Jag har två normcentraler. Den ena har jag el-patronen kopplat på och den andra har jag cirkulationspumpen kopplat på.

Jag vill att el-central 2 skall bli helt strömlös när e-central 1 tappar stöm på 1 eller fler faser.

Alltså jag måste ha en kontaktor och två minikontaktorer. Vilket jag har.

Kontaktorn kopplas mellan huvudbrytare och jordfelsbrytare i el-central 2
Från denna kontaktors uttag A1 kopplas en kabel till nollskenan i samma el-central
Kontaktorn uttag A2 skall till minikontator 1 uttag 14 för att sedan gå från uttag 13 på den samma till uttag 14 på minikontaktor 2

Men hur kopplas resten? Från uttag 13 på minkontaktor 2... Vad skall kopplas på den?
Var skall jag koppla faserna från el-central 1?

Hur koppla dessa?

• Schema2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Börja med den stora kontaktorn och anslut "A2" till nollan. De tre faserna till central 2 ska gå genom de tre huvudkontakterna på denna. Sedan tar du den ena minikontaktorn och ansluter den mellan L2 och L3. Från L1 drar du en ledare till "13" och från "14" drar du en ledare till "A1" på den stora.

Observera att detta inte är en 100%-ig lösning om du har trefasförbrukare. Även om den ena fasen försvinner så kan du få mer eller mindre spänning bakvägen, genom trefasförbrukaren. Den spänningen avgör om kontaktorerna kommer släppa eller inte.

Tackar. Du får gärna rita et tschema och maila.
roger@setertsrand.com

sawsaw skrev:
Börja med den stora kontaktorn och anslut "A2" till nollan. De tre faserna till central 2 ska gå genom de tre huvudkontakterna på denna. Sedan tar du den ena minikontaktorn och ansluter den mellan L2 och L3. Från L1 drar du en ledare till "13" och från "14" drar du en ledare till "A1" på den stora.

Observera att detta inte är en 100%-ig lösning om du har trefasförbrukare. Även om den ena fasen försvinner så kan du få mer eller mindre spänning bakvägen, genom trefasförbrukaren. Den spänningen avgör om kontaktorerna kommer släppa eller inte.

tjenare...........nytt mail väntar ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.