3 030 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Köpt hus, ska stycka tomt och sälja två fastigheter
Har köpt ett hus utanför i Skåne, i ett attraktivt område.
Huset ligger på en fastighet (dvs tomt) som är cirka 2000kvm stor.
Har köpt fastigheten men tillträdet blir 15 dec.
Jag har fått förhandsbesked bygglov för att bygga ett ytterligare ett hus på delen längst bort på fastigheten.
Min plan är dock inte att bygga ngt.
Jag ska sälja dels urpsrungsshuset med tillhörande tomt på 1000kvm cirka.
Sedan även sälja den nya tomten på 1000kvm som då alltså är utan hus men med ett giltigt förhandsbesked så att köparen vet att han/hon får bygga.
Jag måste alltså stycka av denna del via lantmäteriet.
Det måste också finnas ett servitut att man får köra på vägen från stamfastigheten till nya fastigheten men det fixar man i samband med avstyckningen vad jag förstår.
Frågan är hur man gör rent praktiskt bara.
Vill gärna bli klar med allt så snart som möjligt.
Kan jag ansöka om avstyckning redan nu?
Har fått muntligt förhandsbesked men väntar på det skriftliga, dröjer nog några veckor.
Obs. Har inte tillträtt fastigheten än, det sker enligt kontraktet 15 december.
Hur lång tid kan man förvänta sig att avstyckningen tar?
Lantmäteriet har handläggningstid på 11 månader står det.
Men det går snabbare om man ska bygga småhus på tomten, då prioriteras ärendet. Och det ska det ju göras i mitt fall.
Vad ska man räkna med, 3 månader?
Jag kommer ju få betala avgiften för förhandsbeskedet på bygglovet förstås, vet inte vad det kostar än men skulle gissa 10-15 tkr.
Det jag funderar på är om avgiften för bygglovet för framtida ägaren blir billigare för honom/henne pga det faktum att jag redan fixat och bekostat förhandsbeskedet?
Jag tänker alltså att det borde bli mindre jobb för tjänstemännen för bygglovet då de redan behandlat förhandsbeskedet, kan det vara så?
När avstyckningen är klar så skrivs ju tomten på mig om den inte sålts innan. Söker jag lagfart för det?
Antar att kostnad bara blir den administrativa 825kr eftersom köpeskillingen blir 0kr, eller?
Kan man gå ut och sälja tomten redan nu? Givetvis med klausul att ifall inte avstyckningen går igenom så blir det inget.
Man får väl även skriva att tillträdet blir lite flytande...dvs tillträde sker när avstyckning är klar.
Tankar och idéer kring det?
Huset ligger på en fastighet (dvs tomt) som är cirka 2000kvm stor.
Har köpt fastigheten men tillträdet blir 15 dec.
Jag har fått förhandsbesked bygglov för att bygga ett ytterligare ett hus på delen längst bort på fastigheten.
Min plan är dock inte att bygga ngt.
Jag ska sälja dels urpsrungsshuset med tillhörande tomt på 1000kvm cirka.
Sedan även sälja den nya tomten på 1000kvm som då alltså är utan hus men med ett giltigt förhandsbesked så att köparen vet att han/hon får bygga.
Jag måste alltså stycka av denna del via lantmäteriet.
Det måste också finnas ett servitut att man får köra på vägen från stamfastigheten till nya fastigheten men det fixar man i samband med avstyckningen vad jag förstår.
Frågan är hur man gör rent praktiskt bara.
Vill gärna bli klar med allt så snart som möjligt.
Kan jag ansöka om avstyckning redan nu?
Har fått muntligt förhandsbesked men väntar på det skriftliga, dröjer nog några veckor.
Obs. Har inte tillträtt fastigheten än, det sker enligt kontraktet 15 december.
Hur lång tid kan man förvänta sig att avstyckningen tar?
Lantmäteriet har handläggningstid på 11 månader står det.
Men det går snabbare om man ska bygga småhus på tomten, då prioriteras ärendet. Och det ska det ju göras i mitt fall.
Vad ska man räkna med, 3 månader?
Jag kommer ju få betala avgiften för förhandsbeskedet på bygglovet förstås, vet inte vad det kostar än men skulle gissa 10-15 tkr.
Det jag funderar på är om avgiften för bygglovet för framtida ägaren blir billigare för honom/henne pga det faktum att jag redan fixat och bekostat förhandsbeskedet?
Jag tänker alltså att det borde bli mindre jobb för tjänstemännen för bygglovet då de redan behandlat förhandsbeskedet, kan det vara så?
När avstyckningen är klar så skrivs ju tomten på mig om den inte sålts innan. Söker jag lagfart för det?
Antar att kostnad bara blir den administrativa 825kr eftersom köpeskillingen blir 0kr, eller?
Kan man gå ut och sälja tomten redan nu? Givetvis med klausul att ifall inte avstyckningen går igenom så blir det inget.
Man får väl även skriva att tillträdet blir lite flytande...dvs tillträde sker när avstyckning är klar.
Tankar och idéer kring det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpt hus, prickar på vinden
Tak & Vind -
Är detta parkslide? Köpte huset i vintras.
Häckar, Buskar & Träd -
Köpt hus med tak bytt för 10-15 år sedan - saknas underlagspapp
Tak & Vind -
Har köpt ett äldre hus som har en fristående byggnad som luktar.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpt vårt första hus - tacksam för tips
Planlösningar