Efter att just ha bestämt mig för att skrota vår knappt åtta år gamla Whirlpool tvättmaskin kommer vi ju till nyköpstankar.

Jag tycker egentligen 8 år är för kort tid för en tvättmaskin.

Finns det något på marknaden som är bättre än annat vad gäller hållbarhet?
Något som är sticker ut i positiv bemärkelse med tanke på att det ska gå att reparera?

Någon som har nått input att komma med?

(Sneglar lite på en Bosch WAT2869ISN - eller är den för billig? ;) )
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4281579

Miele

• Gilla
turboguten och 1 till
  • Laddar…
kanonvallen kanonvallen skrev:
Miele
Vad är det som får dig att rekommendera dessa?
De ligger helt klart i ett högre prisläge än på papperet jämförbara konkurrenter.

Vad är det man inte kan läsa sig till i databladen?

Det viktigaste som jag ser det är hur mycket kläderna slits vid tvätt.
Trummans utformning styr slitaget. Samsung har marknadsfört någon skonsam trumma. Mieles trumma ser förtroendeingivande ut.
Tyvärr är det ingen parameter som mäts vid oberoende tester.

Ju skonsammare maskinen är mot kläderna desto fler gånger kan jag använda dem.

• Gilla
Emmet och 1 till
  • Laddar…
A
Inga tester visar om maskinerna håller garantitiden ut. Miele har ett års garanti
Och är svindyra att reparera

electroluxaren skrev:
Inga tester visar om maskinerna håller garantitiden ut. Miele har ett års garanti
Och är svindyra att reparera
Näe de viktigaste parametrarna, som är direkt avgörande för vad en tvätt kostar (klädslitage och livslängd för maskinen) testas inte. En snabb slagning på internet ger 3kr/tvätt.
Klädslitage (skjorta 300kr håller 30 tvättar) ger en kostnad på 10kr per tvätt. 10% skillnad i klädslitage ger en skillnad på 1kr per skjorta. dvs en skonsam tvättmaskin sparar 10kr/tvätt om du tvättar 10 skjortor samtidigt.

Maskinslitage 200 tvättar per år, maskinen håller i 5 år, 1000 tvättar, om maskinen kostar 8000, så kostar det 8kr i maskinslitage per tvätt.

dvs kostnad per tvätt:
Klädslitage: minst 100kr/tvätt
Maskinslitage: 2-10 kr/tvätt
rörlig kostnad (el, vatten & tvättmedel) 3kr/tvätt.

Så, vilken parameter ska man optimera? Knappast energiklass a+++. Det finns andra aspekter på hållbarhet.

A
precis energiklassning är till för att lura kunden att fokusera på fel ting.
mellan A och A+++ skiljer det inte många ören per år, och man kan aldrig räkna hem skillnaden

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Också intressant att energiklassen sätts efter förbrukningen av 40c bomullsprogram. Det må vara det vanligaste programmet, men väldigt lätt för tillverkarna att göra en "energisnål" tvättmaskin på just det programmet.

Vi har en Cylinda i någon basicmodell som fungerar utmärkt. Tvättar rent, bättre än den fancy Bosch vi hade i förra huset. Så en vanlig maskin av ett vanligt märke är mitt tips, skippa specialfunktioner annat än ylleprogam. Det enda jag stör mig på med Cylindan är att den har lucklås, det hade inte Boschen utan man kunde öppna luckan mitt i programmet utan att vänta.

S Sackaros skrev:
Vi har en Cylinda i någon basicmodell som fungerar utmärkt.
Har också en Cylinda, TT362, som tuffar och går sedan 10 år. TT 362 är väl en modernare variant.

Och jag vill slå ett slag för toppmatade maskiner. Man slipper krypa på golvet för att hitta tvätt som fastnat i trummans ovankant när man skall ta ut tvätten.

716033.jpg

I mitt hus stod en Hoover då jag flyttade in för tio år sedan och den har tuffat och gått hela tiden utan problem, men det kanske hör till saken att jag inte tvättar ihjäl mig... och det är i kanten av ämnet köpråd men jag har researchat rätt mycket på det där med klädvård och det tvättas alldeles för mycket i detta land. Man använder tvättkorgen som mellanlagring för sina kläder och oavsett maskin skulle de hålla längre om man inte tvättade dem på slentrian. jag tittar och luktar och utan fläckar och sunklukt tvättas de inte (undantag underkläder som jag inte tycker jag behöver lukta på...) Om man ändå ska byta tvättmaskin kan man ju se över sina tvättrutiner... Ett alternativ ur bekvämlighetssynpunkt till toppmatat är att investera i ett "tvättmaskinsstativ" https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ, det gör det mycket bekvämare att kolla att inga röda strumpor gömt sig i trumman... hade en sådan i förra huset, nackdelen var förstås att tvättmaskinen då "bröt" topplinjen, alltså bänken ovanför.

A
Hover passar alldeles utmärkt för de som tvättar mycket sällan.

Tänkte bara uppdatera här.

De blev en Bosch tillsist och hittills är vi mycket nöjda.
Med tanke på att man får två Bosch för vad en Miele kostar så känns det rätt.
Miele - med sin höga svansföring om påstådd kvalitetet men ändå bara 1 års garanti föll bort. (Det går att köpa till längre garanti för 4000kr)

@magnu vill jag tacka för det perspektivet om klädslitage - väl värt att tänka på. Jag upplever att Boschen är mycket snällare mot kläderna än vad Whirlpoolen var - dock bara med två veckors erfarenhet...

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.