Har sprungit på en del mindre stenblock på tomten vid en utgrävning för pool. Har tänkt klippa dessa själv med borrhammare och kilar/snigeldynamit. Tittade vad det kostade att hyra en borrhammare och den låg på 200 spänn om dagen för en elektrisk Bosch. Kommer säkert behöva hålla på minst en vecka, några timmar om dagen. Stor risk för fler stenspräckningsprojekt framöver.
Vad säger forumet om denna maskin? Duger den till att borra hål med 25-32 mm borr? Det är främst diabas som ska borras, men finns även granit. Vill inte ha en maskin som det tar 15 minuter/hål, utan lite klös ska det vara, utan att armarna trillar av efteråt eller att man knäckt handleden pga att maskinen fastnade och snurrade runt.
Borrhammare 1500 SDS MAX - Biltema.se
Förslag på lämpliga borr? Biltema har vad jag kan se inga borr > 24 mm vilket är för litet för snigeldynamit (minst 30 mm).
Hammarborr, SDS Max - Biltema.se
/S
Vad säger forumet om denna maskin? Duger den till att borra hål med 25-32 mm borr? Det är främst diabas som ska borras, men finns även granit. Vill inte ha en maskin som det tar 15 minuter/hål, utan lite klös ska det vara, utan att armarna trillar av efteråt eller att man knäckt handleden pga att maskinen fastnade och snurrade runt.
Förslag på lämpliga borr? Biltema har vad jag kan se inga borr > 24 mm vilket är för litet för snigeldynamit (minst 30 mm).
/S
Det finns upp till 28 mm, har en sån, men det är hjälper ju inte så mycket
https://www.biltema.se/verktyg/borr/betongborr/betongborr-sds-max-2000045862
Som du skriver gäller det att vara försiktig och inte någonsin hålla i maskinen på ett sätt som innebär att den bryter något på dig när det nyper då det inte står ngt om skydd för det i beskrivningen. Billigare maskiner tenderar att vibrera styggt också men det är ju upp till dig hur du värderar din hälsa
Angående hur mycket tid du lägger per hål så kan det vara bra att ha två borr att växla mellan för att undvika överhettning.
https://www.biltema.se/verktyg/borr/betongborr/betongborr-sds-max-2000045862
Som du skriver gäller det att vara försiktig och inte någonsin hålla i maskinen på ett sätt som innebär att den bryter något på dig när det nyper då det inte står ngt om skydd för det i beskrivningen. Billigare maskiner tenderar att vibrera styggt också men det är ju upp till dig hur du värderar din hälsa
Angående hur mycket tid du lägger per hål så kan det vara bra att ha två borr att växla mellan för att undvika överhettning.
Hyr en tryckluftsdriven borrmaskin med kompressor istället. Går fortare att borra och behöver inte bli speciellt mycket dyrare, kanske billigare om det är många hål som skall borras. Att hyra en elborrmaskin är ju endast en del av kostnaden då många hyrfirmor inte hyr ut borr utan dessa får man köpa. Och ett borr som ger bra borrkapacitet kostar en hel del. Billiga borr håller inte för speciellt många hål, dessutom tar det tid. Har egen erfarenhet av båda sorter när vi gjorde staket runt tomten för några år sedan. Fick göra en del hål med elmaskin först då alla tryckluftdriva mindre maskiner var uthyrda. Tog en evighet att borra 2 st 24 mm hål för varje trästolpen som vi skulle ha på vissa bitar samt förbrukade ett borr av de två som vi köpte. Borrade sedan 40 mm hål, för stålstolpar, med tryckluftsmaskin när den till slut blev ledig. Men vilken skillnad hade hyrt kompressor och borrmaskin för två dagar men den återlämnades redan samma dag precis innan stängning. Och då hade det dessutom blivit fler hål borrade än först tänkt för en framtida bergsspräckning.
borra hål och snigeldynamit..
höll på 3timmar för 2 stenar som var i väggen när byggde en störgärsgård... var grantiart ^^ SDS + och MAX fick jobba borra och bila etc för att komma ner få tal cm
höll på 3timmar för 2 stenar som var i väggen när byggde en störgärsgård... var grantiart ^^ SDS + och MAX fick jobba borra och bila etc för att komma ner få tal cm
Har du ett större projekt så hyr en kompressor över en helg (runt 3000 kr) inkl borrstång och borrkrona 2 st 34mm.Tänk på hur mycket slitgöra det är och därför kan det vara värt varje krona om du dels skonar kroppen och tid.Gick på en riktigt mina i fjol när jag gjorde ett liknande projekt och säkert lagt ut 25-30 tusen på maskiner och verktyg.Trodde jag skulle klara av det på 4-veckor men glöm det för snigeldynamiten var ett gissel som fungerade dåligt första märket jag provade (90kilo) var skit men bytte märke blev det bättre men mycket borrande och spräckilar förutom snigedynamit och hyra av kompressor 2 gånger.
Spräcka större stena är lätt om man jämför med berg.
