Håller på med mitt badrum, stått still i 3 veckor nu.
Känns tryggt med fackmän, var en rörmokare hemma hos mig precis och han hade aldrig sett Purus Multiplattan, enl han kan jag kortla om med 2tum3 reglar.
Någon som kan bekräfta det? Skall alltså bygga en ram för plattan som skall ner i höjd med spånskivan. Runt plattan skall jag sedan lägga tillbaka spånskivan! Kommer det svikta? Hittar inget om vilka reglar man skall ha.
Några förslag?
Känns tryggt med fackmän, var en rörmokare hemma hos mig precis och han hade aldrig sett Purus Multiplattan, enl han kan jag kortla om med 2tum3 reglar.
Någon som kan bekräfta det? Skall alltså bygga en ram för plattan som skall ner i höjd med spånskivan. Runt plattan skall jag sedan lägga tillbaka spånskivan! Kommer det svikta? Hittar inget om vilka reglar man skall ha.
Några förslag?
jag körde med 170*45 som jag jackade ur för avloppsröret på ena sidan, men 195*45 är la bäst om det får plats för dig? Tumregeln måste vara att det skall vara samma dimension som du har på övriga bjälklaget.
Jag har idag 220x45 reglar!Zemerlin skrev:
Förstår tumregeln, men blir det helt fel med mindre reglar?
Men ser du några problem med större reglar då?
För inte blir det stadigare i alla fall med klenare ...
Om det är något problem med klenare vågar jag inte uttala mig om, men någon nackdel med kraftigare kan väl knappast finnas.
Kraftigare kan också hjälpa till med allmän förstyvning av hela golvet, hjälp motsvarande krysskolvning.
Men isåfall ska man kapa dom exakt i längd, på mindre än mm när. Sen skruvlimma dom mot bjälkarna vid sidan. Å andra sidan bör ju inte detta vara nödvändigt egentligen.
För inte blir det stadigare i alla fall med klenare ...
Om det är något problem med klenare vågar jag inte uttala mig om, men någon nackdel med kraftigare kan väl knappast finnas.
Kraftigare kan också hjälpa till med allmän förstyvning av hela golvet, hjälp motsvarande krysskolvning.
Men isåfall ska man kapa dom exakt i längd, på mindre än mm när. Sen skruvlimma dom mot bjälkarna vid sidan. Å andra sidan bör ju inte detta vara nödvändigt egentligen.
Plattan skjuts till vänster, så den ligger halft på den befintliga regeln, se urjackningenHenrikEng skrev:
Regeln vid tvingen, fäster jag så att både plattan och bef spånskivan står på den som stöd.
De andra reglarna som på bilden, så tänkte jag d^_^b eller q(;^
2tum3 kommer inte svikta på de längderna men jag skulle ändå ha valt något grövre för att enklare kunna fästa kortlingarna ordentligt. Dessutom hade jag inte litat på skråspikning för en såpass viktig sak utan använt byggbeslag.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Tänkte också byggbeslag av något slag, men även där är det ju en jungelinjonil skrev:
Vilka reglar skall jag nu köpa, 145,170 eller 195
Balkskor blir bäst att montera eller?
Reglat o klart, men undrar om jag behöver köpa en ny spånskiva som jag sågar ut eller kan jag lägga det spånet jag har i 3 delar runt om. Dessa är tänkt att skruv limmas. Sen skall ju flytspackel på.HenrikEng skrev:
Det borde väl gå bra. Skruvlimmet är ju starkare än skivorna. Kom bara ihåg att täta, annars går det åt mycket flytspackel...HenrikEng skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Se bara till att du har stöd av reglar under alla skarvar på spånet. Spånskiva sviktar för mycket om den inte har stöd under en kant.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
fast nu gällde det ju ursågade bitar som ev. skulle läggas tillbaka, då finns det inga spontade kanter att skarva ihop
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur montera ned fönster för ommålning?
Fönster & Dörrar -
Vad finns det för insektsnät som inte fåglarna hackar sönder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kabelgenomföring genom eluttag
El -
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp