Byggahus.se

Koppla strömbrytare

1. O
    Medlem Nivå 2
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Din gamla strömbrytare har svart fasledare, dvs. ström från elcentralen kommer på svart. Du har dessutom en vidarekoppling med svart fas nedåt. Där under brytaren har du troligen ett vägguttag.

Till uttaget nedanför har du som sagt troligen svart fas. Och man ser på bild två att du även har en ledare som går rakt igenom fdosan. Det bör då vara nolla till uttaget. I nollan går ström tillbaka till centralen.

Från din brytare har du också en s.k tändtråd (den bruna), som alltså leder ström mot din lampa, när brytaren är påslagen.

Din lampa behöver också en nolla som leder ström tillbaka till centralen, men den går aldrig ned till din brytare, utan den går direkt till centralen från lampan.

På din nya brytare skall du koppla de två svarta på Den anslutning som är makerad L (L = Live som är den engelska beteckningen på fasledare). och den bruna på någon av pilarna, spelar ingen roll vilken av dem, påverkar bara om brytaren är på med vippan i övre eller undre läget.

Din brytare är egentligen en s.k "trappomkopplare", den är gjord för att hantera fallet att man vill kunna tända en lampa från två olika brytare i rummet, då krävs en lite mer komplicerad koppling, där båda pilarna utnyttjas.

Kan vara värt att nämna att i modern färgstandard så är brun normalt fasledare, men din koppling med svart fasledare var vanlig på 70 - 80 talet, kanske 90 talet.

Redigerat 20 mar 2015 00:12
  3. O
    Medlem Nivå 2
    Tack för ett bra svar. Jag har idag byt strömbrytare i två olika rum, jag har även byt 7 vägguttag i samma rum, satt blå kabel på nollan och svart på fas. Alla vägguttag fungerar utmärkt.

Men strömbrytarna vill inte fungera. I det ena rummet är lamputtaget detsamma som innan, men de vill ändå inte fungera. OBS att jag har testat lampan i ett annat rum.
    I det andra rummet jag monterat lamputtag. Där har jag kopplat blå på N och brun på L. Men de vill heller inte fungera
    Vad kan felen bero på?

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag gissar att du har kopplat fel på strömbrytaren. Är det bara enkla brytare eller ingår dom i en trappomkoppling ( lampan kan styras från flera olika brytare)?

Vid en vanlig brytare skall 1 eller 2 svarta in i anslutning märkt L eller P. Den bruna eller vita skall in på ett stift märkt med en pil. Anslutningar märkta X skall inte användas, dom är endast för överkopplingar.

Färgerna kan inte garanteras. Min beskrivning gäller endast normala färger i 70 - 90 tals installationer. Före och efter den perioden gäller andra fägstandarder. Men eftersom nollan verkar vara blå , då är installationen gjord efter 1970.

Har du trappomkoppling återkommer du med bild. Detta eftersom det finns två kopplingsätt samt tredje med korsomkopplare.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Beskriv mer detaljerat.

Du skriver om ett lamputtag, fanns där ett från början, eller har du byggt om ngt?

Är det en trappkoppling (mer än en brytare påverkar samma lampa)?
    Lägg upp en tydlig bild på hur du kopplat på den nya brytaren. Även bild på lamputtagets koppling.

6. O
    Medlem Nivå 2
    Tack för att ni tar er tid och försöker hjälpa mig.
    Det är enkla kopplingar, dvs inga trappströmbrytare.
    Jag har kopplat in båda strömbrytarna enligt bilden nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Anledningen att det är två strömbrytare och två lamputtag är att jag renoverar två rum samtidigt.
    I det ena rummet sitter det befintligt lamputtag som tidigare fungerade och det har jag inte rört, utan endast byt strömbrytare enligt bild ovan.
    I det andra rummet har jag byt strömbrytare enligt bild ovan och kopplat bort tidigare lampa. Till den lampan fanns inget lamputtag utan från dosan i taket gick det en blå och brun kabel fram till en sockerbit och från den sockerbiten två kablar till lampan. Nu har jag tagit bort lampa och sockerbit och montera dit ett riktigt lamputtag.
    Så här se lamputtaget ut.

image.jpg

image.jpg

Observera att ingen kabel är vit utan den förra husägaren har målat oförsiktigt.

7. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Flytta de två svarta ledarna till L ska du se att de fungerar :)

8. O
    Medlem Nivå 2
    Aha nu funkar det. Jag tolkade kopplingen som att L satt längst upp till höger och nollan var pilen till vänster. Tack för all hjälp.

9. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Kanon :)

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 2
    Väcker denna tråd.... Har en exakt likadan kontakt som han har på den översta bilden och håller på att renovera endel rum och byter ut kontakter. Har ett vägguttag längre ner på väggen under strömbrytare precis som tråpdskaparen. Vad heter en strömbrytaren som man ska ha?
    Tacksam för ett snabbt svar.

11. M
    Medlem · Nivå 11
    Den heter trappbrytare. Finns kanske kvar som enpolig strömbrytare också, i så fall går den lika bra.

12. M
    Medlem Nivå 2
    Tackar så mycket för svar

13. shadowsinthesun
    Medlem Nivå 2
    Varför starta en ny tråd?
    Har samma uttag som TS första bild (fast min bruna är vit) men skall koppla in en "smart" wifi brytare. Denna måste enligt uppgift ha nolla kopplad. Kan man plocka den via den blå (nollan) kabeln eller måste man dra ny kabel (nerifrån uttaget?)

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Det går inte att svara på, du kan ta nolla ifrån nollan, men om det är just den blå du har får du mäta. På din strömbrytare är inte säkert att det finns en fast fas då det är en trapp, det kan vara två mellantrådar och en tändtråd.

Och ska man vara petig får du inte göra något av det enligt lag :)

• Laddar…
  15. shadowsinthesun
    Medlem Nivå 2
    Mäter naturligtvis, men just nu sover frugan där. På strömbrytaren har jag L (där mina svarta skall kopplas, L1 (där min vita ska kopplas. och en N nolla. Tillverkaren skriver "Note: Neutral wire required to always power the switch with 230V".
    Så är min blå en nolla (vilket jag är rätt övertygad om även om jag skall mäta först) Och petig får man vara, men jag har gott om fackfolk i närheten dagtid men nattetid är det enklare att fråga här.
    Tack för svar.