Har en ny blandare med soft pex som ska kopplas in.
För att koppla in på befintliga rör kommer jag använda halvkoppling.
Den medföljande klämringen går bara att få på en halv centimeter på soft pex röret på blandaren (soft pex är aningen tjockare den sista halva centimeter). Ska man inte kunna trä på mer än detta?

• Flexibla vattenkopplingsslangar och förpackning för vägguttag på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller rättare sagt, ska det användas någon annan koppling med en klämring som går att trä över den aningen tjockare delen längst ut på rörstpumpen (se kopplingen som nu sitter så långt det går på röret innan det tar stopp pga avsmalnande del i kopplingen)?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad säger monteringsanvisningen?

[länk]

Den antyder ju att diametern längst ut är samma som kopparrör, medan den där inne är mindre....
Ja det stämmer, men på en halvkoppling är 2mm inne i delen som ska slutat tätt mot röret aningen smalare vilket gör att det inte går att för över hela klämdelen inte går att få över röret.

Nu är jag inte expert på området, men eftersom tillverkaren säger att man inte behöver stödhylsa så skulle jag gissa att röret är såpass tjockt att det räcker med att övergången mellan de olika diametrarna syns ovanför klämringen (som på ditt kort) för att den ska täta korrekt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.