4 381 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
koppla pex själv.
Hej.
har några frågor angående PEX rör.
vi ska installera 4 st element och dra ca 24+10 meter rör till dom elementen.
Vi bygger nytt hus och ska gör övervåningen själva och jag fick precis en offert från 2st olika vvs företag.
6000kr per element alltså 24000kr för fyra st element med rördragning.
Helt orimligt enligt oss då endast materialet via Bauhaus skulle kosta ca 6000kr med element.
Vågar man göra installationen själv?
Ser ju barnsligt enkelt ut.
Pratade med vårat försäkringsbolag och dom sa att är det fackmannamässigt utfört och det blir en vattenskada så ersätter dom skadan.
så med andra ord gör jag det enligt alla anvisningar så är det ju fackmässigt utfört.?
nån som förstår mig?
har några frågor angående PEX rör.
vi ska installera 4 st element och dra ca 24+10 meter rör till dom elementen.
Vi bygger nytt hus och ska gör övervåningen själva och jag fick precis en offert från 2st olika vvs företag.
6000kr per element alltså 24000kr för fyra st element med rördragning.
Helt orimligt enligt oss då endast materialet via Bauhaus skulle kosta ca 6000kr med element.
Vågar man göra installationen själv?
Ser ju barnsligt enkelt ut.
Pratade med vårat försäkringsbolag och dom sa att är det fackmannamässigt utfört och det blir en vattenskada så ersätter dom skadan.
så med andra ord gör jag det enligt alla anvisningar så är det ju fackmässigt utfört.?
nån som förstår mig?
Det är nog en fråga om hur bekväm du är med att göra saker och lära dig på vägen.
Fackmässigt innebär ju som sagt att göra det enligt anvisningar från tillverkare, ofta är ju nogranna amatörer bättre på det än en hel del yrkesmän tom...
Har du inte tummen mitt i handen och är villig att läsa på och lära dig så kör. Alla kopplingar skall ju sitta öppet (eller iaf bakom inspektionslucka) så du kan ju lätt kontrollera så ingen läcker sen..
Jag hade gjort det själv
/K
Fackmässigt innebär ju som sagt att göra det enligt anvisningar från tillverkare, ofta är ju nogranna amatörer bättre på det än en hel del yrkesmän tom...
Har du inte tummen mitt i handen och är villig att läsa på och lära dig så kör. Alla kopplingar skall ju sitta öppet (eller iaf bakom inspektionslucka) så du kan ju lätt kontrollera så ingen läcker sen..
Jag hade gjort det själv
/K
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Gör det själv. Men det låter lite skumt att materialet skulle stanna på 6000 för alltihop. Har du kollat vad du behöver för element? Med lågtempererade system, som man bör ha om värmekällan är en värmepump, så behövs oftast dubbepanelradiatorer med konvektorplåtar. Och det får du inte 4 för 6000. Fast det är några år sedan jag letade radiatorpriser.
Rören kommer att hamna bakom en kattvind så dom kommer inte vara direkt synliga, endast dom som går in i rummen, det är det jag oroar mig för.
Kopplar hydraulik och fett ledningar på jobbet. jag ser inte mig som en amatör men vatten är ju vatten
Men hur kan en VVS kille vara såå extremt dyr,?
Kopplar hydraulik och fett ledningar på jobbet. jag ser inte mig som en amatör men vatten är ju vatten
Men hur kan en VVS kille vara såå extremt dyr,?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 575 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 575 inlägg
Dom flesta VVS-firmor har fasta priser på radiatorer i villor. Jag tror (jag kör inte service själv) att vi på jobbet också har ett fastpris på 6000:- för allt oavsett storlek. Montage, håltagning, klammer, skruv, rör, radiator.
Det är standard-debiteringen i värmekonverteringar till fjärrvärme.
Tänk på att om du ska ha synliga ledningar så drar du hellre elförzinkade stålrör i 4cc klamma! PEX kör man bara med dolt!
Det är standard-debiteringen i värmekonverteringar till fjärrvärme.
Tänk på att om du ska ha synliga ledningar så drar du hellre elförzinkade stålrör i 4cc klamma! PEX kör man bara med dolt!
Fast då borde du väl kunna kika in då och då på kattvinden för att se att det inte läcker...Bogge_1 skrev:
Kolla upp värmen där också så det inte blir minusgrader däri - även om rören ju borde klara det då dom dessutom leder varmvatten till elementen...
/K
Håller med, när det gäller vvs är materialet är mycket dyrare än man tror innan man räknat in allt. Jag hoppade till när jag fick fakturan från röris senast: 20000 kr, varav 18000 var material. Visserligen 15-20% dyrare än om jag själv köpt på nätet, men ändå.hempularen skrev:Gör det själv. Men det låter lite skumt att materialet skulle stanna på 6000 för alltihop. Har du kollat vad du behöver för element? Med lågtempererade system, som man bör ha om värmekällan är en värmepump, så behövs oftast dubbepanelradiatorer med konvektorplåtar. Och det får du inte 4 för 6000. Fast det är några år sedan jag letade radiatorpriser.