Tre eller fyrhjulig

• Antal röster
    2
Skall skaffa en promenadscooter till min far och står och väger mellan 3- och 4-hjulig.
Han tycker att det känns säkrare med fyra hjul. (har inte provkört någon än)
Enligt en säljare så är det ingen risk att de välter/tippar snett framåt vid vanlig körning.
Men hur är det i verkligheten?
En trehjulig ser ju smidigare ut när man skall ta sig in i hissen osv.

Har kollat på trehjuliga
Blimo Motor Sport 950 och
Skand Leijona 1300+
samt fyrhjuliga
Blimo X-1400 och
Skand Leijona 1400

Har ni några erfarenheter av dessa?
Kvalitet, stabilitet, komfort, servicevänlighet, reservdelspriser?
Ja allt som kan behöva vägas in vid ett köp.

Fyra olika modeller av promenadscootrar, två trehjuliga och två fyrhjuliga i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Suddes och 1 till
  • Laddar…
QUOTE="Indigo3000, post: 4090028, member: 179377"]Skall skaffa en promenadscooter till min far och står och väger mellan 3- och 4-hjulig.
Han tycker att det känns säkrare med fyra hjul. (har inte provkört någon än)
Enligt en säljare så är det ingen risk att de välter/tippar snett framåt vid vanlig körning.
Men hur är det i verkligheten?
En trehjulig ser ju smidigare ut när man skall ta sig in i hissen osv.

Har kollat på trehjuliga
Blimo Motor Sport 950 och
Skand Leijona 1300+
samt fyrhjuliga
Blimo X-1400 och
Skand Leijona 1400

Har ni några erfarenheter av dessa?
Kvalitet, stabilitet, komfort, servicevänlighet, reservdelspriser?
Ja allt som kan behöva vägas in vid ett köp.

Visa bilaga 488048[/QUOTE]

Letar åt min mamma som varit i kontakt med promenadskoter.se Läst på och hon vill ha en stabil permobil och fyrhjuling är mer stabil. Hon verkar vilja ha mellan modellen. Vet inte om det är någon större skillnad. Hon vill åka inom och utomhus. Inte fr stor så hon kan åka inne i en affär. Alla med kapacitet på minst 4 mil verkar ligga på ca 25tkr.

• Äldre man kör en blå fyrhjulig promenadscooter utomhus med en hund och ett barn vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon av er som postade här köpt promenadscooter och kan ge något utlåtande? Jag är i samma köpläge som ni var när ni postade.

Jag finner det väldigt märkligt att det tex inte finns ett enda oberoende uttalande om Skands promenadscooters. Förstår att det är färre äldre som är online, men kanske ett test i någon seniortidning eller något i alla fall?

• Gilla
Kaffemedmjölk
  • Laddar…
Har erfarenhet av en trehjulig sk. ”shoprider” och skulle personligen välja nån av Blimos fyrhjuliga modeller.....
Sväng för hastigt med trehjuling så tippar den och kan orsaka oerhörda skador.....

• Gilla
AverageJoe
  • Laddar…
Hej!
Min mamma valde en CTM HS520 från Promenadscooter.se Den passar både inne och ute. Är mellanstorlek så hon kan åka mellan hyllor i en affär. Fyra hjul. Hon har haft den i 2-3 v nu och kör nästan varje dag. Laddas med vanligt eluttag. Hon har svårt lära sig nytt men funkar bra. Kört bil tidigare i livet så gick lätt att ”gasa” och lärt sig backa och parkera i små utrymmen. Hennes krav var: stabil. Inte för snabb. Få plats i sitt lilla rum på äldreboendet. Blev en i silvermetallic och hon är nöjd! Extremt bra personlig service av återförsäljaren i Arboga. De levererade den. Visade hur den fungerade och har varit noga med återkoppling ifall något strular. Mycket god hand med äldre, lugn och pedagogisk. Som anhörig har jag bara beställt och sett till att fakturan blev betald. Supersmidigt!
AverageJoe AverageJoe skrev:
Har någon av er som postade här köpt promenadscooter och kan ge något utlåtande? Jag är i samma köpläge som ni var när ni postade.

Jag finner det väldigt märkligt att det tex inte finns ett enda oberoende uttalande om Skands promenadscooters. Förstår att det är färre äldre som är online, men kanske ett test i någon seniortidning eller något i alla fall?

• Gilla
AverageJoe
  • Laddar…
Efter lite research blir det en Blimo X-80, den klarar utemiljö bra (även lite terräng) trots att den är lite kompaktare och har ett bra utbud av tillbehör. Blimos webbsida var en av de mest fylliga och de hade bra videos där de visade både scootern i närbild (funktioner mm) och när den körde i olika miljöer. De verkar också ha en hel del serviceställen runtom i Sverige.
X-80 har en lite nyare, mer föraranpassad instrumentering/reglage än tex X-90. Blev faktiskt förvånad över hur många promenadscooters som har riktigt dålig logik i förargränssnittet (knappar, reglage, mätare mm). Detta borde ju vara prioriterat för en användargrupp som kan ha dålig syn, greppförmåga och även kan ha kognitiva utmaningar.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Blir säkert jättebra! Så viktigt att de har film! Promenadscooter har också filmer så var lätt att visa för mamma. Tyvärr håller ju inte boendet med plats att parkera så den ska förvaras i hennes lilla rum (!). Medföljde enkel manual men behövs knappt då på displayen finns mycket att hålla reda på - mer än hur mycket batteri som finns kvar :-)

Tips! Kolla även batteriets funktion. Äldre modeller har inte lika bra laddning som de nya.

Vi får väl skapa en samlad sida med alla märken och modeller! Man blir ju nästan expert eftersom man tvingas söka runt hela nätet för att få koll! Märkligt att det inte finns samlad information.

lycka till!!!

• Gilla
umeubbe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.