Byggahus.se

Koppla tvättmaskin och torktumlare kopplingsplint:

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

I mitt badrum, där den förre hyresgästen hade både tvättmaskin och torktumlare inkopplad i fast installation.

Innan jag kopplar något så tänker jag noga mäta upp jord, nolla och fas. Min gissning är dock enligt bifogad bild. Min tanke är alltså att efter mätning koppla på jord från båda maskinerna på gul/grön, nolla från båda maskinerna går till blå/nolla, och brun från tävttmaskin kopplar jag till brun (fas 230 v), och brun från torktumlare kopplar jag till svart eller grå(230 v). I proppskåpet sitter 3 säkringar för tvättstuga, vilket måste betyda att det är en 3-fas kopplingsdosa på bilden, där brun, svart och grå är fas. Jag har också för mig att "längsta" kabeln i plinten från maskinerna alltid ska vara jorden (för belastning etc). Jag kommer såklart slå av huvudströmmen innan jag börjar koppla :)

Efter att jag mätt och kontrollerat att allt sitter där det ska, är min koppling rätt tänkt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150106_130653.jpg

2. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag svarar: ja. :)

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja under förutsättning att dosan är korrekt installerad vad gäller färgval (framfröallt jord och nollan) så blir det rätt. Helst bör man kontollmäta så att detta verkligen stämmer.

Skälet till att jordledaren skall vara lite längre, är att OM du lyckas slita loss kabeln, så skall jorden vara den sista som går av.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Förresten, en liten brasklapp. Du bör säkerställa att du verkligen har 3 fas, dvs om du kontrollmäter mellan 2 faser (vilka som helst) så skall du ha ca. 400V AC. Och om du mäter mellan en av faserna och nollan så skall det vara ca. 230V.

Det är ganska vanligt att lägenheter bara har enfasmatning. Och det förekommer att det dras fram trefasgrupper som en förberedelse i lägenheter. Dvs. man har bara enfas i centralen, men i samband med en renovering drar man fram 3 fasledare till spis och en del andra "bra" ställen. Som en förberedelse inför en kommande trefas indraging i fastigheten. Då är det väldigt viktigt att dessa extra ledare inte kopplas in i centralen, innan det verkligen finns trefas.

För OM någon ex. hempular och kopplar in alla 3 fasledarna på samma matande fas i centralen, då kan man få överbelastning i nollan. En sådan fuskkoppling kan ge 30A i nollan. Medan en riktig trefasgrupp med tre olika matande faser ger max 10A i nollan, vilket är vad tråden är dimensionerad för.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Om du har många förbrukare så kolla att inte allt i lägenheten läggs på samma fas. Hade problem att köra diskmaskin, dammsugare och tvättmaskin samtidigt... Kolla alltså vilka två faser du har minst förbrukning på. Lär väl iofs märkas om säkringarna går :)

• Laddar…
  6. L
    Bannad Nivå 8
    Ska man installera jordfelsbrytare separat till tvättstuga eller ska den sitta direkt i elskåpet? Och går det ha 3-fas jordfelsbrytare om du bara belastar 1 fas?

• Laddar…
  7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    En JFB krävs inte specifikt för tvättstugor, utan för badrum där all elmateriel kräver skydd av en JFB. Dessutom krävs en JFB för alla uttag i bostäder numera så bästa valet är ju en JFB i elcentralen som skyddar hela huset.

En trefasig (fyrpolig) JFB fungerar utmärkt oberoende av vilka faser som belastas.

8. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Jag ska även kontrollemäta mellan faserna och se att jag har 400 v där.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Jepp. Grön/gul och blå var jord respektive nolla. Alla faser gav 230 v mot jord eller nolla. 0 v mellan grön/gul och blå. 400 v när jag mätte mellan samtliga faser. Bara koppla snyggt som återstår då.

10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja, du har gjort de kontroller som är rimliga med tanke på hur det ser ut och att det varit i bruk tidigare. Är man försiktig kan du dock komplettera med en ohmmätning mellan N-PE i spänningslöst tillstånd - du bör mäta under 0.5 ohm där. Har du en JFB så är du nu så säker du kan bli. JFB krävs för allt i badrum numera... Utan JFB vet du inte om N och PE förväxlats, men att kolla upp det behöver vi nog inte gå in på - huvudsaken är att det är god kontakt dem emellan.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är bra om du får hyresvärden att installera en jordfelsbrytare eftersom ett badrum är ett " riskrum" vid elanvändning. Det ökar elsäkerheten i hela lägenheten även om det finns ojordade väggutag i bostadsrummen. Jag vet att många hyresvärdar och brf gör det i sina lägenheter rakt av.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Det finns en JFB i elcentralen ("proppskåpet") så det verkar ok. Tack för alla tips och råd!

• Laddar…