Hej, ny här på forumet och även ny på VVS...

Köpt fritidshus med en halvfärdig installation för tappvatten, har kopplat in sugslang från grävd brunn till en pumpautomat, men har lite frågor ang. trycksidan:
(Vattnet ska bara betjäna två kranar, handfat o kökskran)

Utloppet i pumpen har invändig plastgänga (25mm) Har en mässingsskruv som passar i hålet, är det ok att skruva i en mässingsskruv i plastgänga? Hur får man det i så fall tätt? Gängtejp? Skruven har en nippel på andra sidan där en plastslang på ca 15 mm passar bra. Är det ok att strypa utloppet på det viset?

Ursäkta ev. amatörterminologi ;)

Tack på förhand för svar!
/David

Hej och välkommen..

Jag är inget proffs, men kan inte se några spontana problem med dina idéer. Gängtejp bör fungera bra. 15 mm för två tappställen är också rimligt.

Tack, snabbt svar! Då testar jag detta....

En lite värre grej är kanske att denna 15mm-slang tänkte jag montera in i en t-rörskoppling, 22 mm med utvändig gänga (säkert securex men det står inget på den). Kopparrören går ut från denna koppling via 22/16-klämringar (antar att rören är 16 mm därmed). Jag har en nippel för slangen med en liten packning i änden men hur montera denna i t-röret? Och få det tätt...

Sorry, där hänger jag inte riktigt med.. :D

Har du 22 mm rör så kanske slangen (PEM?) från pumpautomaten borde vara grövre..?

16 mm? Klämringskopplingar brukar ju finnas för 10/12/15/22.. Gamla kopplingar?

Hehe, nej jag hänger knappt med själv ;)

Rören är iaf 16 mm och det är väl någon slags "övergångsklämring" från t-rörets 22 mm till 16 mm-kopparrören. Ja jo det är rätt gamla rör...men förmodligen inte äldre än
-69 då huset byggdes.

Tror inte att det är en PEM-slang (iaf genomskinlig) men du tror inte att det räcker med 15mm på denna? Har inga krav på jättemånga liter/minut ur kranarna...iaf inte samtidigt ;)

såga av 22 mm röret och sätt dit en ny 22/15 kläm koppling .. finns ju till 16 men då får du ju gå ner igen till 15 mm .. kan även kolla om det egängor på 22 mm röret :) aja lycka till

Är det en mer permanent lösning, eller snackar vi "sommarvatten"?

systemfel skrev:
såga av 22 mm röret och sätt dit en ny 22/15 kläm koppling .. finns ju till 16 men då får du ju gå ner igen till 15 mm .. kan även kolla om det egängor på 22 mm röret :) aja lycka till
Hej, det finns inget rör kvar i T-kopplingen där slangen ska in men det ska alltså finnas 22/15 klämkoppling som kan funka? Var på en som jag trodde välsorterad vvs här i Göteborg men övergångar av dessa dimensioner försvann för ca 5 år sen sa de...

GoForIt skrev:
Är det en mer permanent lösning, eller snackar vi "sommarvatten"?
Vi snackar sommarvatten...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.