Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp och se om jag tänkt rätt med denna kopplingen. Jag är ingen elektriker, så säger ni att min tänkta koppling är fel så kommer jag ringa en elektriker som får lösa detta istället.

Tanken är att dimmern kommer sitta i takdosan, då jag tror att den är för stor för att få plats med bakom strömbrytaren.

Brytaren är en kronbrytare med två knappar. Men, vi kollar bara på Switch 1 i det här fallet, då switch 2 ska gå till ett lamputtag ovanför fönster utan dimningsfunktion.

Jag har en fjäder för impulsfunktion.

Lamparmaturen har ingen koppling för jord, symbol finns för dubbelisolering, armaturen är gjord i plast, så kommer inte dra fram jord till armaturen.

Tack!

• Schematisk ritning av elinstallation med dimmerpuck Malmbergs HD2200, taklampa och kronbrytare. Blå=Neutral, Brun=Live, Svart=Tändtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om bostaden har jordad installation ska jord alltid dras fram även om den inte används pga dubbelisolerad armatur. Annars ser det ut som det ska fungera som tänkt. Relativt enkel koppling.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om bostaden har jordad installation ska jord alltid dras fram även om den inte används pga dubbelisolerad armatur. Annars ser det ut som det ska fungera som tänkt. Relativt enkel koppling.
Tackar för svar, uppskattas.
Ja jag var nog otydlig, jord finns framdragen till takdosan. Menade att jag inte fäster jord i armaturen.

J Josth skrev:
En fråga, vill vara säker på att jag tänker rätt.

Visst är det inga problem att koppla nollan till en tre polig wago och sen dra en separat kabel från wagon till dimmern och en separt till lampan?

Ja alla nollorna kopplar man normalt ihop i takdosan till matande ända. Sedan om det räcker med en 3-polig toppklämma vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.