Hej! Har själv dragit vatten i lilla sommarstugan i skärgården. Det bildades snabbt gröna avlagringar runt kopplingarna som synes på bilden. Kan jag ha gjort något fel? Systemet består av två blandare och en VV-beredare. Har varit igång några år. Syår tomt och kallt under vintern. Skall jag bara dra åt dem mer (vilket jag har försökt). Inga kopplingar droppar.

• Vattenledningar med gröna avlagringar runt metallkopplingarna mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar med gröna avlagringar runt kopplingarna mot en gråvägg.
    Skapa konto
Du har troligen inte dragit tillräckligt vidd monteringen.
Det står i vägledningen för kopplingen, normalt så drar man till anliggning och sedan 1varv till så konan deformerad in i röret. På vissa fabrikat är det 1 1/4 varv !

L Leif i Skåne skrev:
Du har troligen inte dragit tillräckligt vidd monteringen.
Det står i vägledningen för kopplingen, normalt så drar man till anliggning och sedan 1varv till så konan deformerad in i röret. På vissa fabrikat är det 1 1/4 varv !
Tack. Och innebär det att jag skall efterdra nu? Kopplingarna kom inte med manual men säkert kan jag dra mer!

Kopplingar kommer inte med monteringsanvisningar men ska alltid finnas på tex hemsida.

Följ ALLTID anvisningarna.

H Hammarfall skrev:
Kopplingar kommer inte med monteringsanvisningar men ska alltid finnas på tex hemsida.

Följ ALLTID anvisningarna.
Någon som kan avgöra vad detta är för märke? Köpt på hornbach tror jag!

Och oavsett anvisningar kan jag dra för hårt? Jag vet inte hur mycket jag drog för 5 år sedan!

• Vattenledningsrör och kopplingar med viss korrosion och fråga om märke och åtdragning.
    Skapa konto
Är det inte enklast att du torkar av kopplingarna så dom blir rena och fina.
Jag tror mer det är kondens som bildats

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Det går att dra för hårt men då ska du ta i ordentligt och det ser ut som att de inte är alltför hårt dragna nu. Jag hade rengjort och dragit åt lite till på känn.

Om man drar för hårt, är det inte risk för spänningskorrosion då?

Krilleman
Den salta skärgårdsmiljön kan ju även ha ett finger med i spelet här...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.