Spräcka större stena är lätt om man jämför med berg.
Tack för svar. Har spräckt stenar förut med elektrisk borrhammare, då tog det typ 2 minuter per hål med de borr som uthyraren skickade med. Problemet är att som småbarnförälder har jag svårt att planera in när jag har tid att borra, utan vill köra lite "då och då", därför funkar det dåligt att hyra. Då tänkte jag istället köpa en maskin, då det kan komma fler projekt framöver där sten behöver spräckas. Är helt med på att det går snabbast och är mest ergonomiskt att hyra en kompressormatad maskin, men nackdelen är att de är ganska tunga att hantera. En elektrisk borrhammare funkar bäst för mig, frågan är bara om den från Biltema gör jobbet eller om den är för klen rent allmänt oavsett borr, kravet är att kunna borra minst 32 mm x 300 mm på någon minut med ett bra borr.
Att jag får köpa "riktiga" borr är jag helt införstådd med. Vet sen inte om den maskinen jag hyrde hade nån sorts varvtalsspärr eller liknande, några gånger när borr gick sönder svängde den runt och man fick en jäkla smäll på smalbenet av handtaget. Gäller att hålla på ett visst sätt och inte greppa den för hårt så man snabbt kan släppa när den biter fast.
Ergonomi är såklart viktigt men jag tänker inte jobba som stenspräckare, utan kunna köra lite då och då, nån timme i stöten.
/S
Att jag får köpa "riktiga" borr är jag helt införstådd med. Vet sen inte om den maskinen jag hyrde hade nån sorts varvtalsspärr eller liknande, några gånger när borr gick sönder svängde den runt och man fick en jäkla smäll på smalbenet av handtaget. Gäller att hålla på ett visst sätt och inte greppa den för hårt så man snabbt kan släppa när den biter fast.
Ergonomi är såklart viktigt men jag tänker inte jobba som stenspräckare, utan kunna köra lite då och då, nån timme i stöten.
/S
Är i samma sits avs småbarn osv, funkar inte att hyra men hade gärna gjort det, är nog klart bäst efter att ha en mega-maskin själv.
För att det ska vara angenämt över tid att spräcka sten tror jag att det behövs prylar med klart större kraft och bättre borrstål än biltema-grejerna, men första hålet med nytt borrstål går nog fint. Handlar om dina prioriteringar.
Med det sagt, för elmaskiner, jämför anslagskraft, anges i Joule. Men om borrstålet går varmt eller är slött blir det jäkligt segt oavsett. Varvar numera 3 borrstål och spräcker bort bitar som jag orkar lyfta så stålen får svalna mellan. Beroende på läge är det bra om bitarna som släpper är lagom stora att forsla bort manuellt. Svårare uppnå med dynamit då du borrar många hål i ett svep.
Och de släpper skären ibland, Biltemas borrstål, är förbrukningsvara med kort hållbarhet.
Jag tycker jag kommer långt med 20mm borr, men använder bara kilar. Men det kan vara för klent för dig.
googla stenspräckning, finns att köpa paket med borr, borrstål och kilar.
För att det ska vara angenämt över tid att spräcka sten tror jag att det behövs prylar med klart större kraft och bättre borrstål än biltema-grejerna, men första hålet med nytt borrstål går nog fint. Handlar om dina prioriteringar.
Med det sagt, för elmaskiner, jämför anslagskraft, anges i Joule. Men om borrstålet går varmt eller är slött blir det jäkligt segt oavsett. Varvar numera 3 borrstål och spräcker bort bitar som jag orkar lyfta så stålen får svalna mellan. Beroende på läge är det bra om bitarna som släpper är lagom stora att forsla bort manuellt. Svårare uppnå med dynamit då du borrar många hål i ett svep.
Och de släpper skären ibland, Biltemas borrstål, är förbrukningsvara med kort hållbarhet.
Jag tycker jag kommer långt med 20mm borr, men använder bara kilar. Men det kan vara för klent för dig.
Måste ge tips på borrar från Biltema med sds max fäste 24mm som går som tåget att borra med och kostar 179 kr och kunde borra typ ca 25 hål med dom och har köpt andra borrar 24mm och dom är inte i närheten vad Biltemas när det gäller borra 1 hål snabbt trots dom kostar mer än dubbelt så mycket. Köp minst 3 borrar så du kan varva med så dom hinner avsvalna mellan. Spräckilar från HME tools köpte jag ifrån och på deras hemsida finns mycket matnyttigt.S steve5432 skrev:Tack för svar. Har spräckt stenar förut med elektrisk borrhammare, då tog det typ 2 minuter per hål med de borr som uthyraren skickade med. Problemet är att som småbarnförälder har jag svårt att planera in när jag har tid att borra, utan vill köra lite "då och då", därför funkar det dåligt att hyra. Då tänkte jag istället köpa en maskin, då det kan komma fler projekt framöver där sten behöver spräckas. Är helt med på att det går snabbast och är mest ergonomiskt att hyra en kompressormatad maskin, men nackdelen är att de är ganska tunga att hantera. En elektrisk borrhammare funkar bäst för mig, frågan är bara om den från Biltema gör jobbet eller om den är för klen rent allmänt oavsett borr, kravet är att kunna borra minst 32 mm x 300 mm på någon minut med ett bra borr.
