Brände kondensatorn till en Örebro Golvindustri GM 250 NR idag.

Det ser ut som att en tidigare ägare seriekopplat en 100 μF kondensator med en 200 μF kondensator. Enligt brickan på elmotorn så borde det iallafall finnas en "Run-cap 100μF".

Undrar nu ifall någon råkar sitta på ett elschema, så jag kan se hur det borde vara kopplat.
 
  • Typskylt på Örebro Golvindustri GM 250 NR motor med specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett på en elmotor från ELMO Sverige med teknisk information, inklusive "Run-Cap 100μF 240V".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bara att koppla som det var tidigare.
Lite dumt att seriekoppla, det blev ju liksom bara 67 µF.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det inte bara att koppla som det var tidigare.
Lite dumt att seriekoppla, det blev ju liksom bara 67 µF.

Protte
Jo det känns dumt, men jag är lite intresserad av att veta ifall den andra kondensatorn är menad för startsekvensen, medan den på 100 µF är för driften.
 
Någon som vet vart man kan beställa bosch gta 3800 billigt? Kanske någon rabattkod???
 
Bosch grejen är det kondensatorn?
Går bra med vilket fabrikat som helst bara det är 100 µF och minst 230 volt AC och att den ryms.
Troligt är att det bara finns 450 volt och det är bra med hög spänningstålighet.
Leta hos elfa.se eller tme.com. Driftkondensator.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.