Kanske inte specifikt här på forumet, men ett flertal som är här och svarar arbetar som VVS-tekniker. Så då blir inläggen därefter...

Saken är den att visst, jag kan byta pump, byta alla kopplingar, men det kommer att bli så igen inom 3 månader precis som det nu blev efter jobbet som ett gäng "proffs" gjorde för exakt ett år sedan.

De borde väl ha fattat att kopplingarna är felaktiga som vissa här försöker påstå, så antingen är de som gjorde monteringen riktiga jubelidioter, eller så finns det en annan orsak.

Så att bara byta delar är bara bortkastad tid och pengar. En ny cirkpump kostar 3000kr, en ny koppling kostar 150kr, och det är en 5-6 stycken som måste bytas, den där ventilen är inte billig.

Därför måste jag utreda varför felet har uppstått.

Redigerat:
Där blev några svar suddade. Börjar vi med censurfasoner nu?

• Gilla
Vinkelhake
  • Laddar…
Hej!

Har samma problem själv med mina kopparrör, mitt problem har att göra med att mitt vatten (egen brunn) har för lågt PH värde. Det sura vattnet reagerar på kopparn och det blir korrosion som i sin tur ger utfällningar. Det äter på rören

Får ta fram något vattenprov, togs ett par gånger efter att den nya brunnen blev anlagd för att kontrollera vattenkvaliteten. Det senaste provet togs 2014, jag kan inte minnas att jag hängde mig på att pH var lågt, däremot så är det aningen förhöjda värden av järn och mangan. Annars är det väl salthalten som är mest oroväckande ur korossionssynpunkt och kloridjonerna skall ligga under gränsvärden, jag undersökte det inför inköp av ny hydrofor för att försäkra mig att det inte skall uppstå spaltkorrosion i den nya hydroforen. Jag tror det var Callidus eller Enwa som analyserade vattnet. Kan inte tänka mig att dricksvatten i en djupborrad brunn kan förändras så mycket på 1-2 år...

peternicklas
Jag har liknande gröna utfällningar på en del av mina kopplingar. Även de som sitter på plaströr!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.