/S
Vi har en motsvarande från Meec för att röja allehanda sten med kilar på västkusten. Den har varit med i över 10 år nu. Mycket värde för pengarna, tror den gick på 350kr när den köptes. Använder bra borr från Bosch. Borr från billigvaruhusen är bara en besvikelse och bortkastade pengar.S steve5432 skrev:Har sprungit på en del mindre stenblock på tomten vid en utgrävning för pool. Har tänkt klippa dessa själv med borrhammare och kilar/snigeldynamit. Tittade vad det kostade att hyra en borrhammare och den låg på 200 spänn om dagen för en elektrisk Bosch. Kommer säkert behöva hålla på minst en vecka, några timmar om dagen. Stor risk för fler stenspräckningsprojekt framöver.
/S
Har spräckt med simplex, kilar, hydraulspräcka, första gången nu med snigamit. Ja man kommer långt med 4 20 mm kilar, problemet jag har nu är att det är en liten berghäll som sticker upp, den blir ett elände att spräcka med kilar, bättre då att gräva ut runt, sen borra ett "kryss" med 30 mm hål, i med simplex, och sen har man förhoppningsvis 4 lika stora delar man kan rulla väck med spett, eller sönderdela vidare.S stugfar skrev:Är i samma sits avs småbarn osv, funkar inte att hyra men hade gärna gjort det, är nog klart bäst efter att ha en mega-maskin själv.
Kan man borra ett hål på 2 minuter, då kommer man långt på en timme, förutsattt man kan rotera mellan säg 3-4 olika borr.
Återkommer med info om hur det gick
/S
Hur har det gått?S steve5432 skrev:Har spräckt med simplex, kilar, hydraulspräcka, första gången nu med snigamit. Ja man kommer långt med 4 20 mm kilar, problemet jag har nu är att det är en liten berghäll som sticker upp, den blir ett elände att spräcka med kilar, bättre då att gräva ut runt, sen borra ett "kryss" med 30 mm hål, i med simplex, och sen har man förhoppningsvis 4 lika stora delar man kan rulla väck med spett, eller sönderdela vidare.
Kan man borra ett hål på 2 minuter, då kommer man långt på en timme, förutsattt man kan rotera mellan säg 3-4 olika borr.
Återkommer med info om hur det gick
/S
Jag har borrat med Julas 1600w för 1700 spänn. Köpte 30cm 28mm borr från Biltema för 200 spänn styck. Julas var 30mm och 40cm lång men hade bara två skär.D dw81 skrev:
Har varvat Biltemas 3 st och varje hål tar 3-3,5 min så det går långt fortare än jag trodde. Borrarna ser toppenfräscha ut efter ca 40 hål.
Har köpt flera stycken från Biltama och chucken har vibrerat sönder och så vekar det som det räcker med att borren nyper ett par gånger för att maskinen bara ska slira så fort maskinen nyper och efter några gånger vill borren inte gå runt. Dessutom gör det förbaskat ont i handleden när maskinen nyper och man följer med runt innan man tappar greppet.. Nyper borren ska man vara säker på att maskinen inte bryter sönder några ben i handen och armen så mitt råd är att du hyr en maskin och en rejäl borr hos en maskinythyrare. Skulle själv spräcka en tio meter lång mur på 30x30 cm och det gick åt tre maskiner för den korta biten. Skulle ta bort en annan mur som var lika kraftig och då använde jag en hyresmaskin med 30 mm borr. Tog mindre än en dag att borra hålen och fylla på med snigeldynamit. så på morgonen var hela muren spräckt och det även vid armeringen. I muren som jag försökte spräcka med Biltemas kraftigaste borr fanns inte en antydan till sprickor.
När jag hyrde maskinen fick jag veta att om jag borrade i armeringsjärnet kunde borren gå sönder och då blir jag tvungen att betala för en ny borr. Råkade borra in i ett armeringsjärn med Biltema borren och då smälte spetsen på borren. Vet inte hur stor risken är att man skadar borren.
Och en liten varning blås ut borrhålet med en slang så det inte blir en massa gegga i hålet som gör att borren plötsligt fastnar i hålet,. Gör skitont när borren fastnar och man inte direkt tappar greppet om maskinen.
När jag hyrde maskinen fick jag veta att om jag borrade i armeringsjärnet kunde borren gå sönder och då blir jag tvungen att betala för en ny borr. Råkade borra in i ett armeringsjärn med Biltema borren och då smälte spetsen på borren. Vet inte hur stor risken är att man skadar borren.
Och en liten varning blås ut borrhålet med en slang så det inte blir en massa gegga i hålet som gör att borren plötsligt fastnar i hålet,. Gör skitont när borren fastnar och man inte direkt tappar greppet om maskinen.