Har en 3-faskopplingsdosa till TM på 3 x 1,5mm 10A, TM använder en fas.
Sedan trodde jag att TT-uttaget skulle vara tomt, men då har nåt geni kopplat golvvärmen på baksidan av en infälld 3-fasdosa, med bara en fas framdragen. Badrummet är vägg i vägg med tvättstugan så golvvärmen är där. TT drar 2300w så kontakten var brännhet när jag ryckte ur den.

Rätta mig om jag har fel men visst kan jag inte ta en fas av TM eftersom nollan blir överbelastad om jag kör båda samtidigt?
Hur smart är det att dra om trådarna(till 2,5mm) till TT-uttaget och sätta TT och golvvärme på samma grupp?

Det skulle bli smidigare kabeldragning men blanda ihop de två känns rörigt så känns fel.

Några tips?

Det går utmärkt att dela upp en två eller trefas grupp utan att nollan blir överbelastad. Fasförskjutningen mellan faserna gör att nollan aldrig får större ström än max fasström i en enskild fasledare. Har du tre lika stora belastningar blir noll strömmen 0 ampere.

Det förutsätter att fasledarna är korrekt anslutna till varsin fas.

Om fasledarna bara är anslutna till varsin säkring på samma fas , då kan nollan överbelastas rejält. Det är ingen tillåten koppling.

Det finns även ett special fall i vissa kontors eller industrimiljöer med övertonsgenererande elutrustning som orsaka nollöverhettning men det inget bekymmra sig över i ditt fall.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Hur många dosor och trefasgrupper handlar det om här, en kopplingsdosa till TM och en apparatdosa med uttag till TT?
Hur kopplar man på baksidan av en dosa?
Varför var kontakten brännhet?
Jag har svårt att få ett sammanhang i din beskrivning.

Vi har mängder med liknande trådar på forumet som handlar om trefasgrupper till TM och TT.
Grunderna finns beskrivna här: http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html

Du behöver alltså inte byta till 2.5 mm² för 1.5 räcker gott för 10 A.
Trefasgruppen ska matas från tre samhörande säkringar från tre olika faser, L1, L2, L3. För en diazedcentral ska säkringarna vanligen vara placerade under varandra (tre st), och för en normcentral bredvid (intill) varandra.
Låt TM få en fas, TT den andra och golvvärmen den tredje.
Byt uttag (och kanske stickpropp) till fabrikat med bättre kvalite - det är troligen bristfällig kvalite som gör att kontakten blir brännhet.
Notera på gruppschemat att gruppen servar både tvättstuga och badrum.
Tänk på att byte av uttag inte kräver behörighet - gör det enkelt och säkert.

Ännu bättre är givetvis att golvvärmen i badrummet läggs på en grupp som används för badrummet, om det finns sådana möjligheter.

Det normala är att dela 3 fas tm-gruppen, så 1 fas går till tm och 1 fas till tt. Den överblivna kopplar man helt bort genom att bara avsluta den i en ubåt och ta bort passkontakten.

Naturligtvis funkar det att använda den 3:e fasen till golvvärmen i badrummet men det ingen praxis att bygga på det sättet.

Oavsett hur du gör så skall gruppen skyddas av en jordfelsbrytare och delas upp i en tydligt uppmärkt kopplingsdosa. Är det automatsäkringar, då är en 3 polig modell att rekommendera.

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Det går utmärkt att dela upp en två eller trefas grupp utan att nollan blir överbelastad. Fasförskjutningen mellan faserna gör att nollan aldrig får större ström än max fasström i en enskild fasledare. Har du tre lika stora belastningar blir noll strömmen 0 ampere.

Det förutsätter att fasledarna är korrekt anslutna till varsin fas.

Om fasledarna bara är anslutna till varsin säkring på samma fas , då kan nollan överbelastas rejält. Det är ingen tillåten koppling.

