Hej!
Har skruvat bort en gammal gammal fastmonterad timer som går till en stickpropp. Dock så har inkommande kabel 5G1,5 om jag googlat rätt (svart, svart/vit (grå) brun, blå, gul/grön) och stickproppen är en 3G1,5 tror jag (svart, blå, gul/grön).

Hand håller elektriska kablar med olika färger framför en öppen vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av öppen timer med flera elektriska kablar i olika färger kopplade till skruvanslutningar.
Skapa konto

Men hur gör man för att koppla samman dessa två?

Jag vet att man inte ska leka med el osv så lär ändå be elektrikern lösa det (ska ändå komma i annat ärende).

Är lite oklart vad du vill göra. Kan du ta en helhetsbild?

Det beror på vilken funktion du vill ha samt hur och vilka anslutningar kopplingsuret har.

Jag vill bara bli av med timern egentligen och koppla in uttaget direkt som var kopplad till timern. Bara det att uttaget är väl 1 fas(?) och (ingående) kabeln är 3 fas(?).

(Timern strular hela tiden och ingen som verkar veta hur man ställer in den på att alltid ge ström)

E elmont skrev:
Det beror på vilken funktion du vill ha samt hur och vilka anslutningar kopplingsuret har.
Anar att kopplingsur och timer är olika saker? Vad använder man ett kopplingsur till?

Som svar på frågan: Vill bara kunna utnyttja eluttaget vilket jag inte kan just nu för (jag tror) kopplingsuret är defekt. (Tror jag paja den när jag försökte ställa in den, proppen går hela tiden).

Vad menar du med vilka anslutningar uret har? Kommer in fem sladdar via en kopplingsdosa längre bak längs kabeln som i sin tur är kopplad till en propp i centralen. Ut från uret är bara eluttaget bredvid kopplat.

D Melb skrev:
Är lite oklart vad du vill göra. Kan du ta en helhetsbild?
Menar du helhetsbild som förklaring eller faktisk bild/foto?

Du får följa kablarna tillbaka till centralen och utröna varför den ena är en femledare. Till uttaget behövs bara tre ledare.
När du vet vilken funktion varje ledare har är det lätt att koppla rätt. Lita inte på att färgerna är rätt.
De två extra ledarna i femledaren kan exempelvis vara matning till uret, tändtråd, urkopplad, avklippt, trefas, eller nåt annat.
Innan du vet vilken funktion det har kan ingen berätta hur de ska kopplas ihop. Sen måste ju kopplingen ligga i exempelvis en kopplingsdosa, om du inte kommer fram till att du lika gärna kan dra en ny kabel från närliggande dosa till uttaget. Kan ibland vara väl så enkelt som att halvhjärtat skarva ihop de två kablarna.

• Gilla
Norrby89
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Du får följa kablarna tillbaka till centralen och utröna varför den ena är en femledare. Till uttaget behövs bara tre ledare.
När du vet vilken funktion varje ledare har är det lätt att koppla rätt. Lita inte på att färgerna är rätt.
De två extra ledarna i femledaren kan exempelvis vara matning till uret, tändtråd, urkopplad, avklippt, trefas, eller nåt annat.
Innan du vet vilken funktion det har kan ingen berätta hur de ska kopplas ihop. Sen måste ju kopplingen ligga i exempelvis en kopplingsdosa, om du inte kommer fram till att du lika gärna kan dra en ny kabel från närliggande dosa till uttaget. Kan ibland vara väl så enkelt som att halvhjärtat skarva ihop de två kablarna.
Ska titta närmare på det och ta bild. Alla sladdar var ju inkopplade i kopplingsuret, men det kanske inte har någon betydelse? Låter ju som att det är enklare att bara byta kabeln från närmsta dosa.

