murak
Tänkte visa upp sommarens projekt som kanske kan inspirera andra, en klätterställning.

CAD-ritning av en klätterställning med stegar, plattform och pull-up-stång, byggd av trä och rostfritt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är tänkt att kunna användas av både barn och vuxna. Medan barnen leker kan man passa på att köra lite pull-ups. Görs av tryckt stolpe 95x95mm. Stängerna är 50mm rostfritt rör (gamla mjölkledningar) som jag hade tillgång till. 50mm är egentligen lite för stort för att få bra grepp, men dom var gratis =)

Konstruktion av en klätterställning i början, med tryckimpregnerade stolpar och diagonalstöd, i en naturlig trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Redan innan grävning så räknade jag med att snabbt stöta på sten, så färdig plint ville jag inte ha.

Grundarbete för klätterställning med expanderbultar i sten och en trästolpe omgiven av betong och grus.
Skapa konto

Istället knackade jag i expanderbultar i de stenblock jag stötte på och skruvade i skruv i stolpen.

Expanderbultar i sten med tryckt stolpe ovanför i ett hål fyllt med grus för klätterställningsinstallation.
Skapa konto

Sen hällde jag på betong. Blev riktigt stabilt! Jag är medveten om nackdelarna med att gjuta in trä, även om det är tryckt, men vi resonerar så att när det väl murknat har klätterställningen gjort sitt. Fyllde med betong till ca 1 dm under färdig mark, sen blir det täckbark på så att inget syns av betongen.

En hemmagjord klätterställning i trä med gungor, ringar och en röd rutschkana, i en trädgård.
Skapa konto

Resultatet blev finfint och uppskattas av familjen. Vissa ändringar gjordes som ni kan se.

Fritt fram att ställa frågor i vanlig ordning!

• Gilla
FatherMike och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.