23 066 läst ·
48 svar
23k läst
48 svar
Köpråd sänksåg Bosch GKT 55 GCE eller Festool TS 55 REBQ-Plus
Sida 1 av 4
Festoolen kan du såga närmare vägg med.
Festoolen har klyvkniv, vilket förhindrar att det nyper och kastar.
Festoolen har plug-it kabel.
Boschen kan användas på Festool och Makita skenor.
Boschen brukar vara billigare.
Boschen har en rejälare skenskarv (kräver mindre ansträngning att få en rak skarv mellan 2 skenor).
Kvalitetsmässigt är det nog hugget som stucket, båda är fina sågar, Boschen har 3år garanti om du registrerar, osäker om Festool har lika.
Har själv en Bosch och har inte saknat klyvkniven.
Hur ser din övriga verktygspark ut?
Oavsett vilken du väljer är jag övertygad om att du kommer le varje gång den används!
Festoolen har klyvkniv, vilket förhindrar att det nyper och kastar.
Festoolen har plug-it kabel.
Boschen kan användas på Festool och Makita skenor.
Boschen brukar vara billigare.
Boschen har en rejälare skenskarv (kräver mindre ansträngning att få en rak skarv mellan 2 skenor).
Kvalitetsmässigt är det nog hugget som stucket, båda är fina sågar, Boschen har 3år garanti om du registrerar, osäker om Festool har lika.
Har själv en Bosch och har inte saknat klyvkniven.
Hur ser din övriga verktygspark ut?
Oavsett vilken du väljer är jag övertygad om att du kommer le varje gång den används!
Fördelar Bosch:
Priset
Fungerar ihop med Bosch, Makita och Festool-skenar.
Lite tuffare kanske? (se videon)
Fördelar Festool:
Klyvkniv
Systemtänket
Plug-it (love it or hate it)
Andrahandsvärdet om/när man vill uppgradera
https://www.youtube.com/watch?v=oezp-_DcUgg
Som alternativ finns ju även Festool HK 55 om du vill ha en lite mer allround såg.
Edit: FredrikR är en ninja :/
Priset
Fungerar ihop med Bosch, Makita och Festool-skenar.
Lite tuffare kanske? (se videon)
Fördelar Festool:
Klyvkniv
Systemtänket
Plug-it (love it or hate it)
Andrahandsvärdet om/när man vill uppgradera
https://www.youtube.com/watch?v=oezp-_DcUgg
Som alternativ finns ju även Festool HK 55 om du vill ha en lite mer allround såg.
Edit: FredrikR är en ninja :/
Redigerat:
Tack Fredik, var först bara inne på Borchen men verkar som många snickare använder Festtool
Läste någostans att aldrig en såg utan klyvkniv men har själv ingen erfarenhet av hur viktigt detta är för en som inte sågat med sänksåg tidigare.
Har inte så många maskiner än men här är dom jag är nöjd med DWS780*kap/geringssåg med stativet DE7023 samt sticksåg Milwaukee FSPE 110 QX.
Läste någostans att aldrig en såg utan klyvkniv men har själv ingen erfarenhet av hur viktigt detta är för en som inte sågat med sänksåg tidigare.
Har inte så många maskiner än men här är dom jag är nöjd med DWS780*kap/geringssåg med stativet DE7023 samt sticksåg Milwaukee FSPE 110 QX.
Tack screamin-daemon, andrahandsvärdet är ju iof inte helt fel men hoppas man inte behöver byta på länge.
Vill även kunna såga tunna plexiskivor med maximal precision.
Har försökt hitta jämförelse tester på nätet men inte hittat något direkt.
Vill även kunna såga tunna plexiskivor med maximal precision.
Har försökt hitta jämförelse tester på nätet men inte hittat något direkt.
Jag hade aldrig köpt en såg utan klyvkniv. I övrigt håller jag i grova drag med om resonemangen ovan, med undantag av två saker:
plug-it. Förstår inte riktigt vad som finns att älska/hata med denna? Antingen kör man systemet och då hatar man allt utan plug-it, eller så gör man det inte och då är den inte sämre än en vanlig sladd? Eller har jag missat något?
Kvalitet. Jag har många blå bosch och många festool. Enligt mitt tycke är festool genomgående ett steg bättre kvalitetsmässigt rakt igenom. Då tar jag inte hänsyn till prisskillnaden.
plug-it. Förstår inte riktigt vad som finns att älska/hata med denna? Antingen kör man systemet och då hatar man allt utan plug-it, eller så gör man det inte och då är den inte sämre än en vanlig sladd? Eller har jag missat något?
Kvalitet. Jag har många blå bosch och många festool. Enligt mitt tycke är festool genomgående ett steg bättre kvalitetsmässigt rakt igenom. Då tar jag inte hänsyn till prisskillnaden.
Det skiljer inte så mycket mellan boschen och Festoolen prismässigt pga kampanj just nu. Har mest erfarenhet av TS55, och sågat en massa med den. Kan säga att det är helt omöjligt att vara missnöjd med TS55an, förutom sladden kan störa lite om den hamnat lite fel.. Fina och exakta snitt alla gånger.
Det får du.tonlof skrev:
Kolla priserna på www.idealo.de (Tysklands motsvarighte till Prisjakt) också, om import är ett alternativ bör du kunna spara en del pengar.
https://www.toolab.se/produkt/TS-55-REBQ-Plus-Festool-Sanksag-2-skenor-2-Skarvstycken
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GKT-55-GCE-Sanksag-Inkl-1600mm-skena--Vaska
Daniel_N:
Ang. plug it: Kanske jag som var otydlig...
Finns en del som ogillar plug-it-sladden då den är "lätt" att glömma hemma/på jobbet. Detta i-landsproblem gäller främst verktygen där man får plocka bort sladden för att få plats med maskinen i systainern (vissa sticksågar, Dominon, Rotex 150 m.fl.).
Ang. plug it: Kanske jag som var otydlig...
Som sagt.. Det blir bara några hundralappar mer på Festoolen med en skena.. 4900:- får du den förtonlof skrev:
https://www.toolab.se/produkt/TS-55-REBQ-Plus-Festool-Sanksag-165mm-Inkl-Skena-1400mm
Tackar, för alla snabba svar och inputs. Blir nog Toolab nu när det inte var extremt stor prisskillnad, enklare om något blir fel med leveransen eller ev service men ska kolla sidan för andra inköp
Hur viktiga är tvingarna, räcker det att bara lägga skenan och flytta sågen eller måste det spännas fast eller är det materialet och tjockleken som styr.
Hur viktiga är tvingarna, räcker det att bara lägga skenan och flytta sågen eller måste det spännas fast eller är det materialet och tjockleken som styr.