Byggahus.se

Kortlingar utmed väggar för stöd till golvspån

1. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    Har haft hantverkare som lagt golvspån (22 mm Swedspan Combinett) på ett 195x45 bjälklag (cc 60, 2,5 m långa) utan att lägga några kortlingar mellan bjälkarna. När jag tittar på Swedspans monteringsanvisningar så står det att det SKALL finnas kortlingar utmed väggar som stöd för skivorna.

Hur illa är det att det inte finns sådana stödbitar? Speciellt illa om man tänkt ha klinker ovanpå anar jag?

2. M
    Medlem Nivå 1
    Låter ju inte så lyckat... Själv kortlade jag längs väggarna "trots" cc30 med 45x220 golvreglar och 22mm V313 golvspån, eftersom det rekommenderades av golvspånleverantören Byggelit....

Redigerat 31 aug 2008 12:16
  3. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    Nu fick jag förslaget från byggarna att de sätter nedersta 45-45-vägg-regeln (det ska på 45:surprised:r på väggarna) mot spånskivan och limmar och skruvar ovanifrån. Är detta en fullgod lösning? Drar det tillräckligt bra i en spånskiva för att skruva så?

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Med en stående 45x70 som limmas och skruvas räcker det. Du skall ju lägga golvgips och klinkers så det försvinner ändå 20-25mm. Kan ju vara bra att ha någon kvar att fästa väggipsen mot längs golvet. ;)

5. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    Ok. Tack för tipset!

6. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Johan, pratar du inte om väggen nu? Som jag tolkar det var frågan om det räcker att skruvlimma en 45a ovanpå spånet när kravet säger kortling under spånet utmed alla väggar. Alltså ett stöd för spånskivan.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Johan menar en liggande 45x70 men ståendes på högkant ovanpå spånet, dvs 45mm ytan nedåt och 70mm ytan åt sidan.

Tror också att detta funkar bra.

PA, hur ser resten av konstruktionen ut uppåt innan klinkersplattorna läggs dit?

8. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Jo. precis, men jag tror (rent instinktivt) att 45 är för lite. En kortling på 45x70 räcker ju om man lägger på rätt ställe, dvs under och i plan med övrigt bjälklag och sedan skruvlimmar. Sedan är det bra att ha något att skruva i också. Speciellt om golvgips och klinkers monteras före väggips.

9. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    Just nu är det bara golvspånskivorna. Vad som ska ligga ovanpå har jag inte kollat upp än. Jag har fokuserat på att få andra saker färdiga (tätt tak, isolering etc) så golven har fått stanna i spånskiveläge tills vidare.

Bra att du också tror det är ok lösning. Det är egentligen bara på två ställen jag inte kommer åt i efterhand att lägga kortlingar och det är utmed yttterväggen under två fönster. På övriga ställen tror jag att jag ska kunna tråckla ner stödbitar och limma och skruva med lite vilja.