Det finns även ett special fall i vissa kontors eller industrimiljöer med övertonsgenererande elutrustning som orsaka nollöverhettning men det inget bekymmra sig över i ditt fall.
Kalas. Jo det är 3 olika faser. 3 olika proppar. Tack för hjälpen!
Ska man dra ut 3-fasen från dosan o koppla in sig på en utanpåliggande dosa ist, i detta fall? Blir trångt med 2 under samma klämma, som är trasig.
ImageUploadedByByggahus.se1405368413.789296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1405368525.101277.jpg
Skapa konto

Som du ser på föregående bild, så är den till TM, likadan sitter högre upp och det är framdraget 1 fas, denna är vidarekopplad på baksidan

ImageUploadedByByggahus.se1405368764.742080.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1405368788.988916.jpg
Skapa konto

Jo jag såg det. Ursäkta den onödiga tråden.

Det finns alltså 2 likadana uttag. En 3-fas(TM) och en 1-fas. Denna gör vi om till golvvärme och kör wago på med lock, tar bort kopplingen helt.

TM o TT får varsin fas, 3e reserv. Drar en EKK 5G2,5mm från 3-fasen till en ut.liggande dosa ovanför maskinerna.

Vad visar bilderna?? Ser ut som två olika dosor på bilderna. Är det två olika trefasgrupper?

Det är givetvis bra om dosan är åtkomlig och rymmer det som ska anslutas till den. Finns det uttag med här också eller är alla apparater fast anslutna? Lampsladden går till golvvärmen antar jag? Vad gick varmt?

Edit: såg ditt senaste inlägg och det låter ju bättre om TM/TT får sin egen trefasgrupp från första dosan, så att golvvärmen får den andra dosan.

Redigerat:
Här bör det göras om lite så att anslutningskabeln inte ligger inbyggd i väggen.

Att ge rekommendationer på utförande är svårt mad tanke vidare kopplingen till golvvärmen. Men generelt så bör nolla skyddsjord och vidar kopplas ihop med wago så att bara tre kablar går till varje vägguttag. Det ena uttaget skulle kunna monteras med förhöjningsram så att bakomliggande dosa kan fungera som ''spridningspunkt''

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Vad visar bilderna?? Ser ut som två olika dosor på bilderna. Är det två olika trefasgrupper?

Det är givetvis bra om dosan är åtkomlig och rymmer det som ska anslutas till den. Finns det uttag med här också eller är alla apparater fast anslutna? Lampsladden går till golvvärmen antar jag? Vad gick varmt?

TT satt på stickpropp innan. När jag skulle flytta den till denna infällda dosa, så kände jag att stiften var kokheta:

ImageUploadedByByggahus.se1405369752.020027.jpg
Skapa konto

Den dosan var vidarekopplad till golvvärmen på baksidan av kopplingsdosan. Denna lägger jag lock på och kopplar wago till golvvärmen.

Denna har 3-fas, med TM inkopplad på en fas, jag kopplar in en EKK 5G2,5mm på denna, och vidare till en utanpåliggande dosa, för lättare åtkomst.

ImageUploadedByByggahus.se1405369978.770470.jpg
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra. 5G1.5 räcker.

Du berättar lite nyheter hela tiden så du få ta dom gamla inläggen som generella råd...

Det finns även ett vägguttag med vidare kopplade ledare och en typisk varmgångsskada på den svarta fk. Förmodligen glapp vid anslutningsskruven. Det är ingen normal lösning på ett tt eller torkskåpsuttag. Dessa brukar ha egna gruppledningar

Redigerat:
Jag tar tillbaka det med varmgången.... Det var en skugga på väggen som gjorde att jag feltolkade en av bilderna..

Dosan till golvvärmen, inget mer kommer kopplas här:

ImageUploadedByByggahus.se1405371775.681870.jpg
Skapa konto

Täcklock över. Omdöpning av grupp från torkskåp till golvvärme B-rum

Inget fastskruvat men det är väl ok?
ImageUploadedByByggahus.se1405375283.292624.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.