Byggahus.se

Kortslutning - proppen går även när inte lampan är isatt.

1. A
    Medlem · Västra Götaland · 85 inlägg

Arnie

Medlem
    När jag slår på strömbrytaren går proppen (10 amp) även när inte lampan är isatt.
    Behöver jag byta lamphållare eller vad?
    Se bild. (svårt att få helt tydlig bild)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0579[1].jpg

Bilden inte helt tydlig men inga trådar har (synlig) kontakt med varandra.

2. A

Arnie

Medlem
    Tråden flyttad enligt tips nedan:

Ja, det kan bli kortslutning bakom sockeln, värmen från glödlampan kan ha skadat isoleringen på ledarna. Jag har även sett rester av möss i dessa som är öppna bakåt (bilden är ganska dålig, ser inte riktigt vilken typ det är)
    Men är du säker på att det här är enda belastningen/lampan på den strömbrytaren? Inget mer som är strömlöst?
    Tips: Du får fler svar om du postar i rätt del av forumet https://www.byggahus.se/forum/el/

Edit: såg nu att det är den öppna typen / låg ip-klass.
    Senast redigerad av snaggletooth idag 10:41

3. A

Arnie

Medlem
    Visade sig vara kortslutning i trådarna bakom sockeln.
    Isoleringen runt trådarna hade på vissa ställen små sprickor. De var delvis övermålade.
    Är det ok att fixa med el-tejp eller bör hela ledningarna bytas från "start"?

4. snaggletooth
    Medlem · F · 5 137 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Om bara isoleringen är skadad men ledarna/koppartråden är ok räcker det med en bit isolerslang (tejpen kommer inte att sitta kvar). Men eftersom ledarna har varit kortslutna skulle jag tro att du får klippa bort den skadade biten och ev. skarva dit nya med toppklämmor.

5. A

Arnie

Medlem
    Svårt att säga om isoleringen är ok hela vägen. Ledningarna går ju inne i taket.
    Men vid utgången till sockeln var de delvis övermålade - kan det ha bidragit till att de
    var mer "stela" där - så att isoleringen sprack lite?
    Toppklämmor? Det finns inga toppklämmor nu - skall man sätta dit det? Är det för att hålla ihop trådarna?
    Ledningarna är troligen 40 år gamla. Har dock inte märkt några problem på övriga ledningar.
    Är det något säkerhetsproblem? Kan något mer hända än att proppen går?

6. E
    Medlem · jämtland · 19 926 inlägg

elmont

Medlem
    Ledningarna har med säkerhet torkat i änden under armaturen beroende på värme. Den övriga biten är helt säkert oskadd, så kan du få fram så mycket oskadad ledning så att du kan skarva med tex en toppklämma. Ofta ser man att folk satt i en lite för stark lampa och då går det ganska fort att ledningen under armaturen torkar. I dah när det är slut på glödlampor blir det framöver inga problem med torkade ledningar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.