Strömbrytaren till min handdukstork la av så jag beställde en ny. Problemet är att den förra var 3-polig och den nya är 4-polig. Jag är väldigt novis när det kommer till färgar på elkablar men har läst en del här och det verkar ju variera en del med färger.någon som vet hur detta ska kopplas? Bifogar bilder.
Tack på förhand /Pelle
Den där strömbrytaren är tvåpolig. Färgerna säger inte så mycket, utan man måste ta reda på vilken funktion respektive tråd har. Hur var det kopplat i den gamla brytaren?
Den där strömbrytaren är tvåpolig. Färgerna säger inte så mycket, utan man måste ta reda på vilken funktion respektive tråd har. Hur var det kopplat i den gamla brytaren?
Okej, den förra strömbrytaren hade bara 3 "hanar".
Hade du en signallampa i den gamla strömbrytaren? Det kan förklara varför nollan var ansluten där, om vi antar att den blå och vita som är sammankopplade är nollan (eller ena polen). Den kan då helt enkelt läggas åt sidan efter att änden isolerats.
Det ser lite konstigt ut med den vita skarvad. Det bästa vore om du hade tillgång till mätinstrument (multimeter). Mät i så fall (med stickproppen urdragen eller säkringen bruten) resistansen mellan den blåvita och var och en av de bruna. Den borde då visa oändligt (avbrott) till den ena och i trakten av 500 ohm till den andra.
Så kan det mycket väl vara. Har den en signallampa (och om du vill använda den) så behöver den blå/vita anslutas på "utgången". av strömbrytaren. Antingen kan den pluggas i på ena stiftet på strömbrytaren medan det andra isoleras med krympslang eller dylikt, eller så klipper du upp och krimpar på två separata kabelskor. Det krävs lite mätning för att lista ut vilken av de bruna som är inkommande och utgående för att kunna koppla in nollan på rätt sida av strömbrytaren.
Så kan det mycket väl vara. Har den en signallampa (och om du vill använda den) så behöver den blå/vita anslutas på "utgången". av strömbrytaren. Antingen kan den pluggas i på ena stiftet på strömbrytaren medan det andra isoleras med krympslang eller dylikt, eller så klipper du upp och krimpar på två separata kabelskor. Det krävs lite mätning för att lista ut vilken av de bruna som är inkommande och utgående för att kunna koppla in nollan på rätt sida av strömbrytaren.
Jag bryr mig inte om signallampan.
Har tyvärr ingen multimeter, men antar att det är nödvändigt för att kunna komma vidare.
Du kan testa dig fram. Så länge de bruna och den blå håller sig på var sin sida av den röda skiljeväggen (se bilden) så kan det inte bli kortslutning utan det som kan hända om du kopplar fel är att handdukstorken inte funkar oavsett strömbrytarläge, att signallampan inte lyser alls, lyser hela tiden eller lyser i avslaget läge istället för tillslaget. Testa först som i skissen, blir det inte rätt så skifta de bruna och/eller flytta den blå till den tomma anslutningen.
Jag bryr mig inte om signallampan.
Har tyvärr ingen multimeter, men antar att det är nödvändigt för att kunna komma vidare.
Gör som Magnus E K visar här i #13 så kommer du vidare utan problem och lyser signalen i båda lägena flyttar du bara blå till andra stiftet. För en gångs skull är det inte direkt något problem att testa sig fram lite även om jag också ser det som att man ska veta och vara säker hur före jobbet.
Du kan testa dig fram. Så länge de bruna och den blå håller sig på var sin sida av den röda skiljeväggen (se bilden) så kan det inte bli kortslutning utan det som kan hända om du kopplar fel är att handdukstorken inte funkar oavsett strömbrytarläge, att signallampan inte lyser alls, lyser hela tiden eller lyser i avslaget läge istället för tillslaget. Testa först som i skissen, blir det inte rätt så skifta de bruna och/eller flytta den blå till den tomma anslutningen.
[bild]
Nu funkar det! Tusen tack för all hjälp! Ovärderligt!