Hej allihopa! Mitt första inlägg här på Byggahus Jag skulle behöva hjälp med hur jag kopplar vår nedgrävda pem-slang till en trädgårdsslang? Det är en tillfällig lösning medan vi sår gräs på tomten efter dränering. Tanken är att det ska bli en bättre permanent lösning när gräset är på plats och man kan gå på gräsmattan.
Trädgårdsslang 1/2" och pem-slang 20mm.
Någon vänlig själ som kan förklara så att en treåring förstår?
Trädgårdsslang 1/2" och pem-slang 20mm.
Någon vänlig själ som kan förklara så att en treåring förstår?
En PRK403 20xG20, en Gardena utkastarkoppling för G20, en vanlig gardenakoppling på slangen.
Du kan också använda en gängad slangkoppling men jag skulle nog tycka att det var bekvämt att kunna koppla loss slangen enkelt.
Välkommen till forumet!
Du kan också använda en gängad slangkoppling men jag skulle nog tycka att det var bekvämt att kunna koppla loss slangen enkelt.
Välkommen till forumet!
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Tack!tommib skrev:
Hur ser en utkastarkoppling och en vanlig koppling ut? Är total nybörjare på sånt här.
Kan du bifoga någon länk så att jag förstår?
PRK 403
Utkastarkoppling (även känd som gardena hane)
Gardenakoppling
Du måste väl ha sett en trädgårdsslang någon gång i livet?
edit: Vill du komma billigare undan kan du använda en plastkoppling istället för PRK403.
Alla dessa grejer finns att köpa på större byggvaruhus, på Jula, ev också på Classe. PEM-kopplingen är väl det som kan saknas, gardenagrejerna (eller motsvarande från Hozelock eller något annat märke) säljs på vår lokala ICA.
Gardenakoppling
edit: Vill du komma billigare undan kan du använda en plastkoppling istället för PRK403.
Alla dessa grejer finns att köpa på större byggvaruhus, på Jula, ev också på Classe. PEM-kopplingen är väl det som kan saknas, gardenagrejerna (eller motsvarande från Hozelock eller något annat märke) säljs på vår lokala ICA.
Superbra! Nu hänger jag med.tommib skrev:PRK 403
Gardenakoppling
Haha äsch, har väl aldrig spekulerat i hur de sitter ihop så länge de funkar
Du menar att det blir tätt om jag använder dessa tre kopplingar ihop? Är det någon annat jag behöver använda?
Och du ska aldrig låta en vanlig trädgårdsslang ligga med tryck "obevakad", en PEM är gjord för det.V Vallaskogen skrev:
Har valt de här Gardenakopplingarna, kanske onödigt men håller en Gardena 20-30 år är det småpengar en 50-lapp extra/koppling.
https://www.gardena.com/se/produkte...se-connector-13-mm-1-2---15-mm-5-8/967667201/
Ja underskatta inte att köpa slang och kopplingar av kvalitet. Jag köpte billig och lång slang på Biltema men den är för mjuk så när man drar på trycket så sväller den framför kopplingarna när dessa är stängda och pressar långsamt av dem, de billiga kopplingarna från BT gick helt enkelt inte att skruva hårt någon för att de på ett bra sätt skulle bita tag i slangen och lossnade med en bra fontän ut över gräsmattan, sprutade väl någon timme innan jag såg det. Köpte nya kopplingar för tänkte det var otur med dem men även de nyare lossnade tillslut på samma sätt. Slangklämma är nog det enda som biter på denna billiga slang :/
Och är slangen av sämre kvalite och ligger med tryck i solen så händer det saker.
Kallt vatten som värms upp expanderar........................
En "bättre" slang är mjuk även om den är kall och enklare att hantera.
Kallt vatten som värms upp expanderar........................
En "bättre" slang är mjuk även om den är kall och enklare att hantera.
Tack allihopa för hjälpen! Det fungerade
Om någon annan som hittar till det här inlägget undrar så köp INTE dessa PEM-kopplingar från Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/pem-koppling-452246/ , de var TOTALT värdelösa! Köp de i mässing istället.
Om någon annan som hittar till det här inlägget undrar så köp INTE dessa PEM-kopplingar från Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/pem-koppling-452246/ , de var TOTALT värdelösa! Köp de i mässing istället.
Bra tråd!
får man fråga varför du skulle göra denna koppling?
Funderar själv på att dra vatten till uteköket genom att dra en trädgårdsslang första metern från vattenutkastaren och sedan PEM under trallen och fram till uteköket för att kunna sedan koppla loss trädgårdsslangen på vintern men låta PEM ligga kvar ute. Vet ju att man egentligen inte ska ha dricksvatten i trädgårdsslang men tänkte att det kanske kan vara ok om det bara är 1m, bara under sommaren och mest för att skölja grönsaker
Någon som kan säga om det är en bra eller dålig idé?
Funderar själv på att dra vatten till uteköket genom att dra en trädgårdsslang första metern från vattenutkastaren och sedan PEM under trallen och fram till uteköket för att kunna sedan koppla loss trädgårdsslangen på vintern men låta PEM ligga kvar ute. Vet ju att man egentligen inte ska ha dricksvatten i trädgårdsslang men tänkte att det kanske kan vara ok om det bara är 1m, bara under sommaren och mest för att skölja grönsaker
Kan du inte skippa trädgårdsslangen och hoppla pem direkt på utkastaren? Om du vill ha trädgårdsslang på samma utkastare kan du väl bara koppla in en t-koppling först på utkastaren och sen sätta en kulventil och på den en gardenakoppling. Då kan vattnet till uteköket vara på hela säsongen.J JLM-A skrev:Bra tråd!
Hör på typ rinkaby rör, de brukar vara hjälpsamma.
Redigerat:
Jag trodde det var svårt eftersom PEM är lite svår att böja men jag ska testa det först!Står.i skrev:Kan du inte skippa trädgårdsslangen och hoppla pem direkt på utkastaren? Om du vill ha trädgårdsslang på samma utkastare kan du väl bara koppla in en t-koppling först på utkastaren och sen sätta en kulventil och på den en gardenakoppling. Då kan vattnet till uteköket vara på hela säsongen.
Menar du att vattnet kan stå på hela tiden med PEM men inte om jag har trädgårdsslang? Är det minimal risk för läckage med PEM?
Varför behövs förresten en kulventil? Kan jag inte köra gardena snabbkoppling och PRK koppling mellan t-koppling och PEM-slang?Står.i skrev:Kan du inte skippa trädgårdsslangen och hoppla pem direkt på utkastaren? Om du vill ha trädgårdsslang på samma utkastare kan du väl bara koppla in en t-koppling först på utkastaren och sen sätta en kulventil och på den en gardenakoppling. Då kan vattnet till uteköket vara på hela säsongen.