Byggahus.se

Kortlingar till badrumsmöbler

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hur fäster jag kortlingar som ska ligga bakom badrumsmöblerna på smidigast sätt mellan reglar,vilken dimension på kortlingar ska man välja?
    Var inne på typ 28x95 (c/c300 mellan reglarna) och spika fast dom.

Kanske har någon annat förslag?

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Kör samma som du har till reglarna. Spika är helt OK. Du kan också använda vinkelbeslag.

3. J
    Medlem Nivå 8
    Tror våra kortlingar är samma som väggreglarna = 45x70

4. Tripod
    Medlem Nivå 6
    jag körde 45x45. Dock kan det vara bra att köra lite större dimension så slipper du riskera att missa när du skruvar möblerna.

Tänk också på att det kan vara klokt att mäta kortlingshöjden från taket. Kan vara knepigt att räkna ut exakt hur mycket flytspackel/kakel bygger.

5. K
    Medlem Nivå 2
    samma som reglarna tycker ni,45x70 är reglarna, 28x95 på högkant är för lite?
    kolla på beskrivningen till badrumsmöbeln var en jävla massa skruv till underskåpet som skulle skruvas fast i vägg 8st tror jag att det var,detta skulle kortlas ca 300mm på höjd .
    Såg någonstans att dom lagt en bit plyfa i liv med reglarna men det känns lite väl klent.

6. J
    Medlem Nivå 8
    Ska du fästa med vinkeljärn eller spika från sidorna?

7. F
    Medlem Nivå 4
    Jag tog 95x45, 70x45 och vad jag nu hade hemma och la som på flatsidan mot väggen. Jag täckte in ett rätt stort område i höjdled för vem vet om man vill byta skåp nån gång i framtiden.

/Funkis

8. K
    Medlem Nivå 2
    Hade tänkt att spika från sidorna.
    Har det någon betydsle?

Jo det är ju i höjdled som jag ska täcka ca 300mm ,blir en massiv klump om jag lägger 45mm breda reglar blir väl en 6-7st.

Blir dom för veka om jag lägger 45X70 eller 45x95 på höjden och spikar från sidan ,c/c måttet på reglarna är 300.

9. ACME
    Medlem Nivå 12
    Nej, det håller garanterat med 3-4 st 45x95 på platten mellan reglarna. Enklast är att skruva rakt genom intilliggande regel, alt. skråskruva genom kortlingen och in i reglarna.

10. J
    Medlem Nivå 8
    Om du hade valt 28 mm som du pratade om i början hade det haft betydelse eftersom det är rätt tunt virke om du skulle spika från sidorna. Risk att det spricker.

11. K
    Medlem Nivå 2
    nä det vill man ju inte att spricker.
    Får bli 45x95 o skruva fast dom

Tackar för tipsen.

12. N
    Medlem Nivå 3
    Har en massa 45x220 över som jag tänkte "kortla" med, blir det för mycket trä bakom skivorna då eller ok att köra med detta?

13. N
    Medlem Nivå 5
    Kommoden jag monterade sist (svedbergs) hade skruvarna på 68cm och ÖK handfat 89cm - läs monteringsanvisningarna och tänk på att ni kanske byter möbel i framtiden.