Byggahus.se

Korrigera slarvigt lagt trädäck

1. jnylin
    Medlem Nivå 2
    Vi fick med ett trädäck i paketet när vi byggde huset, men det slarvades tyvärr med det.

Sista skruvarna sitter 55cm från brädans slut och sista regeln är rätt svåråtkomlig, se var jag sticker ner tumstocken.

Vad är lämplig åtgärd?

2. S
    Renoverare Nivå 6
    Antingen skruva lös trall för att kunna sätta nya reglar på de befintliga, så du kan skruva i dem ”rakt uppifrån”. Enklare att skråskruva om du kan nå regeln på så sätt...

• Laddar…
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vilket problem vill du lösa?

• Laddar…
  4. S
    Renoverare Nivå 6
    Enligt TS beskrivning är ändarna på trallen lösa..

Edit ”Sista skruvarna sitter 55cm från brädans slut ”

5. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Man kan tolka det som så, men det är oklart vad problemet är.

6. S
    Renoverare Nivå 6
    Tur man får tolka fritt :) Jag tolkade det så i alla fall

7. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Om brädorna ligger på den inre regeln, men inte sitter fast skulle det kanske gå att minska problemet genom att pressa ner dom lite med en bräda på väggen.

Annars är det nog bara att skruva lös brädor så man får ner en extra regel eller kortlingar under.

Jag antar att det inte går att komma in under...

• Laddar…
  8. optimum
    Medlem · Nivå 11
    Är det samma snickare som byggt huset skulle jag vara mer orolig för hur huset är byggt.
    Altanen är ett fuskbygge.

• Laddar…
  9. jnylin
    Medlem Nivå 2
    Ja, altanen är ett fuskbygge men jag väljer att tro att Hem1 satte sig i tidspress och att snickaren tvingades slänga ihop altanen sista veckan.

10. jnylin
    Medlem Nivå 2
    Helt riktig tolkning. Jag får ursäkta det oklara.

11. S
    Renoverare Nivå 6
    Tyckte det var solklart ☺️

• Laddar…
  12. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Går det att pressa in en 45a på något sätt? Tex genom att lossa någon bräda, gräva ut lite under etc.
    i så fall kan du skruva trallen i den och sen skråa fast regeln i befintlig regel.

13. jnylin
    Medlem Nivå 2
    Förlåt en novis, men vad är en 45a?

14. S
    Renoverare Nivå 6
    Lite mer än en halv 75:a
    Det är en regel som är 45 mm

15. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Precis, förr hette den ”2 tum 2” och var 50*50 mm. Nya tider, nya mått och nya namn ger idag 45*45 mm eller slarvigt uttryckt en 45a.

Det jag undrar är om du kan få in något under trallen, tjocklek o bredd är inte så noga.