Byggahus.se

Kopplingsklämmor för LED + dosdriver i apparatdosa? RK + FK

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag undrar om någon kan svara på hur man bäst kopplas ihop FK 1,5 och RK (typ 0,35mm2) i apparatdosa tillsammans med Malmbergs dimbara dosdriver (http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974138) och deras MD-99 LED.

Mellan dosorna sitter flexslang med fas nolla och tändtråd. Vilka kopplingsklämmor är godkända för RK+FK? I dosorna ska det alltså förutom själva drivern och LED-lampan få plats med kabel och 3 st kopplingsklämmor för FK1,5+FK1,5+RK0,35 samt 2 st för RK0,35+RK0,35.

Så vilka kopplingsklämmor är så små som möjligt och godkända för att koppla ihop två st FK1,5 och en st 0,35 RK? Wago 222 får inte plats.

Tack på förhand.

Redigerat 2 feb 2015 01:15
  2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Gör plats för wago 222, ser inga rimliga alternativ.

3. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Har inte riktigt med ts fråga att göra, men nästan samma frågeställning ändå. Varför används inte sockelbitar mer frekvent? Finns det några regler som säger när dom är tillåtna att använda?

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Sockerbitar ska inte föraktas, de fungerar utmärkt och har gjort så i många år. Men i detta fall ska den svälja 2x1.5 mm² på ena sidan och 0.35 mm² - här finns en uppenbar risk för glapp på en "lilla" sidan. En U-båt kan vara än mer förrädisk. Wago 222 är däremot i det närmaste ofelbar för just detta fall, och som inte kräver någon extra uppmärksamhet. Det hade varit betydligt bättre med en puck med anslutningsterminaler.

Edit: Man kan även ifrågasätt uppgiften om 0.35 mm² här då reglerna föreskriver minst 0.75 mm² för anslutningskablar till "övriga" apparater förutom "vissa" :x

Redigerat 2 feb 2015 17:06
  5. V
    Medlem Nivå 1
  6. GK100
    Medlem · Nivå 22
    U-båtar är inte fel om det är ont om plats, gäller bara att hantera dem rätt. Skala ca 20-25 mm på alla tre ledarna och lägg dem väl tillrätta innan de tvinnas ihop och klipps ner gemensamt till 10-15 mm sen in i U-båten och dra till så har du inga problem med areaskillnaden. Passar bra att tvinna de klena för LED-slingan också om du kör U-båt, se bara till att inte dra för hårt med den oskyddade skruven som lätt skär in väl mycket.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Dosor för dubbelgips är INTE djupare än samma dosa för enkelgips utan det är bara stosarna som sitter olika djupt. Vill du ha en apparatdosa med gott om utrymme ska du använda "BIGBOX" E1421343

8. V
    Medlem Nivå 1
    Det känner jag till men som jag tolkar det blir VP2 dosorna extra djupa genom att man skruvar ut dosringen.

"Schneiders VP2-dosor har flexibla stutsar och en gängad, teleskopisk dosring som klarar skivtjocklekar mellan 10 och 39 millimeter."

9. P
    Medlem · Nivå 6
    Är inte VP2-kopplingsdosor lite djupare än apparatdosorna? I så fall kan du ju byta ut stutsarna och modifiera den efter eget behov.

10. V
    Medlem Nivå 1
    Jag tror de är precis lika stora men med fler studsar.

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Man kan även använda "ringar" för trippelgips och tjänar då en cm till i djup, och dom är lite djupare än vissa andra oavsett

12. P
    Medlem · Nivå 6
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...y901PBQpIz1lRIA&bvm=bv.85076809,d.bGQ&cad=rjt

"Kopplingsdosor
    Med trippel- och grenstutsar
    Dosan har samma självjusterande dosring som apparatdosan.
    Även kragdiametern är densamma, vilket
    gör att du inte behöver byta dosfräs. Trots att diametern
    är mindre än på dagens dosor är kopplingsutrymmet
    stort tack vare ökat djup och kvadratisk botten.
    Med trippel- och grenstutsar går det att komma in
    med fyra rör både uppifrån och nerifrån.
    För spisuttag (Perilex) och när du vill ha en extra
    rymlig kopplingsdosa finns även spis-/och kopplingsdosa
    c/c 67 mm."

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Nu var det väl INTE kopplingsdosor tråden handlade om utan APPARATDOSOR.

14. P
    Medlem · Nivå 6
    Hittat caps-lock ser jag (y) Eftersom ts ville ha så mycket utrymme som möjligt att koppla i så skrev jag om VP2-kopplingsdosor som har samma diameter som en APPARATDOSA fast är djupare. Så du kan använda dom med c/c 60 utrustning.

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Apparatdosor har INTE samma diameter som kopplingsdosor Det är avståndet mellan skruvarna i dosringen som avgör vilken dosa det är inte hur stort kopplingsutrymme den har.