Byggahus.se

Koppla rörelsevakt

1. Forrest
    Medlem · Västra Götaland · 47 inlägg

Forrest

Medlem
    Behöver råd då jag tänkt utanför groventre till huset där lampa finns monterad i takfoten att även ansluta en rörelsevakt till densamma.
    Vill ju fortfarande inneifrån kunna tända och släck utelampan och få funktionen med rörelsevakt när man kommer hem mörka kvällar och lampan tänds när man närmar sig.
    Hur ska jag då koppla ihop detta och hur fungerar en rörelsevakt egentligen. Den behöver väl ström för att fungera som jag rimligtvis torde kunna ta från fasen till utelampan. Så även med nolla och jord.
    men när person då rör sig framför rörelsevakten, vad gör den då... jordar den en viss tid så lampan tänds eller va händer. Bara så den inte sluter kretsen med påföljd att lampan kommer lysa hela tiden.
    Är nybörjare när det kommer till detta men måste ju börja någonstans.
    Kan den elkunnige där ute försöka förklara så en elnooob förstår och ge sig på denna installation/inkoppling.

Tackar på förhand för tips i forumet.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 541 inlägg

prototypen

Medlem
    Rörelsevakten behöver fas och nolla.
    De flesta rörelsev har ett relä som tänder lampan.
    Inne strömbrytaren parallellkopplas då över reläkontakten.

Protte

3. Nusnäs
    Medlem · Värmland · 335 inlägg

Nusnäs

Medlem
    En brytare med tre lägen funkar bra, 0=strömlöst, 1=ström till rörelsevakten, 2=ström direkt till lampan, så har jag gjort i min carport.

4. Forrest
    Medlem · Västra Götaland · 47 inlägg

Forrest

Medlem
    Kollat lite nu vad för kablar som finns i takfoten vid lampa. Finns en svart kabel med spänning på även i släckt läge. En blå (förmodligen nolla) en gul ( jord..?) och en vit utan spänning tills man tänder lampa via strömbrytare då även den får spänning i sig.
    Sen kommer det riktigt intressanta. Har just köpt denna kåken och uppe i takfoten ligger även en treledare bredvid dessa andra kablar men ingen av dessa är anslutan i nuläget till någonting. Och denna kabel ligger där fint ihopsnurrad under takfotsbrädor helt utan anslutning.
    Verkar därmed som om någon innan tänkt samma tanke som jag nu har eller tom har haft rörelsevakt tidigare men tagit bort den.
    Denna kabel var i mina ögon då användbar för tillkoppling av min rörelsevakt men på vilka av de kablar som kommer från strömbrytare lägger jag rörelsevakt.
    Svart och därmed fas till rörelsevakt förstår jag.
    Även Blå och nolla till densamma.
    Hur är det med jord och den vita kabeln som får spänning i sig först när jag tänder via strömbrytare.
    Med laptopen i hand för era svar väntar jag spännt på att försöka koppla vidare...

5. prototypen

prototypen

Medlem
    Den vita kopplar du till reläutgången från rörelsevakten (+ fas och nolla) sedan är det klart

Kabeln i takfoten är en braattha kabel.

Protte

6. E
    Medlem · 4 194 inlägg

med 3 lägen?

har du någon bild eller ett E-nummer.

Eller menar du en dubbeltrapp?

7. prototypen

prototypen

Medlem
    Säkert något med vred, troligen inte "snyggt"

Protte

8. Nusnäs

Nusnäs

Medlem
    Jag har denna 19 332 05
    fungerar jättebra för mig

9. prototypen

prototypen

Medlem
    Pryder varje hall!!

Protte

10. Nusnäs

Nusnäs

Medlem
    Ja och dessutom min carport....!!!!

11. G
    Medlem · Stockholm · 194 inlägg

GSM-Peter

Medlem
    Jag har använt flera rörelsevakter ala Malmbergs (Både den för hörnmontage och väggmontage) samt strålkastare med inbyggd rörelsevakt.
    Alla 5 har packat ihop efter några år.
    De slutar känna av att det både skall vara mörkt samt att det skall röra sig eller så reagerar de inte överhuvudtaget på rörelse.

Har någon erfarenhet av några riktigt bra rörelsevakter?
    Den från OK för 150 spänn (strålkastare med inbyggd vakt ) känner av rörelse fortfarande efter 10 år så priset förefaller inte hänga ihop med kvaliteten.

Mvh

Peter

PS, har annars ganska bra erfarenhet av rätt mycket Malmbersprylar

12. prototypen

prototypen

Medlem
    Jag har en vakt som suttit uppe i ........ 21 år tror jag .... den kostade visserligen ca 600 spänn men den har jag inte ångrat.

Protte

13. G
    Medlem · Stockholm · 194 inlägg

GSM-Peter

Medlem
    Hej Protte

Har din 21åring något tillverkar namn (21 år.. om de nu finns kvar)?

/P

14. B
    Medlem · 93 inlägg

Bengt_C

Medlem
    Fortsätter på gammal tråd. Gäller det fortfarande att de flesta rörelsevakter har relä. Har läst på några och det finns ingen kommentar i instruktionerna om relä eller möjligheten att parallellkoppla.

Kjell har ett kopplingsschema på en av sina modeller . Hur skulle jag parallellkoppla två sådana?

• Laddar…
  15. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 246 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du vill alltså styra samma lampa ifrån två separata ljusreläer, monterade på olika ställen?

Ännu så länge har jag inte stött på ett ljusrelä som inte har ett relä på utgången. Det hörs om det klickar.

För att parallellkoppla dessa ska först och främst L, N och PE för båda ljusreläerna matas från samma grupp.
    Utgången (som är omärkt på schemat) kopplas helt enkelt ihop och vidare till lampan.
    N och ev PE till lampan ska likaså komma från samma grupp som matar ljusreläerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.