Hej!
har försökt söka svar men blir inte riktigt klok hur jag ska koppla in min nya induktionshäll.
Jag har en perilex-kontakt från min gamla häll som gått sönder (sprucket glas) som jag tänkte använda till den nya Siemens hällen.
Vet att Gul/grön är jord och ska vara i mitten. Sedan har jag en blå (nolla?), brun, grå och svart. Den är på 3x16a 230v.
tack på förhand
har försökt söka svar men blir inte riktigt klok hur jag ska koppla in min nya induktionshäll.
Jag har en perilex-kontakt från min gamla häll som gått sönder (sprucket glas) som jag tänkte använda till den nya Siemens hällen.
Vet att Gul/grön är jord och ska vara i mitten. Sedan har jag en blå (nolla?), brun, grå och svart. Den är på 3x16a 230v.
tack på förhand
Jag hade samma fundering för något år sedan! Fick många bra svar här.
PS: Se till att hällen även är kopplad till 3-fas och inte bara uttaget när du installerar den.
PS: Se till att hällen även är kopplad till 3-fas och inte bara uttaget när du installerar den.
Då man i 1-Fas lägenheter samt i större delen an Europa bara har en fas, så nyttjar man den grå ledaren som en extra noll för att slippa använda en 4 mm2 ledare.
Obs! Din häll består an 2 st helt oberoende delar, en höger och en vänster del! Nollan i hällen är byglad medan varje del matas med en egen ledare.
Här i Sverige vid tillgång till 3-Fas räcker det i teorien med en nolla.
Så koppla som på bilden.
Lägg blå tillsammans med grå(”nolla”) på samma stift upp till vänster i kontakten.
(Alternativet är att klippa bort grå kabel både i häll och kontaktändan av kabeln den behövs inte vid 3-fas.)
Obs! Din häll består an 2 st helt oberoende delar, en höger och en vänster del! Nollan i hällen är byglad medan varje del matas med en egen ledare.
Här i Sverige vid tillgång till 3-Fas räcker det i teorien med en nolla.
Så koppla som på bilden.
Lägg blå tillsammans med grå(”nolla”) på samma stift upp till vänster i kontakten.
(Alternativet är att klippa bort grå kabel både i häll och kontaktändan av kabeln den behövs inte vid 3-fas.)
Kontrollera att nollan verkligen är anslutet i uttaget!
Den gamla spisen kan ha varit en trefasspis utan nolla och ibland har man fuskat med att dra fram nollan eftersom den inte behövs till en klassisk svensk trefasspis.
Tittar man noga i kontakten kan man se att N är märkt i plasten.
Den gamla spisen kan ha varit en trefasspis utan nolla och ibland har man fuskat med att dra fram nollan eftersom den inte behövs till en klassisk svensk trefasspis.
Tittar man noga i kontakten kan man se att N är märkt i plasten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Instämmer till fullo!blackarrow skrev:
När vi startade IKEA-induktionshällen i vårt nybyggda hus i oktober 2010 small det till och kom ut ett litet rökmoln.
Elektrikern hade "glömt" nollan.
Elfiman var reko och betalade 3000 kr för hällen + 500 kr för besväret, och fixade nollan förstås.
Klicka här för att svara