Behöver byta upp mig till en bandsåg som klarar att grovklyva diverse virke. Letat på blocket i vad som känns som en evighet men så fort nåt lämpligt kommer upp i närheten säljs det direkt så nu börjar jag kika lite på nytt, även om jag vet att de flesta här förespråkar gamla gjutjärnspjäser.

Tänkt budget är ca 5-10000, trefas finns i snickeriet. Vill ha något hyfsat smidigt som går att ställa på en liten hjulförsedd vagn och rulla undan, dvs ingen bjässe.

Har någon erfarenhet av någon av dessa sågar?

https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/trasagar/bandsagar/duab-bandsag-hbs350n

https://www.verktygsproffsen.se/mas.../metabo-bas-318-precision-dnb-bandsag-1110717

Fördelen med duabsågen är 200 mm såghöjd, metabon har 170 mm. Merabo har å andra sidan trefas vilket inte duabsågen har.

Tips mottages tacksamt, även på andra sågar i prisklassen.

Ingen av de där duger till att grovklyva. Skall du köpa nytt får du nog börja med att tiodubbla budgeten tyvärr.

Ok, hade på känn att det var så. Har inte tio ggr högre budget. Vad finns det för alternativ? Motorsåg och stadig på handen?

JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Ok, hade på känn att det var så. Har inte tio ggr högre budget. Vad finns det för alternativ? Motorsåg och stadig på handen?
Hur tjockt har du tänkt klyva?

Jag har fått en del gammalt torkat björkvirke av grannen, det är typ 1.5 m långa stockar som är klyvda mitt itu redan, tjockaste delen nu är ca 200 mm. Sen får vi se vad det blir framöver men jag skulle tro att 200 mm såghöjd kommer räcka.

Jag har fått en del gammalt torkat björkvirke av grannen, det är typ 1.5 m långa stockar som är klyvda mitt itu redan, tjockaste delen nu är ca 200 mm. Sen får vi se vad det blir framöver men jag skulle tro att 200 mm såghöjd kommer räcka.
Det kommer fungera tror jag, björk 2,5 m 20 cm är inte så tungt. Dock är sågborden små och klena så du behöver nog ordentligt stöd före och efter.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det kommer fungera tror jag, björk 2,5 m 20 cm är inte så tungt. Dock är sågborden små och klena så du behöver nog ordentligt stöd före och efter.
Ok, tack för svaret. Stöd före och efter låter klokt. Av de två sågar jag länkade till, vilken hade ni valt? Hur stor skillnad gör det att metabon har trefas medan duabsågen bara enfas?

Ok, tack för svaret. Stöd före och efter låter klokt. Av de två sågar jag länkade till, vilken hade ni valt? Hur stor skillnad gör det att metabon har trefas medan duabsågen bara enfas?
Jag hade inte valt någon av dem och vet heller inget om dem. Stabil konstruktion är viktigare än motor, den kan bytas.

Har du något förslag på begagnad såg som ryms inom budget 5-10000 samt under 100 kg? Såna mindre inca-sågar verkar komma ut då och då på blocket, är det vettigare att gå på en sån eller motsvarande?

Om du ska klyva å vill ha det helt rakt känns det som att du skulle satsa på en cirkelsåg. En med 70cm klinga hade passat dig bra. Kör min med en 18kw Asea-motor, det fungerar helt utmärkt. Om du hittar nåt gammalt så bör det inte vara hur dyrt som helst heller

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Har du något förslag på begagnad såg som ryms inom budget 5-10000 samt under 100 kg? Såna mindre inca-sågar verkar komma ut då och då på blocket, är det vettigare att gå på en sån eller motsvarande?
Bara att ha koll på blocket eller @Frustrator ;)

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Det är helt klart en stor fördel att ha ett gjutjärnsbord och tunga hjul på bandsågen. Du bör leta begagnat i det större segmentet, och gärna så stor du har plats med. Sätt ut annonser på Facebook och i lokala tidningar. Jag vet ett antal stora bandsågar jag tackat nej till då de är för stora för mig. Men har du plats så skaffa en stor bjässe.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Av vilket skäl vill du just ha en bandsåg? När det är bara 20cm så är det mycket bättre med en cirkelsåg med 70-klinga, den sågar fortare och lättare att få rakt. Om man klyver grovt virke med en vanlig snickeribandsåg så hettas bladet fort upp och blir slött, plus att det inte sågar så fort. Finns ju förstås klyvbandsågar som har grövre å bredare band samt vattenkylning men det har man bäst till grövre stockar än vad cirkelsågarna tar
Som sagt, till de dimensionerna är cirkelsåg bäst, å gärna med rejäl motor, min 18kw har aldrig krånglat när jag har matat fort.
Om du kan svetsa så är det rätt lätt att bygga en egen klyvsåg med rullbord osså, sågspindel å delar är lätta att hitta

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Av vilket skäl vill du just ha en bandsåg? När det är bara 20cm så är det mycket bättre med en cirkelsåg med 70-klinga, den sågar fortare och lättare att få rakt. Om man klyver grovt virke med en vanlig snickeribandsåg så hettas bladet fort upp och blir slött, plus att det inte sågar så fort. Finns ju förstås klyvbandsågar som har grövre å bredare band samt vattenkylning men det har man bäst till grövre stockar än vad cirkelsågarna tar
Som sagt, till de dimensionerna är cirkelsåg bäst, å gärna med rejäl motor, min 18kw har aldrig krånglat när jag har matat fort.
Om du kan svetsa så är det rätt lätt att bygga en egen klyvsåg med rullbord osså, sågspindel å delar är lätta att hitta
Det är klart ett sågverk är effektivare. Men jag har väldigt svårt att se en klyvsåg med meterstor klinga som relevant alternativ för en mindre bandsåg?

Att ett lämpligt blad, tex 3 tpi M42, skulle bli slött av värme vid klyvning i dessa låga hastigheter har jag väldigt svårt att se

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Problemet är som så ofta att jag inte har plats till allt man skulle vilja ha. Har redan en (mindre) bordssåg, och vill gärna ha en bandsåg dels för klyvning men också för andra grejer, ska t ex snart till att såga allmogespjälor till staket och då är ju bandsågen bra.

Begränsas av att garaget är 34 kvm och det inrymmer förutom verkstad även familjens alla cyklar, barnvagnar etc, samt ett hemmagym, så jag har satsat på mindre maskiner som jag kan ställa på hjul och flytta runt. Jag förstår såklart att det inte är optimalt med en mindre bandsåg om man vill klyva virke, men min fråga var välfrån början mer tänkt som att kolla huruvida det överhuvudtaget är möjligt eller om man lina gärna kan lägga ner tanken. Men en bandsåg modell mindre/mellanstorlek kommer jag att skaffa oavsett då jag som sagt ser fler användningsområden än bara klyvning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.