev:
Nej, du anger en verkningsgrad som är 100% över verklig nivå för glödlampor och 200% över på LED-lampor. Rejält fel med andra ord.
Och du gör rejält fel med att inte hörsamma TS önskan. Det fanns heller ingenting signifikant att anmärka på Jakopp's inlägg. Försök rikta dina tvångshandlingar åt ett annat håll.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.