Byggahus.se

Kortast möjliga toalettstol

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag ska låta renovera/bygga om mitt badrum i en lägenhet från 1920-talet.

Badrummet är, och kommer att vara väldigt långsmalt (100 cm brett). Duschen kommer att placeras längst in och handfatet längst ut. Mitt emellan ska toaletten stå, på samma ställe som nu.

Som det är nu sitter en extra kort toalettmodell med P-lås. Men den bygger ändå ut c:a 70 cm från väggen bakom eftersom avloppet ändå "trycker fram" toalstolen, då dels avloppsröret måste ner, och foten på toaletten skulle slå i avloppet om den satt längre bak.
    Så här ser det ut nu:

Mått A = det kritiska måttet, som skall maximeras
    Mått B = toastolens längd
    Mått C = rummets bredd
    Mått D = "onödigt utrymme" (enligt mig)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    problem01.PNG

Avloppet måste ju vara 60 mm från väggen enligt reglerna. Men hur ska man göra för att minimera längden på det hela?
    (Jag tror inte att vägghängd är något alternativ, då jag dels inte är så förtjust i det, samt att de verkar ändå bygga ut c:a 20 + 50 = 70 cm)

Jag vill ju ha det mer så här:

problem02.PNG

Jag har kollat runt på toalettstolar och det verkar som att de korta modeller som finns ändå hamnar en bit från väggen, vare sig de har S- eller P-lås. Eller har jag missuppfattat hur det funkar?

Annars funderar jag på t.ex Gustavsberg Nautic 4300/4310

Den är ju inte så kort, men skulle kunna bli någon cm kortare än nuvarande lösning då den så att säga går "över" avloppet.

Men att folk vill ha korta toaletter måste ju vara ett väldigt vanligt, så jag tycker det måste finnas en bra lösning. Är det någon som har erfarenhet av liknande problematik?

Tack på förhand!

Redigerat 9 jun 2014 13:40
  2. C
    Medlem · Nivå 14
    Det finns excentermuffar till kopplingen mellan avloppsröret och toastolen, 15 och 30.
    Du kanske kan nyttja en 30mm excenter och på det sättet minimera avståndet till väggen.

3. J
    Medlem Nivå 4
  4. M
    Medlem · Nivå 7
    Måste avloppet komma upp ur golvet? Om du skulle kunna flytta det till väggen så kommer du ju närmare den.

En annan variant vore ju att vinkla stolen så den mer eller mindre hamnar på andra ledden (om det finns plats för det). Med en stol med p-lås kan du bygga en liten låda för att dra om avloppet.

Ytterligare en variant vore att köra högmonterad gammeldags cistern. Det borde frigöra plats, även om jag inte har några mått i huvudet på hur djupa de stolarna är.

5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    En idé kan ju vara att kolla på en toalett med separat cistern.
    paolina-toalett-med-hog-cistern.jpg

Just denna var dyr men kanske en begagnad skulle funka om priset bränner i plånkan.

OBS. Begagnad toastol är inte äckligt. Man byter ju inte ut toastolen då man flyttar in i ett begagnad hus. Precis samma sak.

6. N
    Medlem Nivå 2
    Jag har denna modell då mitt badrum är väldig litet, nackdelen är att man oftast måste spola två gånger för att inte riskera att nästa toabesökare blir chockad :D

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 2
    Ja precis, en kort variant är ju det som känns mest logiskt.
    Men jag tror att det är precis en sån där (eller liknande tidigare modell) som sitter där idag.
    Problemet är att avloppsröret fortfarande bara linjerar med bakkanten på stolen (eller hur man ska säga).
    Och det ser inte ut som att man kan ställa stolen mer över avloppsröret då foten är i vägen.

Jag tänker mig att man ska kunna "tjäna in" utrymmet mellan bakkanten av cisternen och väggen, genom att avloppet sitt mer rakt under toastolen

Ungefär så här:
    Skärmklipp.PNG

8. L
    Medlem Nivå 2
    Ja, har funderat på någon sån där också, men de verkar ändå bygga ut lika mycket (eller mer), den där t.ex har ju ett djup på 75 cm. :confused:

9. L
    Medlem Nivå 2
    Jag har funderat och vridit och vänt, men det går åt pipan pga andra anledningar, t.ex. att stammarna kommer upp mitt i rummet och de får man inte ändra på. Samma sak med avlopp i vägg tror jag är kört tyvärr. Det är en gammal förening och är oerhört måna om att bevara allt gammalt, så de verkar säga nej till de flesta mer avancerade ändringar.

10. L
    Medlem Nivå 2
    Här börjar mina obefintliga kunskaper tryta :)

Blir det en form av förskjutning?

Det låter vettigt, men det luriga är väl om det är tillräckligt "öppet" under själva foten till toastolen så att avloppsröret kan få plats ...

11. L
    Medlem Nivå 2
  12. C
    Medlem · Nivå 14
    Japp, finns på de flesta bygghandlare. Den går att trimma med bågfilen så den nästan inte tar någon plats alls om man har en inbyggt fot på stolen.
    http://www.faluplast.se/sv/wc-anslutningar--stosar/wc-anslutningrsk-2316850110118mmh145mm__1067

13. C
    Medlem · Nivå 14
    Det ser ut att sluta som en P stol men inbyggd. en 90gradare med två 45gradare får inte plats därunder iaf.

14. J
    Medlem Nivå 4
    Nä röret är dolt, så det kommer inte ut nåt rör bakpå, inte på den vi har hemma i alla fall.

15. L
    Medlem Nivå 2