hur är det ställt nu egentligen? Har en trefasgrupp på våning två (håller på att dra elen nu) som ska mata lite elradiatorer. Central hamnade som av en händelse mitt i rummet och radiatorerna är som en stjärna åt alla håll från centralen. En slinga blir för lång efter att jag kört lite eldim. Då kvarstår en kopplingsdosa ovanför centralen alternativt om det är ok en kopplings och fördelningsplint inne i centralen.

Är ju dock lite misstänksam att det inte är så vanligt att använda centralen som kopplingsutrymme.

Wago 221 kopplingsklämma med din-skenefäste i färgerna vit, blå och grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wago 221 kontaktklämmor monterade på ett DIN-skena med anslutna elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wago 221 med dinfäste har jag liggande hemma.

Du sätter apparatdosor bakom varje element och fördelar där till dom övriga elementen och då kan jag aldrig tänka mig att det blir för långa sträckor om det gäller en vanlig villa. Beroende på vilken dosa du väljer kan du gå ut med tre till ca 10 rör/slangar.
Försök att undvika att använda centralen som kopplingsutrymme, det är bättre att sätta en kopplingsdosa och fördela där om du inte kan fördela bakom elementen.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
radiatorerna är som en stjärna åt alla håll från centralen.
Hur många är alla håll? Kan det vara fler än två, höger och vänster? Jag ser inga större problem med två utgående gruppledningar från centralen. De kan kopplas direkt på dvärgen. Men handlar det om fler behövs någon form av plint. Det fanns förr ett krav på att elcentraler inte fick användas som kopplingsutrymme för annat än utgående grupper så jag ser inget problem med en sådan plint heller om den skulle behövas. Wago-modellen eller nån annan mindre radplint skulle funka fint.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur många är alla håll? Kan det vara fler än två, höger och vänster? Jag ser inga större problem med två utgående gruppledningar från centralen. De kan kopplas direkt på dvärgen. Men handlar det om fler behövs någon form av plint. Det fanns förr ett krav på att elcentraler inte fick användas som kopplingsutrymme för annat än utgående grupper så jag ser inget problem med en sådan plint heller om den skulle behövas. Wago-modellen eller nån annan mindre radplint skulle funka fint.
Det du skriver är säkerhets mässigt rätt, om det finns plats för kopplingsplintar i centralen så använd dessa.
Men att använda lösa Wago eller ubåtar hade jag aldrig gjort.
Anslutningsmässigt är det säkert att koppla in två ledare av samma typ och arena i utgående på en dvärgbrytare, men jag får kalla kårar utmed ryggraden bär jag ser detta.
Även om det är tillåtet så är det inte bra.
Blir ju inte lättöverskådligt hur det är draget.

Redigerat:
U Uffe A skrev:
Det du skriver är säkerhets mässigt rätt, om det diss plats för kopplingsplintar i centralen så använd dessa.
Men att använda lösa Wago eller ubåtar hade jag aldrig gjort.
Anslutningsmässigt är det säkert att koppla in två ledare av samma typ och arena i utgående på en dvärgbrytare, men jag får kalla kårar utmed ryggraden bär jag ser detta.
Även om det är tillåtet så är det inte bra.
Blir ju inte lättöverskådligt hur det är draget.
Det är dinmonterade wagos som avses. :)
Skulle inte slaska med lösa wagos.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Trodde aldrig det och såg det på bilden.
Men har tyvärr sett den andra varianten vid ett flertal tillfälle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.