Kopparledning med tecken på korrosion och vit beläggning vid kopplingar, möjlig risk för läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Anticimex har utfört försäkringsbesiktning på vårt hus. Huset är byggt 1981.
Vi har fått besiktningsanmärkning på utgående ledning till radiatorer (se bild)
med rekommendation på åtgärd: "Korrosion eller oxidation på rör eller kopplingar.
Korrosion och oxidation på rör eller kopplingar kan leda till läckage. Kontakta behörig rörmokare som byter ut gamla ledningar."
Min fråga: Är det stor risk att detta leder till läckage? Är den vita beläggningen korrosion? Hjälper det att byta ut delarna och i så fall mot vilket material?
Tacksam för svar.
/bengtjopa

Hej.Jag har varit egenföretagare inom VVS sen 1980 + 10 år som anställd.Detta ser mer ut som krypläckagae ur kopplingen.Blir lätt så på grund av att man bara drar kopplingen torr utan nån tätningspasta.Jag använde alltid Rörkitt (Linolja o kitt) tills det inte gick att få tag på.=Inga krypläckage.Har använt Unipak sedan dess med samma goda resultat.Det är säkerligen bara släppa kopplingen och smörja in med Unipak på klämring och rörände och sedan dra åt igen.(glöm inte att släppa på trycket i ledningarna innan)Lite rinner det nog men det går ju att samla i en spann eller balja.(Det blir ju undertryck i ledningarna,MEN släpp bara p.å ett rör i taget.)HOPPAS att detta kan hjälpa dig.En enkel åtgärd innan man byter ut allt.Skall du byta ut kopplingarna så sätt samtidigt dit reglerventiler så att man kan justera varje ettrörsslinga för sig.Ser på bilden att man har blandat flera fabrikat kopplingar.Conexvinkeln lätt att byta i så fall passar fortfarande med en ny.Men som sagt smörj in först....Mvh..Roland

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Det där ser snarare ut som det läckt lite från kopplingarna, Det ser ochså ut som du eventuellt har egen brunn :) Ta en stålborste och gör rent, känn lite försiktig på kopplingarna så att de inte sitter löst, inte troligt att de gör det men en enkel kontroll att göra., Håll ett öga på det ett par dar så det ser torrt ut, Gör sedan en ny koll om nåt år eller så, helst på sommaren när rören är kalla, då krymper allt lite och risken för läckage ökar. Dessutom kan varma radiatorrör få eventella minimala läckage att dunsta, kvar blir då sånna där oxider i form av kalk från vattnet och ärg på kopparen. Skulle tro att det kommer vara ok, Radiatorvatten brukar med tiden bli syrefattigt och är då inte speciellt korrosivt.

Edit: Upptäcker du att det faktiskt fortfarande läcker har du allt du behöver veta i inlägget ovanför mitt :)

Passar på att tacka Rollerörkrök för tipset om unipak på klämringskopplingarna (y)

Redigerat:
  • Gilla
Rollerörkrök
  • Laddar…
Hej,
Tack för svaren. Att få goda råd av sakkunniga med lång erfarenhet känns bra. Börjar med att göra rent och dra kopplingarna. Så får vi se om det löser problemet. Annars går jag vidare med att demontera och smörja kopplingarna.Det finns avstängningsventiler på både "tur och retur" ledningarna. Vi har kommunalt vatten. Att det är olika fabrikat på rördelar stämmer säkert. "Man tager vad man haver" kännetecknar installationen.:D.

C callebergh skrev:
Det där ser snarare ut som det läckt lite från kopplingarna, Det ser ochså ut som du eventuellt har egen brunn :) Ta en stålborste och gör rent, känn lite försiktig på kopplingarna så att de inte sitter löst, inte troligt att de gör det men en enkel kontroll att göra., Håll ett öga på det ett par dar så det ser torrt ut, Gör sedan en ny koll om nåt år eller så, helst på sommaren när rören är kalla, då krymper allt lite och risken för läckage ökar. Dessutom kan varma radiatorrör få eventella minimala läckage att dunsta, kvar blir då sånna där oxider i form av kalk från vattnet och ärg på kopparen. Skulle tro att det kommer vara ok, Radiatorvatten brukar med tiden bli syrefattigt och är då inte speciellt korrosivt.

Edit: Upptäcker du att det faktiskt fortfarande läcker har du allt du behöver veta i inlägget ovanför mitt :)

Passar på att tacka Rollerörkrök för tipset om unipak på klämringskopplingarna (y)
Tack calleberg.Jag har alltid smörjat kopplingen o inte haft dessa krypläckage.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.