Byggahus.se

Kort fråga om skruv för plåtregel vid bygge av vägg

1. S
    Medlem · 73 inlägg

Slägggan

Medlem
    Hej,Vi ska bygga vägg.
    Vi ska ha plåtreglar, OSB och gips. Samt träregel runt dörren.
    -Vilken sorts skruv ska jag ha?
    -Är det en sort skruv för att montera plåtregel I golv och i väggar? Samt fästa reglarna i varandra?
    - En sorts skruv för OSB mot plåtregel?
    -Till sist en sorts skruv för gipsen som ska gå igenom samtliga laget och fästa i plåtregeln?

Eller är det gipsskruv för montering på plåtreglar för samtliga moment?

Ha en bra dag!

2. Bästa svaret

slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 730 inlägg

slacker

Verktygstokig
    För att montera plåtregel i golv och vägg beror det på underlag: Är det trä så duger i princip vilken skruv som helst med större skalle. Är det mot andra gipsväggar med samma konstruktion OSB+Gips så samma förfarande.
    Är det betong i golv vägg tak så väljer jag alltid spikplugg i metall:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-09-04 kl. 07.48.03.png
    Skärmavbild 2020-09-04 kl. 07.47.43.png

För att f'sta reglarna i varandra brukar man inte dra skruv, utan man använder sig av en fixertång:

123009b.jpg
    Finns i olika utföranden och definitivt olika prislappar - Kör själv en Stanley som jag haft i många år. Har även vid tillfälle valt att använda popnit till reglarna när jag missat tången hemma. Skruvskallar har en förmåga att sticka ut och påverka montaget/slutreseltatet.
    Mitt förfarande är att jag mäter ut reglarna på skivans CC mått - Kör alltid 900 skivor så cc45 och fäster regeln i nederkant, använder mig av ett magnetpass eller laser för att få reglarna raka men fäster inte uppe alls förrens skivorna är uppe - Helt enkelt bara för att slippa bryta loss regeln och fixera om om den är sned.

Sen ett tips - OSB har ingen mitt markering som gips - Rita alltid ett streck i mitt av skivan så du vet vart regel är i väggen.
    Ett till - Börja alltid att skruva uppe eller nere och inte mitt på - Plåtregeln kommer att böja sig och skruven drar inte.

För att skruva OSB på regel så använder du avsedd skruv - Trä Mot Plåt, skivskruv, undrar om den heter FZY eller nått.

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 07.51.34.png

Gipsen sedan då - Där finns det två sätt, skarvarna på gipsen skall överlappa OSB'n och det är egentligen inte ett krav att man skruvar så att gipsen nyper i reglarna. Jag brukar inte lägga så mycket vikt på just den biten utan skruvar på gipsen med skarvarna omlott mot OSB/Plyfa och använder Gipsskruv för trä:

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 07.54.27.png

Brukar köra 30-40mm.

Vill man ha så att gipsen även biter i plåtregeln så bör man kliva in på kombinationsskruv som är avsedd för trä och plåt:

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 07.55.31.png

Och då kliva upp i längd så den går igenom gips-osb samt plåtregeln. Jag tycker att det är onödigt jobbigt och kör som sagt tidigare oftast bara i OSB'n.

Gipsskruv till OSB blir inte riktigt bra mot plåtregel då skallen inte kommer att sjunka in i skivan och således blir det ojämt under gipsen.
    Dessutom om du kör så att du skruvar gipsen enbart i skivan så är det en helt annan skruv.

Redigerat 4 sep 2020 08:18
  3. M
    Medlem · Västmanland · 514 inlägg

mattoys

Medlem
    De gipsskruvarna för plåtreglar jag sett går bra att skruva i trä med. Läs på förpackningen.

Första lagret med OSB skruvar du med kortare skruv(29mm) än andra lagret med gips med längre skruv(41-45mm).
    https://www.byggahus.se/forum/threads/viken-laengd-pa-gipsskruv.30298/

De finns de som inte rekommenderar gipsskruv till OSB, men jag har inte haft några problem med att skruven inte går in ordentlig eller går av.

Jag skulle kört med gipsskruv till samtliga moment.

4. slacker

slacker

Verktygstokig
    Har byggt hundratals meter vägg under mina år som snickare och gipsskruv till OSB/Plywood är något som jag absolut inte förespråkar. Eller, vill man jävlas så kör på! :p För mig skall det gå fort och bli bra första gången!

• Laddar…
  5. M
    Medlem · Västmanland · 514 inlägg

mattoys

Medlem
    Men vad är problemet?
    För plywood förstår jag att det kan bli problem då den är betydligt hårdare än OSB.

6. slacker

slacker

Verktygstokig
    Problemet är plåtregeln och att OSB är lite olika hård på sina ställen - Skruven släpper i plåtregeln, OSB är inte riktigt tjock nog så den stora kragen innan skallen på gipsskruven tar i skivan. Slutar med att skallen på gipsskruven sticker ut lite lätt. När du senare kommer med gipsen kan den blir lite bucklig över skruvraderna.
    Skivskruven har "rillor" på undersidan på skallen, en större vinkel dessutom och helt enkelt byggd för att borra in sig i skivan så skallen sjunker in.

Rätt skruv till rätt sak helt enkelt...

7. S
    Medlem · 73 inlägg

Slägggan

Medlem
    Tusen tack för att ni tog er tid att svara på min fråga!!! Ha en trevlig helg!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.