2 855 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Koppla utanpåliggande uttag från kopplingarna, virrvarr av färger.
Skulle stå "kopplingsdosa" i rubriken
Har kopplat in och bytt en del uttag utan problem tidigare och behöver ett nytt uttag.
Med min "kunskap" skulle jag gissa att de tre klämmorna till höger är fas, jord och nolla. Men vad tror om det mittersta där jord är blandad med röd kabel? Huset är från 1960 så färgerna på det gamla är en härlig mix. Wagoklämma kopplar väl ihop samtliga inkopplade kablar och isolerar & separerar väl inte inom sig?
Jag är medveten om vad man får och inte får göra och att fackman alltid är bäst.
Hur ska jag mäta med multimeter för att bena ut vad som är vad?
Någon som kan göra en snabb internetbedömning?
Har kopplat in och bytt en del uttag utan problem tidigare och behöver ett nytt uttag.
Med min "kunskap" skulle jag gissa att de tre klämmorna till höger är fas, jord och nolla. Men vad tror om det mittersta där jord är blandad med röd kabel? Huset är från 1960 så färgerna på det gamla är en härlig mix. Wagoklämma kopplar väl ihop samtliga inkopplade kablar och isolerar & separerar väl inte inom sig?
Jag är medveten om vad man får och inte får göra och att fackman alltid är bäst.
Hur ska jag mäta med multimeter för att bena ut vad som är vad?
Någon som kan göra en snabb internetbedömning?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Titta i andra dosor så att du får en bild av kretslösningen och funktionen hos varje tråd. Detta kan du inte blint mäta upp. Dina färger säger ingenting, de ger knappt ledtrådar.
Finns det ett uttag någonstans under kopplingsdosan? Du måste mäta dig fram till vad du har för kablar, men gissningsvis har du från vänster till höger:
Tändtråd
Fas
Jord
Nolla.
Du har tre trådar som går ner. Dessa ser lite nyare ut. Chansen finns att de går till ett uttag. Om du kan lokalisera uttaget så mät att du har fast ström i uttaget, slå av säkringen, skruva bort uttaget, kolla att du har samma färger (Gulgrön, Blå och Orange) samt ryck lite i kablarna och se om det rör sig i dosan. Om det rör sig i dosan, du har samma färger och du har kontrollerat att uttaget funkar så kan du med stor sannolikhet lägga in dig på samma wago.
Tändtråd
Fas
Jord
Nolla.
Du har tre trådar som går ner. Dessa ser lite nyare ut. Chansen finns att de går till ett uttag. Om du kan lokalisera uttaget så mät att du har fast ström i uttaget, slå av säkringen, skruva bort uttaget, kolla att du har samma färger (Gulgrön, Blå och Orange) samt ryck lite i kablarna och se om det rör sig i dosan. Om det rör sig i dosan, du har samma färger och du har kontrollerat att uttaget funkar så kan du med stor sannolikhet lägga in dig på samma wago.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Och när du använder spänningsprovaren. Mät mot en spänningsatt källa innan du mäter mot delen du ska arbeta med och därefter mot en känd spänningskälla igen.
Tar några minuter extra men du vet att din spänningsprovare är fungerande (och att du har sladdarna till mätproberna i)
Tar några minuter extra men du vet att din spänningsprovare är fungerande (och att du har sladdarna till mätproberna i)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Har efter 11 år i yrket aldrig stött på att phasen inte indikerar spänning när där är spänning.E elmont skrev:
Däremot visar den ofta att det är spänning när det inte är det
Har själv bara stött på att den inte indikerar spänning när det finns i typ gammal kabel med metalmantel. Dock är det stor skillnad på dessa pennor. Hadde en Phasen som man behövde hålla på rätt ställe av exempelvis exq för att den skulle lysa. Kör nu med en Fluke som är lite känsligare.S SueCia skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
En faspenna använder man ju innan man mäter med spänningsprovare. Ex kontrollera vilken av 20 kablar som är spänningssatt därefter mäter man med spänningsprovare. Oavsett alltid så tar man fram spänningsprovaren innan för spänningslöshetskontroll 

S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
M Matten skrev:
Fast den är ju inte till för att kontrollera utanpå t.ex en EKLK, då ger man den inte en ärlig chans.
Den ska användas på antingen anslutningskablar eller direkt mot FK/RK/EK, och då har då iaf. aldrig jag varit med om att den missar spänning. Däremot indikerar den ofta på inducerad spänning vilket gör att man tror man har spänning trots att säkringen är ur.
Det skulle också vara min första gissning, som jag sen skulle verifiera med mätningar.M Matten skrev:Finns det ett uttag någonstans under kopplingsdosan? Du måste mäta dig fram till vad du har för kablar, men gissningsvis har du från vänster till höger:
Tändtråd
Fas
Jord
Nolla.
Är det en brun ledare som är sammankopplad med de svarta? På min skärm ser den mest röd eller mörkt orange ut. Men är den brun stärks denna teori.
Det står sthlm i TS profil, men i så fall är det ändå uppsala-färger här i såfall.
I sthlm är det vanligast med vit fas, svart nolla, i uppsala tvärtom. Men undantag finns på bägge orterna.
Jag skulle först mäta spänning mellan de vita och gul-gröna, borde vara 0 volt, sen mellan de svarta och gulgröna resp vita, borde visa 230V på bägge.
Om allt detta stämde skulle jag mäta mellan de grå och de vita och försöka hitta en strömbrytare som spänningssätter de gråa.
Nu är man nästan säker. Det som nu är mest viktigt är att utröna att det man tror är skyddsjord, verkligen är det. Det kan vara en tändtråd t.ex., som någon redan tagit fel på därför anslutit gul-grön dit. Ett mycket farligt och allvarligt fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden