Hej
Jag är på gång att köpa en pelarborr. Bänkborrmaskin går nog bort pga den är för liten.
Det är inga problem med 3-fas och jag kör gärna med det för de motorerna brukar vara lite tystare.

Målbilen är en kompetent maskin som kan borra i 98% trä och 2% enklare metalljobb. Helst in för stort avstånd mellan spindel och pelare så hävstångseffekten minimeras.
Vidare är det fint med elektronisk djupmätning.
Vad tror ni om maskinen nedan? 10k ink moms är någon slags smärtgräns.
https://www.globaltools.se/maskiner/borrmaskiner/25a-pelarborrmaskin-golv-400w
Tacksam för inputs om någon har ägt eller provat en liknande maskin

Om du mest ska borra i trä så funkar den absolut MEN du får en mycket bättre maskin för samma pris men med en helt annan kvalitet och känsla om du istället köper en begagnad Arboga, Strands eller motsvarande.

Jag har haft en liknande maskin och för metall var den inget vidare.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Om du mest ska borra i trä så funkar den absolut MEN du får en mycket bättre maskin för samma pris men med en helt annan kvalitet och känsla om du istället köper en begagnad Arboga, Strands eller motsvarande.

Jag har haft en liknande maskin och för metall var den inget vidare.
Tack för svaret. Jag är medveten om att de gamla hederliga är mer välbyggda maskiner. Det känns emellertid lite overkill med en sådan pjäs

För den maskinens pris (ca 10000) får du en jättefin typ Arboga på begagnatmarknaden som du får tillbaka varenda öre på när du säljer den.

Jag förstår att det kan kännas lite otympligt, men väl på plats (och med hjul) tar den nog inte så mycket mer utrymme i anspråk jämfört med den du länkar till. Om jag ska försöka klä skillnaden i ord, mellan en Arboga tex och en kinamaskin så är det att du och maskinen bestämmer vad som ska hända vs. att händelseförloppet får styra vad som händer.

Helt klart överdrivet men jag hoppas att poängen når fram. En rigid maskin som "svarar" mot ämnet som ska bearbetas är för mig mer värt än digitaler (kan ju köpas till en äldre maskin för nån tusenlapp).

• Gilla
mdahl
  • Laddar…
Som nybliven ägare till en Arboga kan jag bara hålla med Björn. Den enda fördel jag kan se med att köpa en ny kinamaskin är att du får garanti. Kanske kommer den också att behövas. Kolla i "vad har du gjort med maskiner idag"-tråden. Där visar jag min nya maskin. Jag betalade 6000 för den, men det var lite av ett fynd. Jag kan ju tillägga att jag var inne på samma tankar som du, att en enklare maskin troligen duger till mig, till det jag ska ha den till. Nu är jag glad att jag väntade på en Arboga.

Redigerat:
Tack för era tankar. Trevligt att så många bidrar.

Jag har en Arboga G2508 (sannolikt från 1970-talet) och åtminstone då jag renoverade den för 6 år sedan fanns det reservdelar att köpa av Machineryscandinavia. Äldre modeller är det värre att hitta reservdelar till men det mesta går att reparera eller tillverka på ett eller annat vis.

Min uppfattning är också att en vanlig remmaskin duger för träarbete men för metallarbete och i synnerhet för borrar över 12mm i metall skall det vara en kraftigare maskin helst med växellåda. Arboga och Solberga och Strands är tre bra märken.
TOS tillverkade också någon modell som har gott rykte trots att den har remmar före växellådan.

Den stora skillnaden är att de vanliga remmaskinerna inte kan överföra tillräckligt stort vridmoment vid tillräckligt lågt varvtal för att borra grövre hål i järn. För klen stomme och dålig tillverkningsprecision gör läget ännu värre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.