Hur spårar man sladdarna i kabeln? Öppnar man dosa för dosa och följer på så vis? (Huset är från -33 och det bodde en elektriker här som gick bort i hög ålder som gjort mycket av elen själv, vissa saker är enl elektrikern som varit här förundransvärda)

W Wessozi skrev:
Menar du helhetsbild som förklaring eller faktisk bild/foto?
Bild och förklaring vad som är vad

Edit 1
Nu ser jag vad du menar. Du vill ta bort uret och koppla vidare till uttaget via tx utanpåliggande dosa så uttaget är på hela tiden.

Edit 2
Gul grön är skyddsjord och kopplas till gul grön.
Blå är neutral och då båda neutraler var i samma plint på kopplingsuret så kan du behålla att blå går till blå.

Vilken som är fas är lite klurigare. Har du något att mäta spänning med?

Redigerat:
W Wessozi skrev:
Hur spårar man sladdarna i kabeln? Öppnar man dosa för dosa och följer på så vis? (Huset är från -33 och det bodde en elektriker här som gick bort i hög ålder som gjort mycket av elen själv, vissa saker är enl elektrikern som varit här förundransvärda)
Ja, dosa för dosa tills du rett ut hur det är kopplat.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
D Melb skrev:
Bild och förklaring vad som är vad

Nu ser jag vad du menar. Du vill ta bort uret och koppla vidare till uttaget via tx utanpåliggande dosa så uttaget är på hela tiden?
Precis. Vill inte ha uret. Men VERKAR som det varit kopplat till något mer ser jag nu. Inte säker.

Vet inte om detta hjälper. Försökt rita upp hur sladdarna går. Och en översiktsbild.

Handritad skiss över elinstallation med kopplingsdosa och sladdar märkta för att illustrera elektrisk koppling.
Skapa konto
Översiktsbild av ett garage med sladdar och eldosor, väggdosor utan "sockerbit", och verktyg.
Skapa konto
Översikt av en öppen elektrisk kopplingsdosa med flera färgade sladdar och rör som går in i en vägg.
Skapa konto
Öppen eldosa med färgkodade elektriska ledningar och en grön dosklem i ett garage.
Skapa konto

(Dosan med den gröna "sockerbiten" är alltså i garaget och får ström genom den NEDRE kabeln som går in i väggen som syns på bilden med den andra dosan utan "sockerbit" i.)

Tror kopplingsuret kanske var kopplat till tändsladden i andra rummet? Men den har aldrig påverkat knapparna eller uttaget där så lite oklar i det hela. (Brun sladd från kopplingsuret som kopplades till brun sladd som går till garaget och i sin tur ner till knapparna (tror jag, inte öppnat dem))

Det verkar som att grå och svart är samma fas och att du med den ena matar tillbaka i den bruna till det andra rummet. Märklig lösning..
På andra bilden i första inlägget. Så är den bruna i samma plint som den svarta med vita sträck koppla ihop dessa.
Koppla gul grön till gul grön.
Blå till blå.
Och den svarta som blir över från 5 ledaren kopplar du till uttagets svarta.

Iösa kablar i dosa kan du sätta ubåt på. Den lösa röda i en av dosorna var går den?

Är du osäker så vänta på elektrikern det löser en bra elektriker snabbt.

Redigerat:
Det kanske har styrt en ytterbelysning. Men det får vi aldrig veta förrän alla dosor är öppnade och man vet vart vilka trådar går.

Tack för all hjälp!

Rätt svar var:
Blå mot blå
Jord mot jord.
Svart, svartvit, brun (i ett) mot svart.

Lösningen var att både svårt och svartvit kom från grå i dosan. Så de ledde samma fas. Den bruna däremot va klurigare. Den var oxå fas som den "snodde"/vidarebefodradr från de svarta och ut till garaget varpå de kopplades på en gul som gick ner till ett uttag och två lampknappar. (Öppnade inte dessa för att se hur exakt, spelade ingen roll eftersom det var EFTER intresseområdet). Nu funkar allt och som misstänkt var det uret som orsakade att proppen gick.

Även för mig som inte är elektriker inser jag att detta var en väldigt underlig lösning......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.