Byggahus.se

Koppla strömuttag till strömbrytare

1. F
    Medlem · Västra Götaland · 50 inlägg

Feffi

Medlem
    Hej!

Jag håller på att göra iordning en klädkammare där det idag i form av el endast finns en strömbrytare som tänder en lampa i taket. Jag skulle dock också vilja ha ett vägguttag i rummet där strömmen går igång när man tänder lampan och bryts när man släcker den. Ska nämligen ha lite integrerad hyllbelysning i förvaringssystemet och behöver då något att sticka in kontakten i.

Får jag koppla vidare ett strömuttag från en strömbrytare eller måste det dras in nya kablar?

Värt att nämna är att det är i en gammal lägenhet där det endast är jordat i kök och badrum. I klädkammaren sitter ingen eldosa bakom strömbrytaren utan det kommer endast ut två kablar ur ett rör i väggen. De två kablarna är kopplade till en utanpåliggande strömbrytare.

Tacksam för svar.

2. M
    Medlem · Uppsala · 509 inlägg

MatCan

Medlem
    Du frågar om du får och svaret är nej. Du får inte utöka en installation på det viset utan du behöver få dit en elektriker.
    Sen så kan man ju strunta i det och göra det ändå ;-)

3. M
    Medlem · Uppsala · 509 inlägg

MatCan

Medlem
    Lägg ut lite bilder på hur det ser ut så kan de som är duktigare än mig säkert ge dig ett bra svar

4. F

Feffi

Medlem
  5. K
    Medlem · Västernorrland · 2 580 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Du får helt enkelt dra kabel från lampans anslutning till ett vägguttag, om jag nu inte missförstod något.

6. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Troligtvis är det bara fas och tändtråd och ingen nolla i strömbrytaren

7. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Hempuleri

• Laddar…
  8. F

Feffi

Medlem
    Nej precis. Vill bara koppla vidare ett strömuttag från det där på bilden.

9. A
    Medlem · Stockholms län · 8 942 inlägg

Avemo

Medlem
    På bilden syns en strömbrytare. Den har två ledare kopplade till sig. Fas och tändtråd. Till ditt nya uttag behöver du nolla och tändtråd. Det kan du hitta i lamparmaturen. Inte i strömbrytaren.

10. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Vad jag kan se på bilden är det två trådar till strömbrytaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.