Byggahus.se

Kopplingar till köksblandare från prisolrör, vad behövs

1. K
    Renoverare · Norrköping · 72 inlägg

Kdog

Renoverare
    Hej, håller på och forskar lite inför en framtida köksrenovering och tänkte ge mig på att förbereda för blandarbyte genom att montera en kulventil. Är däremot osäker på vad det är för typ av kopplingar som behövs. Har läst andra trådar med liknande problem men är ju inte helt säker ändå.

Så här ser den nuvarande lösningen ut, ursäkta det ostädade skicket:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    rör översikt.jpg
    rör nedre koppling.jpg
    rör övre koppling.jpg

Prisolrören är 12mm ytterdiameter, där de är nakna. Pex-rören är också 12mm. Vet inte vad mellandelen i pex gör för nytta, är det bara för att blandarens flexrör (eller vad dom heter) inte räckte ner till prisolrören?

Är det bäst att montera kulventilerna längst ner och sen när man byter blandare se till att man har tillräckligt långa flexrör? eller är det bättre att låta bli den nedre kopplingen och på så vis lämna prisolrören (som går ner i golvet intakta och undvika risk för skador på dem? Här är en utmärkt bild av liknande problem: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-foerlaengas.351172/#post-3389681 kanske bör man byta ut pex-rören till koppar som i den tråden?

Oavsett lösning, vad är det jag behöver? Kan jag återanvända något från de befintliga kopplingarna? jag kan inte se några texter på kopplingarna så jag vet inte vilken tillverkare det är. Det enda som står är "CR" men det har jag fattar betyder att de är för dricksvatten. Vill ju montera nuvarande blandare efter kulventilen och sen bara kunna byta den, är det möjligt eller har blandaren någon antik koppling?

Är Vatette 12 till 12 det jag ska ha om jag ska byta ut den nedre kopplingen och behålla pex-rören? https://www.vatette.se/produkter/va...040005/kulventil-rak-forkromad-dy12-x-dy12-1/
    Eftersom det är samma diameter så antar jag att samma koppling även fungerar på det övre stället? men då med planringsadapter mot blandarens muttrar.

Se fattar jag det även som att man egentligen borde ha en eller flera rörklammer för att hålla rören stilla, det får det bli efter köksrenoveringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.